MDG vil ha forbud mot motorsykler på veiene og i turiststeder ved alle trange fjorder i tiden 15. juni til 15. august

Bjørn Richard Johansen
Mens hele reiselivet og MC-folket gleder seg til mer normale tider i sommer og Norgesferie på MC, er to MDG-topper kommet med nok et utspill i dag. Oslobyrådene Lan Marie Berg og Arild Hermstad foreslår i forlengelsen av landsmøtets krav om forbud mot fossile biler og MC fra 2023 at alle MC skal forbys i typiske fjordarmer og turiststeder mellom 15. juni og 15. august i år. Fra 2023 vil de ha forbudet permanent. – Forslaget virker fornuftig, sier Frank Jaegtnes som er adm. direktør i Elektroforeningen. Men mange reagerer sterkt. Mer i saken nedenfor.

Merk at denne teksten er lagt ut 1. april – og således er en Aprilsnarr.


Forbud mot MC på svingete fjordfeier

MDG byråd i Oslo Lan Marie Berg viser til at mange fjordarmer i flere år har hatt et altfor høyt forurensningsnivå av NOX på grunn av turistskipene. Dem kan man ikke stoppe på grunn av internasjonale skipsfartsregler, og da må Norge i stedet gjøre noe med trafikken på veiene. Hun viser i en pressemelding til at en motorsykkel slipper ut NOX generelt og særlig mye når det gasses og bremses mellom de mange svingene. Les også om MDG i Sverige som har åpnet for gratis parkering i Stockholm som et Covid-19 tiltak.

– Jeg mener det vil hjelpe på forurensningen i fjordene og dessuten på støynivået langs veiene til glede for dyreliv, mennesker og særlig syklister og turgåere når motorsyklene fjernes, sier Lan Marie Berg til Reitwagen.no.

Jan Grønbech, tidligere sjef for Google i Norge kjører motorsykkel. Her med Frank Jaegtnes, adm.direktør EFO og Tore Hov, adm.direktør TRN.

– Forslaget virker fornuftig. Dersom det likevel skal tillates motorsykkelferdsel i fjordene så bør det stilles krav til at det kun kan skje med elektrisk motorsykkel, sier Frank Jaegtnes som er adm. direktør i Elektroforeningen. Han ser store muligheter for bransjen ved å elektrifisere mer av veistrekningene langs fjordarmene i Norge.

NAF, Norges Automobilforbund, som har ca. 483.000 medlemmer i hovedorganisasjonen og vel 9.500 medlemmer i NAF MC.

– Det er med sjokk, skuffelse og vantro jeg hører om dette forslaget, sier Fredrick Andersen som er president i Norges største organisasjon for bilister. NAF har nær 480.000 medlemmer mens NAF MC har vel 9.500 medlemmer.

Arve Lønnum i MCF reagerer på forslaget.

– Jeg støtter helt opp her. NAF og MCF, Motorsykkelimportørenes Forening, som representerer alle de store merkene i Norge, er helt enig i denne saken. Vi kan ikke innføre et forbud mot å kjøre motorsykkel i våre flotte fjorder fra 15. juni, sier Arve Lønnum i MCF i en kommentar.

May Liss Urang er en av landets mest aktive motorsyklister og leder NAF MC i Norge.

Han får støtte av May Liss Urang som leder NAF MC i Oslo.
– Vi har planlagt flere turer i regi av NAF MC sine ulike foreninger rundt om i Norge nå i sommer til mange av våre flotte fjordarmer og dette forslaget vil, om det blir vedtatt, bidra til å ødelegge mange MC-tur drømmer hos motorsyklister over hele landet, sier hun til Reitwagen.no.

Arild Hermstad er byråd i Oslo og sentral politiker i MDG.

Solid støtte internt i MDG
Byråd Arild Hermstad som før var mangeårig generalsekretær i Syklistenes landsforbund, viser til at mange syklister blir skremt av brummende motorsykler med førere i skinnklær når de gasser forbi på vei fra Geiranger til Dalsnibba eller opp Trollstigen. Hermstad er også kjent for sykkelprosjektet i Oslo Kommune.

Bobiler er et populært innslag langs norske fjordarmer. Nå er de skremt, hevder MDG.

– Mange bobilsjåfører har også blir skremt av motorsykler som kjører forbi med et brøl på smale veier, sier Arild Hermstad til Reitwagen.no.


Foreslår buss som alternativ til MC i våre flotte fjorder

For at MC-folket fortsatt skal kunne komme til steder som Stryn, Eidfjord, Lysebotn, Geiranger osv, foreslår de at busser som i sommer trolig ikke lenger trengs til å frakte folk til og fra Koronahoteller, kan frakte MC-turister fra Strynefjell, Dalsnibba og andre fjellpartier ovenfor fjordene hver time.

– I og med at det er mange MC-turister på denne tiden vil bussene få et bra belegg slik at det ikke blir så dyrt per passasjer, mener Arild Hermstad i MDG. De vil ikke bruke offentlige midler for å gjøre billettene billige. De viser til at det er frivillig å reise på tur, og at man på Vestlandet også uansett må betale på ferger.

Odd Terje Døvik er styreleder i Norsk Motorcykkel Union, NMCU

– Vi vil ta kontakt med MDG etter påske for å se på mulighetene for å sette oss rundt et bord og diskutere dette forslaget. Videre vil vi ta opp det gode forslaget om gratis parkering som MDG sitt søsterparti i Sverige har fått gjennomført i Stockholm. Et slikt forslag vil MDG ha mye å tjene på å introdusere i Norge også, sier Odd Terje Døvik som er styreleder i Norsk Motorcykkel Union, NMCU, med 10.000 medlemmer.

– Videre vil vi ta det opp med Samferdselsdepartementet, sier Odd Terje Døvik. NMCU har representant i MC-Rådet og er høringsinstans for departementene og direktoratene i saker som angår motorsykkel. Internasjonalt er NMCU aktivt medlem i Nordisk Motorsykkel Råd (NMR) og i Federation of European Motorcyclists’ Associations (FEMA).


Forslaget fremmes for førstkommende landsstyre i MDG

Forslaget skal nå behandles av MDGs landsstyre.
– Men det er ventet at alle støtter opp om forslaget der, sier Hermstad. Han er nestleder og sier med et smil at han og Lan Marie Berg som regel får gjennomslag for gode forslag. Spesielt knyttet til bil, sykkel, motorsykkel og andre farkoster til lands og vanns. De legger til at de regner med at også Rødt, Ap og SV vil støtte forslaget, og at det er sjeldent de mener noe annet enn MDG. Se bare i Oslo, legger de til med et smil.

Børre Skiaker i Kongelig Norsk Automobilklub, KNA.

– Vi er bilfolkets stemme i Norge, men samtidig helt på motorsykkelistenes side i denne saken. Vi tror ikke dette forslaget fra MDG kommer til å bli realpolitikk i Norge, sier Børre Skiaker i Kongelig Norsk Automobilklub, KNA, i en kommentar.

Sylvi Listhaug, påtroppende leder i Frp reagerer på MDGs utspill.

FrP og Sylvi Listhaug reagerer
FrPs påtroppende leder Sylvi Listhaug som selv kommer fra Møre- og Romsdal, et fylke med mange av de aktuelle fjord-veiene som vil bli stengt reagerer kraftig.

– Dette er akkurat det vi har fryktet fra MDG. Hun er ikke sikker på om ikke også Venstre og KrF hopper på forslaget. Skjer det blir Høyre også låst fast i Stortinget. Hun frykter at FrP er de eneste som går mot dette forslaget. – Men vi skal virkelig forsøke å stoppe dette, avslutter Sylvi Listhaug på telefon fra påskefjellet hvor hun feirer 1. april med familien.

Kan få konsekvenser for Hubriding.no sine planer i år.

Hubriding.no står i fare
– Dette høres nesten ut som en spøk. Vi håper virkelig ikke dette skal bli virkelig. Vi som jobber aktivt for å gjøre Hubriding.no til en suksess er selvsagt opptatt av å kjøre på flotte turer langs våre mange vakre fjorder, sier adm. direktør Lars Arne Straand som driver Straand Hotel i Vrådal til Reitwagen.no.

Kan bety tapte inntekter for mange hoteller i turist-Norge, mener Katrine Straand som er hotellsjef på Straand Hotel i Vrådal i Telemark. Hun er også sentral i utviklingen av Hubriding.no i Norge.

– Blir forslaget en realitet tror jeg vi må legge bort planene om å satse på motorsykkelturisme i Norge, sier Katrine Samdal Straand som sammen med ektemannen er ansvarlig for utviklingen av Hubriding.no i Norge sammen med De Historiske Hotel og Spisesteder.

Tony Isaksen i Norges Motorsportforbund

– Vi vil måtte samles til et ekstraordinært digitalt landsmøte om vi ser at dette forslaget får stor støtte, sier Tony Isaksen i Norges Motorsportforbund i en kommentar. Vi tror ikke dette forslaget får flertall når vi har fått mobilisert vår medlemsbase, sier Tony Isaksen som er generalsekretær i NMF.

Terje Bredal er leder for MC-forhandlerforeningen i Norge. Ole-Andreas Isdahl, en av landets mest anerkjente motorsyklister og Hubriding.no sin far – kan nå trolig legge alle testturene på hylla for denne sesongen.

– Dette høres nesten ut som en spøk og forslaget bør bli stoppet. Vi vil ta den opp på vårt første medlemsmøte i NMCF, Norsk MC-Forhandlerforening, sier Terje Bredal som er styreleder i foreningen. Han ble nylig gjenvalgt på årsmøtet til foreningen.

Per-Anton Vinje er styreleder i Motorsykkelimportørenes forening, MCF

– Dette er et forslag som vil føre til stor sorg blant alle som kjører motorsykkel i Norge. Jeg støtter 100 prosent opp om det Terje Bredal sier her, er kommentaren fra Per-Anton Vinje som er styreleder i Motorsykkelimportørenes forening, MCF.

 

Share via
Send this to a friend