Kan bli tidenes MC år i Norge i 2021 – Vekst på 15,9 prosent i forhold til i fjor

Bjørn Richard Johansen
Det blåser en varm tohjulingsvind over Norge og det blir stadig mer populært å kjøre motorsykkel! Salget av nye, moderne og miljøvennlige tohjulinger vokser med hele 15,9 prosent i år sammenlignet med et allerede svært godt 2020 viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Fokus på gode kjøreopplevelser, Norgesferie, lavere avgifter på motorsykkel, dyktige forhandlere, stadig flere kvinner som kjører mc og samarbeid med reiselivsnæringen er blant årsakene for den store veksten i salget av MC i Norge.
Morten Brondbjerg sjef i Norden for Yamaha som gjør det veldig godt i Norge.

Nyttig og gøy
At motorsykkel er gøy, nyttig og et godt alternativ til bil drømmer mange nordmenn om. I en undersøkelse utført av Novus på oppdrag fra Yamaha Motor Scandinavia har man spurt et representativt utvalg av befolkningen om de noen gang har drømt om å kjøre motorsykkel.

– Svarene viser at drømmen lever hos en fjerdedel av befolkningen (27 prosent). Blant de under 30 år er andelen enda større. Her svarer nesten halvparten i undersøkelsen (45 prosent) at de ønsker å begynne å kjøre motorsykkel, sier Morten Brondbjerg som er sjef for Yamaha i Norden.

– Holdningen og interessen for motorsykkel er stor i Norge, så den eneste utfordringen nå er å få nok nye motorsykler inn til landet. Å få nok sykler er rett og slett den store utfordringen, sier Torgeir By som er er daglig leder for Ride Trondheim AS. Midt-Norges ledende Yamaha forhandler.

Foto fra Grimsdalen i Rondane i Innlandet, tatt i juni 2020. Motorsykkel: BMW GS 1250.

Flere årsaker til økt MC interesse
– Fokus på gode kjøreopplevelser, lavere avgifter på motorsykkel, Norgesferie og Hubriding.no, dyktig forhandlere, stadig flere kvinner som kjører mc og samarbeid med reiselivsnæringen er blant årsakene for den store veksten i salget av MC, sier Per-Anton Vinje som er styreleder for Motorsykkelimportørenes Forening, MCF.

Triumph er et av Norges populære motorsykkelmerker.

Vekst på hele 15,9 prosent
I perioden 1. januar 2021 til 4. juli 2021, som er å regne som de viktigste månedene for motorsykkelsalg i Norge (tung + lettmc) fikk vi en vekst på hele 15,9 prosent i forhold til samme periode i fjor. Det betyr at det ble solgt hele 7.226 enheter i år mot 6.235 i samme periode i fjor. Dette viser at man bare 4 dager ut i juli allerede har passert fjoråret medregnet hele juli.

Tabellen med detaljer pr. 4. juli 2021. For stort format av tabell, trykk på billedkalvakaden under artikkelen.

OVF følger alle salg og registreringer
Av de solgte syklene i perioden 1. januar 2021 til 4. juli 2021 sto de tyngre syklene (over 125 cc) for 5.451 enheter i 2021 mot 4.756 i 2020 i samme periode i fjor viser ferske tall fra OFV- Opplysningsrådet for veitrafikken.

Bjørn Eidem som er eier og daglig leder for MC Tuning i Trondheim er godt fornøyd med sesongen.

Merkene
BMW
gjør det sterkt blant de tyngre syklene og ligger øverst på registreringsstatistikken med hele 1.020 tunge sykler og en markedsandel på 18,2 prosent.
– Det er virkelig morsomt å se hvor populært det har blitt å kjøpe motorsykkel, sier Bjørn Eidem som er daglig leder for BMW forhandleren MC Tuning i Trondheim. Han har solgt flere sykler så langt i år, enn han solgte i hele 2020. Som sin kollega hos Yamaha er hans eneste frykt nå at butikken rett og slett går tom for motorsykler.

Torgeir By til venstre er daglig leder for Ride Trondheim AS. Midt-Norges ledende Yamaha forhandler. I midten av bildet ser vi Håkon Killingberg som er salgssjef og Mona Lothe som er sjef/deleansvarlig hos Yamaha i Trondheim.

BMW følges tett av Yamaha som har klart å øke farten på leveringen av nye motorsykler. Yamaha er nå oppe i 898 sykler som gir en markedsandel på 16,5 prosent. De er svært tett fulgt av Honda som kun ligger en registrert motorsykkel bak Yamaha. Et lite byks unna finner vi KTM på 838 tunge sykler og en markedsandel på 15,4 prosent.

Tanja Stauning, Service Manager hos Honda i Norge og Per Anton Vinje, adm. direktør i Kellox, Honda, gjør det godt i Norge. Vinje er også styreleder for Motorsykkelimportørenes Forening, MCF.

Yamaha gjør det godt
Inkluderes lette motorsykler dytter Yamaha BMW av tronen med deres solide 20,9 prosent markedsandel noe som tilsvarer 1.507 sykler. Honda havner på sterke 17,8 prosent markedsandel og 1283 registrerte motorsykler og utmerker seg sammen med BMW på hele 31,1 prosent økning sammenlignet med tilsvarende periode året før.

Joachim Paulsson gjør det godt. Han er sjef og Dealer Developer Manager hos KTM i Skandinavia.

Tredjeplassen går til KTM med 1054 sykler og 14,6 prosent markedsandel- opp sterke 25,3 prosent mot fjoråret. Kawasaki og Suzuki henger seg på dansen med henholdsvis 429 og 388 enheter.

Mekaniker Christin Lingott og Torgeir Magnussen til høyre er eier og daglig leder av Ducati Eberg Motor i Trondheim som er den raskest voksende Ducati forhandleren i Norge.

Indian og Ducati er runner ups!
Indian og Ducati gjør det sterkt med flere gode sykler og løfter seg med 24,7 prosent for Indian og 24,9 prosent for Ducati. Se også Indian YouTube-videoen i denne saken.

– Dette har sålangt vært en eventyrlig sesong og vi ser frem til å stå på for å hjelpe så mange kunder som mulig å få oppleve livet på motorsykkel, sier Torgeir Magnussen hos Ducati Edberg Motor i Trondheim.

Truls Tvete importerer Indian motorsykler til Norge gjennom Polaris sin norske virksomhet på Askim.

– Vi ser at Indian nå virkelig ser ut til å feste seg som et populært merke i Norge, sier Truls Tvete som er Norgessjef for Polaris som importerer Indian motorsykkel til Norge.

Tre flotte Indian sykler fra Spinnin-Wheel AS og Polaris i Norge utenfor Dalen Hotel tidligere i sommer.
Share via
Send this to a friend