Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til brj@firsthouse.no

Følg oss på sosiale medier!

Hver tredje nordmann drømmer om å kjøre motorsykkel 

Bjørn Richard Johansen
Interessen for å begynne å kjøre motorsykkel er stor blant nordmenn. Dette viser en undersøkelse utført av Novus på oppdrag fra Yamaha Motor Scandinavia. I undersøkelsen har man spurt et representativt utvalg av befolkningen om de noen gang har drømt om å kjøre motorsykkel, og svarene viser at drømmen lever hos en fjerdedel av befolkningen (27 prosent). Blant de under 30 år er andelen enda større. Her svarer nesten halvparten (45 prosent) at de ønsker å begynne å kjøre motorsykkel. 
Morten Brondbjerg, salgssjef MC hos Yamaha Motor Scandinavia.

MC er drømmen for mange
– At så mange av de yngre drømmer om å kjøre motorsykkel synes vi er flott. Det viser at MC-Norge vil kunne fortsette å vokse. Nå er det om å gjøre at hele bransjen fortsetter å vise hvilke muligheter og frihet en motorsykkel gir, slik at flere gjør alvor av drømmen, sier Morten Brondbjerg, salgssjef MC hos Yamaha Motor Scandinavia. Han sier gode kjøreopplevelse er det viktigste for de aller fleste motorsyklister. Yamaha gjør det godt i markedet med gatemotorsykler og er også anerkjent for å være ledende i verden på banesykler. Se sak om Mia Rusten via link.

Eli Johanne Stene som er president i WIMA i midten med to deltakere på kjørekurset for kvinner i 2020 på Rudskogen. Linda Kristin Sanden fra Bergen og Marit Johnsrud fra Oslo til høyre.

– Vi merker også den positive interessen for motorsykkel i Norge. Vi ser en særlig stor bølge av interesse rundt motorsykkel i Norge blant kvinner. Det er en bølge som har vokst frem i de senere år, sier Eli-Johanne Stene som er president i WIMA, Women’s International Motorcycle Association i Norge.

Mia Rusthen (18), er jenta som kjører fra de fleste gutta med roadracingsykkel. Mia ble ved årsskiftet valgt ut til et av Yamahas offisielle racingteam, nemlig Yamaha R3 bLU cRU Challenge Academy by YMR37.

Motorsykkel har blitt billigere i Norge i de senere år
Yamaha spurte også hva som er årsaken til at de som drømmer om å kjøre motorsykkel ikke kjører i dag, og svarene viser at den største faktoren er kostnad (22 prosent). Et flertall av de spurte opplever motorsykkel generelt som et usikkert transportmiddel (62 prosent). En av aktørene som jobber aktivt med å endre oppfatningen til at motorsykkel er et sikkert transportmiddel er Norsk Motorsykkel Union (NMCU), og leder for sentralstyret Odd Terje Døvik forteller at ulykkene faktisk har gått drastisk ned de senere årene. Reduksjon i avgifter har gjort at motorsykkel i Norge har blitt billigere i de senere år.

Odd Terje Døvik leder NMCU.

– Når vi ser på ulykkestallene i forhold til motorsykkelbestanden ser vi at det har vært en svært positiv utvikling i sikkerheten. I 1980 var 4,8 prosent av motorsyklene innblandet i en trafikkulykke med personskade. I 2010 var andelen redusert til 0,34 prosent og i 2020 var andelen nede i 0,26 prosent, sier Odd Terje Døvik som leder fra Norsk Motorcykkel Union (NMCU).

– Dersom man kjører i tråd med de lover og regler som finnes er motorsykkel veldig sikkert, og det håper jeg at enda flere skal oppdage, sier Odd Terje Døvik i NMCU.

Per Anton Vinje, styreleder i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF.

Per Anton Vinje, styreleder i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF, mener at en av årsakene til at antallet ulykker går ned år etter år er at kunnskapen om sikker kjøring er blitt bedre blant førerne, mye takker være et mangeårig fokusert arbeid fra produsenter, motorsykkelbransjen og myndighetene.

– Akkurat som resten av MC-Norge vil jo også vi at flest mulig skal få oppleve det fantastiske med å kjøre tohjuling. Som bransjeorganisasjon vet vi at motorsykkel er et sikkert transportmiddel om man kjører på rette måten. Produsentene utvikler sikkerhetsteknikken kontinuerlig, og sammen med det arbeidet alle parter gjør for å øke bevisstheten rundt sikker kjøring, tror jeg vi kommer til å se stadig flere som begir seg ut på veiene i tiden fremover, sier Per Anton Vinje, styreleder i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF.

Om undersøkelsen:
Undersøkelsen er gjennomført av Novus på oppdrag for Yamaha Motor Scandinavia, via web-intervjuer i Novus’ tilfeldig utvalgte og representative Norgepanel. Totalt ble det gjort 1252 intervjuer. Undersøkelsen ble gjennomført i perioden 20-28. april 2021 og hadde en deltakerfrekvens på 26 prosent.


Om Yamaha Motor Company:
Yamaha Motor Company er en virksomhet grunnlagt av japanske Yamaha Corporation i 1955, og produserer i dag blant annet motorsykler, firhjulinger, båtmotorer og vannscootere.

Yamahas produkter selges gjennom mer enn 100 ulike forhandlere i Norge. 


Om MCF:
 

Vi organiserer de største importørene av motorsykkel, moped og scooter i Norge. Sammen med offentlig myndigheter, brukerorganisasjoner og andre premissleverandører arbeider vi for å tilrettelegge en bedre hverdag for deg. https://www.mcf.no


Om NMCU:
 

Norsk Motorcykkel Union (NMCU) ble etablert i 1972 som en landsdekkende organisasjon for gatemotorsyklister. NMCU er først og fremst en interessepolitisk organisasjon og er høringsinstans for de ulike direktorater og departementer i saker som angår motorsykkel. NMCU organiserer i overkant av 10 000 betalende medlemmer.

Del denne artikkelen på sosiale medier

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on reddit
Reddit
Share on telegram
Telegram
Share on email
Email
Share on tumblr
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend