BRP – Relanserer Can-Am motorsykler som kommer som elektriske MC-er i 2024

Bjørn Richard Johansen
Snøscooter, ATV og vannscooterbransjens sterkeste merkevare lanserer Can-Am motorsykler i 2024. Det er klart etter at BRP fredag globalt lanserte sin to-hjuls elektrisk MC-satsing.

Har brukt Covid-19 tiden til innovasjon
Nå skjer det mye spennende i motorsykkelbransjen. Samtidig som vi ser at elektrifiseringen kommer for fullt. Denne uken lanserte Enova at det nå vil bli mulig å få opp til 25.000 i støtte om du velger å kjøpe EL-motorsykkel. Og når BRP som en av verdens største aktører innen snøscooter, ATV og vannscooter med mer gjør et strategisk grep og varsler at de satser på EL-MC så er det verd å merke seg. BRP selger mer enn 6.000 snøscootere, vannscootere og ATV-er årlig i Norge med et forhandlernettverk fra Agder i sør til Finnmark i nord. Kjente merkenavn som Lynx, Ski-Doo og Sea-Doo inngår i BRP utvalget.

Tror på stor vekst i årene fremover
Internasjonalt hadde BRP en vekst i omsetning på hele 28,5% i 2021 til 7,647.9 million kanadiske dollar. Det kanadiske selskapet sier de forventer en kraftig vekst også i 2022.


Motorsykler som ny produktgruppe
Nå planlegger de også å satse tungt på MC. Motorsyklister kan forvente fristelser i form av nye elektriske Can-Am-motorsyklene egnet for by-pendling, fritidskjøring og offroad.

Lansering gikk av stabelen fredag fra BRP sitt hovedkontor i Valcourt i Québec i Canada. Relanseringen i markedet vil skje 50 år etter at Can-Am sist satset på MC. I pressemeldingen som ble sendt ut fra BRP fredag heter det at Can-Am motorsykler blir 100 prosent EL-basert.

José Boisjoli er konsernsjef i BRP.

– Med en MC-industri som nå jobber hardt for å gå over til elektriske løsninger ser vi en mulighet for å ta en lederposisjon. Derfor re-lanserer vi nå Can-Am som nytt merkevare i motorsykkelmarkedet, sier José Boisjoli som er konsernsjef i BRP. Boisjoli har vært konsernsjef i BRP siden 2003. Han kom til selskapet i 1998 da han ble utnevnt til sjef for snøscootere og vannsport divisjonen, som er den viktigste delen av BRP. I 2001 fikk han også ansvar for BRP satsing på ATV og ble så konsernsjef i 2003. I 2017 ble han kåret til årets leder av Canada sin versjon av Dagens Næringsliv, Les Affaires.


Boisjoli
sier videre:
– Den nye produktkategorien blir veldig viktig for oss. Vi er rett og slett begeistret over at Can-Am motorsyklene blir de første EL-modellene i BRPs elektriske utvalg. Kjøreopplevelse og kjøreglede har han hatt med seg fra han var liten. 10-år gammel opplevde han sin første snøscooter tur så kanskje ikke så rart at han endte opp med å satse på en karriere innen nettopp denne bransjen. I porteføljen ligger sterke merkenavn som Ski-Doo, Sea-Doo, Can-Am og Lynx.


BRP planlegger å rulle ut EL-løsninger innen alle sine produktkategorier fremover. Fra før av vet vi for eksempel at en av konkurrentene, nemlig Polaris, har inngått samarbeid med Zero om å utvikle drivverk i deres ulike produktgrupper. Polaris som er kjent for snøscootere, ATV-er og UTV-ere eier blant annet Indian motorsykler.

Tor Isaksen er sjef for BRP i Norge.

Gleder oss
– Vi gleder oss til å lansere motorsykler i det norske markedet, sier Tor Isaksen som er adm. direktør i BRP på telefon fra Finnmark til Reitwagen.no. Vi har allerede et godt forhandlernett i Norge som nå kan glede seg til å få muligheten til å ha en helt ny produktkategori å tilby sine kunder.

Den første Can-Am-motorsykkelen ble introdusert i 1973 og gjorde det godt innen motorcross og banekjøring. Når de nå lanserer EL-baserte motorsykler vil de ha en portefølje som dekker de ulike målgruppenes ønsker, sies det fra BRP. Bykjøring. Turkjøring så vel som fritidskjøring og enduro blir viktig for BRP satsingen på Can-Am.

BRP har et omfattende forhandlernett i Norge som nå kan se frem til å få enda en ny produktgruppe i sine butikker, sier Tor Isaksen som er adm. direktør i BRP i Norge. De første modellene av hele utvalget forventes å være tilgjengelig i midten av 2024.


Fakta om BRP:
BRP, som ble etablert i 1942, hadde en vekst på 28,5% i 2021. Det betyr at konsernet omsatte for 7,6 milliarder kanadiske dollar i Covid-19 året. Merkenavn som Ski-Doo og Lynx snøscootere, Sea-Doo vannscootere, Can-Am ATV/UTV terrengkjøretøy, Alumacraft, Manitou og Quintrex-båter og Rotax fremdriftssystemer for ulike produktgrupper inkludert fly er sentrale merkevarer i BRP konsernet. Det kanadiske selskapet sier de forventer en kraftig vekst også i 2022. Selskapet selger sine produkter i over 120 land. I alt jobber det 20.000 ansatte i selskapet hvorav 12 av disse betjener det norske markedet fra hovedkontoret i Trondheim. Hovedkontoret i EMEA, Europa, Midt-Østen og Afrika ligger i Lausanne i Sveits.

Share via
Send this to a friend