Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til brj@firsthouse.no

Følg oss på sosiale medier!

Ny Suzuki suksess lanseres i dag - Suzuki GSX1300RR Hayabusa i oppgradert versjon!

Bjørn Richard Johansen
En gledens dag for alle Suzuki fans! Suzuki sjokkerte MC-bransjen og verdens motorsyklister da Hayabusa ble presentert i 1999. Modellen definerte supersport touring-segmentet for flere tiår, med banebrytende ytelser og et design for fremtiden. MC-verden hadde aldri sett maken til noe liknende. Modellen var verdens raskeste serieproduserte motorsykkel og den var et ikon allerede da de første bildene ble avslørt.


– Hayabusa frambrakte en kjøreglede få hadde opplevd tidligere på en slik landeveismotorsykkel. Det var umulig å kjøre Hayabusa uten å glise bredt bak visiret, sier Morten Gjestad. Han er salgs- og produktsjef 2 hjuls avdelingen hos Erling Sande AS. (Full internasjonal pressemelding med alle detaljer kan du lese her: GSX1300RRQM2_Press_Information).

Tredje generasjon
– Når tredje generasjon Hayabusa presenteres er DNAet og alle faktorene som fra første sekund gjorde Hayabusa til en suksess, ivaretatt på beste måte, forteller Morten Gjestad. Basisen er den ekstreme og anerkjente motoren på 1340 kubikk.

Morten Gjestad er stolt i dag med den nye lanseringen.

I 2022-utgaven er så mange komponenter skiftet ut eller oppgradert, at mange beskriver den som en helt ny motor.
–Fortsatt leverer Hayabusa et enormt dreiemoment på lave turtall. «Hysterisk morsomt» er et begrep som går igjen. Faktisk er effektregisteret blitt enda bedre for landeveismotorsyklistene når både dreiemoment og hestekrefter er betydelig økt i turtallsområdet under 6000 rpm. Det gir en enda morsommere motorkarakter, sier Morten Gjestad.


Legendarisk supersportmaskin

– Det er mye mer enn motoren som er ny på Hayabusa 2020. Den legendariske supertsportsmaskinen er fullastet med det aller mest moderne av teknikk. Suzuki Drive Mode Selector Alpha (SDMS-α) er et helt nytt førerstøttesystem som bidrar til at du får det aller beste av sykkelen under alle ulike forhold og vær. Systemet er spesialkonstruert for Hayabusas ekstreme ytelser, forteller Morten Gjestad.

I tillegg til det aller beste innen avansert ABS og Traction Control har Suzuki dessuten utstyrt Hayabusa med Launch Control med tre ulike moduser. Alt ligger til rette for at du har tapt din siste lyskryss-duell.


Komponenter fra øverste hylle

Alt av støtdempere og bremser er helt nytt. Suzuki har hentet alle komponenter fra øverste hylle for å gi deg de aller beste kjøreopplevelsene, forteller en engasjert Morten Gjestad hos Erling Sande AS.

Brembo er leverandør av bremsekomponenter mens KYB leverer støtdemper og forgaffel. For å understreke at Suzuki mener alvor, har de fått Bridgestone til å designe BATTLAX HYPERSPORT S22 spesielt for Hayabusa. Riktige dekk er helt avgjørende for totalopplevelsen på en sykkel som dette. Bridgestone har sammen med Suzukis testpiloter utviklet et dekk som gir trygge og gode egenskaper i alle ulike typer vær og føre, og med slitestyrken og stabiliteten som er helt avgjørende på en motorsykkel med slike ekstreme krefter.


Lekkert instrumentpanel

– Instrumentene og hele førermiljøet er lekkert, moderne og er en ubetinget flørt med MC-entusiasten. Store analoge skiver for turtall og hastighet danner det naturlige sentrum. Mellom disse er det nye TFT LCD-panelet som viser alle parameter for Suzukis ulike førerstøtteprogram, sier Morten Gjestad hos Erling Sande AS.

Men uansett hvor lekkert det er å se på: Med en slik maskin er det nok smartest å holde øynene og fokus på veien. Som eier av en Mc som denne må du nok regne med lange og herlige turer – Hayabusa er avhengighetsskapende!


Sterkere motor
Suzuki er effektive når de løser dagens støy- og utslippskrav med nye Hayabusa. Her er nemlig kreftene forvaltet optimalt. Resultatet er en raskere, sterkere og mer drivstoffgjerrig motorsykkel. Akselerasjonen 0-100 km/t er ned fra 3,4 til 3,2 sekunder. Miljø og forbedrede ytelser passer altså som hånd i hanske. De aller fleste komponentene er nye i motoren. Stempler, stempelringer, kamaksling, ventilfjærer, girkasse og veivaksel er bare noe av de mange oppdateringer i den ikoniske motoren.

«Ride-by-Wire Electronic Throttle System» gir en enda mer nøyaktig og effektiv gassrespons. Et nytt og eksklusivt utformet eksosanlegg bidrar dessuten til forbedret kraft i mellomregisteret. Naturligvis tilfredsstilles Euro 5 utslippsstandarder, understreker Morten Gjestad.


SIRS og SDMS-α
Hayabusa har fått en avansert og helt ny versjon av «Suzuki Intelligent Ride System» (S.I.R.S.), som er en samling av elektroniske systemer designet for å optimalisere ytelsene etter forhold og førerens behov. Formålet med denne elektronikken er å gjøre Hayabusa mer kontrollerbar og forutsigbar. Motorsykkelens «hjerne» prosesserer til enhver tid data fra flere ulike kilder. Som den første motorsykkelen i verden har Hayabusa fått Active Speed Limiter, et system som gir føreren muligheten til å legge inn en forhåndsbestemt toppfart.


«Suzuki Drive Mode Selector Alpha»
(SDMS-α) er et nytt system spesialdesignet for Hayabusa. SDMS-α lar deg velge mellom forhåndsprogrammerte «Active», «Basic» og «Comfort», samt tre brukerdefinerte innstillinger. I dette systemet kan du justere disse parameterne:

  • Motion Track Traction Control System (10 trinn + OFF)
  • Power Mode Selector (3 moduser)
  • Bi-directional Quick Shift System (2 moduser + OFF)
  • Anti-lift Control System (10 trinn + OFF)
  • Engine Brake Control System (3 trinn + OFF)


Mer aerodynamisk design
– De aerodynamiske egenskapene er spesielt kritiske for en motorsykkel med slike kapasiteter som Hayabusa. På tross av betydelig forbedret aerodynamikk er det ikoniske designet beholdt også i den tredje generasjonen. Linjene og den fine vindbeskyttelsen er den samme. Samtidig har flere detaljer gjort den til en enda penere, mer moderne og raskere sykkel. Fronten og vindskjermen er ny, det samme er speilene og hendlene til brems og clutch, forteller Morten Gjestad.

Følgende designmål var drivende for chassisutviklingen for nye Hayabusa:

  1. Oppnå mer stabilitet med kvikkere håndtering
  2. Optimalisere aerodynamiske ytelser og gi bedre vindbeskyttelse
  3. Forbedre bremseytelse og effektivitet


Bremser
Hayabusa har fått Brembos nyeste Stylema® bremsekalipper foran. Med mindre vekt og mer kompakt og nøye utformet design øker luftstrømmen inn mot bremsene for å kjøle seg raskere og dermed gi umiddelbar respons. Diameteren på de fremre skivene økes fra 310 mm til 320 mm, og et nytt hullmønster er tatt i bruk for ytterligere å optimalisere kjøleeffektiviteten.

Hayabusa er utstyrt med den nyeste kompakte ABS-enheten fra Bosch. Denne arbeider smart og effektivt sammen med en ny IMU, for nøyaktig og rask respons for systemene Motion Track Brake System, Slope Dependent Control System og Hill Hold Control System.


Støtdempere
Foran sitter det en fullstendig oppdatert versjon av Hayabusas fullt justerbare KYB-gaffel, med 43 mm ytre diameter og DLC-belagte indre rør. Både gaffelkonstruksjonen og den bakre støtdemperen er oppdatert for å forbedre evnen til å absorbere veibanen, og sikre en jevnere og mer stabil kjøring for optimalt grep mellom dekk og asfalt. Dette er helt avgjørende for den gode kjøreopplevelsen. Resultatet er optimalisert komfort og rettlinjestabilitet.

Del denne artikkelen på sosiale medier

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on reddit
Reddit
Share on telegram
Telegram
Share on email
Email
Share on tumblr
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend