Stabilt godt salg av nye motorsykler. Honda traff spikeren med vårens roadshow på 2-hjul og fosser frem i markedet.

Erlend Lønnum
Salget av nye motorsykler er like godt i år som i fjor. På tung MC siden ser vi Honda som nr. 1, Yamaha som nr. 2 og BMW nr. 3. Det viser tall pr. 30. april fra Opplysningsrådet for veitrafikken.
Foto fra Vårslippet 1. mai i Oslo med lunsj og pause på Sundvolden. 2.700 motorsyklister deltok med strålende kjørevær.

Stadig flere motorsykler
Det blir stadig flere motorsyklister på veiene, og man merker godt at sesongen er i gang. De aller fleste er på vei til å få motorsykkelen ut av vinterlagret og er igang med å nyte sesongen. Vi ser dermed motorsykkelen rundt oss, noe som påvirker interessen og salget ytterligere.

Tom Cruise på Kawasaki Ninja H2 i den nye Top Gun filmen.

Top Gun Maverick med flotte MC-scener
Så vet vi at MC er praktisk å bruke til både jobb og fritid, samt til helge- og ferieturer. Videre vet vi at det om kort tid blir mye fokus på ikoniske MC-scener når Top Gun Maverick har premiere i slutten av mai. Her vil vi se Tom Cruise på Kawasaki Ninja H2 i Top Gun filmen.

Roadshow satsingen og andre grep fra Honda i vår gir resultater for selskapet. Her salgs- og markedssjef Anton Vestavik Kellox/Honda (vesntre), daglig leder Kim Harald Jøranli og Kenneth Hansen fra Kellox/Honda.

Populære sesongåpninger
1. mai helgen samlet flere tusen motorsyklister seg rundt om i landet for organiserte turer. Hedmark med den populære og anerkjente Mjøsrunden som har blitt gjennomført i 50 år, Rogaland med Vårsleppet som har blitt gjennomført i 32 år, Bergen med lang tradisjon og Oslo med et helt nytt Vårslipp arrangement – var blant dem som hadde store organiserte, kolonner som gjorde inntrykk.

2022 HONDA NT1100

Honda suksess med roadshow i Norge i april og mai
Salget av sykler over 125 CC holder seg totalt på et høyt nivå. Det ligger rett over fjoråret i perioden 1. januar til 30 april.

De mest populære modellene i kategorien tung MC.
  • Honda har så langt i år utmerket seg med en solid økning på både lett (+35%) og tung motorsykkel (+38,8 %). Dermed ser det ut som om Honda får solid effekt av sitt Roadshow i Norge. Vårens vakreste eventyr, som de har kalt det.
  • Yamaha registrerer også godt med nye motorsykler og er opp 32,2% på tung MC sammenlignet med samme periode i fjor. Honda sine 569 solgte tunge MC gir en ledende posisjon med 20,9 % markedsandel og Yamahas sine 501 tunge sikrer en solid andreplass med 18,4%.
  • BMW er plassert på tredjeplass med 13,7% med 373 nye tunge sykler. Det er verd å merke seg at vi trolig vil se en del rykk i denne stafetten fremover ut fra når produktene kommer til Norge.
Yamaha XTZ700. Fotos fra lanseringen tidligere i år.

Totalt sett har de 10 mest populære merkene: Honda, Yamaha, BMW, KTM, Triumph, Kawasaki, Ducati, Husqvarna, Harley-Davidson og Suzuki levert hele 2.527 nye tunge sykler.

Triumph Rocket 2.500 her fotografert på brua i Kviteseid.
De mest populære modellene innen kategorien lett MC.

Legger vi på salget av 125cc MC for disse merkene, blir totalsalget 3.113 i perioden fra 01.01.2022 til 30.04.2022. I fjor var totalen 3.431 til samme tid viser tall fra OFV, Opplysningsrådet for veitrafikken.

BMW har mange modeller som selger godt i Norge.

Det er veldig gode tall når vi vet at mange av merkene har hatt leveranseproblemer som følge av ettervirkningene av Covid-19 situasjonen som har påvirket produksjon og logistikk hos mange av merkene.

Oversikt over de 10 mest populære merkene.

Tall: OFV, Opplysningsrådet for veitrafikken.

Foto: Rudi Schedl. KTM 1290 Super Adventure S.
Share via
Send this to a friend