Forhandlerportrett: Ride Bergen AS - BMW, KTM og Husqvarna samt masse utstyr skaper mc-glede for kundene i Litleåsvegen 49 i Bergen

Kenneth Nordahl-Pedersen
Vi har vært innom Ride i Bergen for å ta pulsen på motorsykkelsalget på Vestlandet. Ride er Bergens største MC-forhandler, og har hatt en positiv utvikling over flere år. Salget første halvår nærmer seg 300 nye motorsykler og masse utstyr. Det er en betydelig økning fra i fjor, som også var et svært bra år.
Ride Bergen AS har en imponerende flåte av demo-sykler. Filosofien er at du skal kunne prøve før du kjøper.

Pandemi har gitt gode resultater for MC-interessen
Koronasituasjonen ser ut til å ha slått positivt ut på motorsykkelinteressen i Norge. På samme måte som for biler, båter, bobiler og hytter, har de begrensede mulighetene for å reise utenlands gjort at det brukes mer penger på fritidsaktiviteter og ferie innenlands. Få ting er bedre enn motorsykkelferie i Norge – aldri har det vært så mange motorsykler etter veiene på fine dager.

Vestlandets største MC forhandler, Ride Bergen AS, er blant de som har merket dette godt. Salget av sykler slår alle rekorder, og hadde vært enda bedre hadde ikke pandemien gjort at det på noen modeller er leveranseproblemer. Også utstyrssalget har eksplodert, og dette følger selvsagt delvis ny-sykkel-salget, men ifølge salgssjef Terje Bøe ligger ikke hele forklaringer her. Ride Bergen har over lang tid satset på utstyrssalg, og har et stort utvalg kjørebekledning i alle prisklasser og i de aller fleste størrelser. Dette mener de er avgjørende for at mange reiser langt for å handle utstyret sitt her.

Ride Bergen satser på å ha godt utvalg av utstyr og bekledning i butikken.

Positiv utvikling for Ride
Ride Bergen eies av tre karer som alle jobber i butikken/verkstedet. Kai Ove Lekve, som er daglig leder, og Terje Bøe eier rundt 40 prosent hver. Terje har til daglig rollen som salgssjef. De siste 20 prosent har verksmester Arne Oppedal. Selskapet har 13 fast ansatte og omsatte for rundt 45 millioner i 2020. Omsetningen for butikken har vært jevnt stigende de siste årene, og selskapet vurderes som solid. Fortsetter den positive trenden vil de trolig se 50-tallet i 2021.

Ride Bergen er forhandler for BMW, KTM og Husqvarna. Dette er modeller som selger bra i sine segmenter generelt, så man kan si at Ride har satset på de rette merkene. Noen vil kanskje si at de dermed får salgstallene gratis, men så enkelt er det ikke. Vi motorsyklister er en kresen kundegruppe, og er vi ikke fornøyd med den nærmeste forhandleren reiser vi gjerne langt for å handle et annet sted.

Salgsjef Terje Bøe til venstre og daglig leder Kai Ove Lekve til høyre. Blide karer som som driver godt.
Verksmester og medeier Arne Oppedal ville ikke være med på bildene vi tok, men vi fant et på nettsidene til Ride likevel. Det halvlange håret er fordi Arne spiller i rocke-band.

Lav slips-faktor
Vi satte oss ned med Terje og Kai Ove og tok en prat over en kaffe, og spurt om hva som er hemmeligheten bak suksessen.

– Flaks, gliser Kai Ove umiddelbart, og fortsetter:

– Vi er jo ikke forretningsfolk, og skjønner oss ikke helt på sånne forretningsgreier. Vi liker motorsykler, og har etter hvert lært oss litt om hva kundene vil ha, forklarer han. Vi i Reitwagen.no vet at resultatene vi ser kommer av hardt arbeid og god kundeservice. Videre er det også imponerende å se den flotte forretningen. Innbydene. Full av varer og god stemning.

Selskapets historie, og den økonomiske utviklingen for butikken de senere årene viser selvsagt at det er mye spøk i det Lekve sier, men litt alvor er det likevel. Karene som eier og driver Ride fremstår ikke som business-menn. Det er veldig lav slips-faktor i denne gjengen. De ser ut som noen gamle «ringrever» som liker motorsykler, og i denne bransjen er nok det en verdifull kompetanse. Arne Oppedal er endog en habil musiker og spiller i band og greier.

Lite stive snipper blant ledelsen, og korte benklær aksepteres på jobb når det er varmt i været.

Kunder og kompiser
– Mange av våre kunder er gjengangere og blir nærmest kompiser. Vi er oss selv på godt og vondt, og kjemien matcher dermed ikke med alle kundene. Noen av disse går kanskje andre steder, men de aller fleste setter pris på den uformelle stilen og tonen. Og slagstallene forteller oss jo at vi gjøre noe rett, forklarer Terje og Kai.

De understreker også viktigheten av å ha gode medarbeidere som forstår at arbeidspresset er varierende, og som er villige til å ta i det lille ekstra når presset er for stort. Særlig trekker de frem de unge medarbeiderne i butikken som viktige for å treffe det yngste publikummet. Ride selger en hel del lett-motorsykler og enduro- og motardsykler, og kundegruppen her er helt annerledes enn de som kommer innom for å se på den siste 1250 GS.

Ride Bergen AS er blitt et treffsted for mange motorsyklister i Bergen og omegn, og når pandemien ikke lager krøll er det alltid en kaffekopp å få – og ganske ofte også en vaffel.

Ungdom er en viktig målgruppe for Ride Bergen, og da kan det ikke bare være gubber blant selgerne. Kim Andre Glesnes og Kristoffer Bøe kjørte selv lett-mc for ikke så lenge siden.

Ride på Internett: https://www.ride.no/

Share via
Send this to a friend