Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til brj@firsthouse.no

Følg oss på sosiale medier!

Ny styreleder i Motorsykkelimportørenes Forening (MCF): Per-Anton Vinje tar på seg ledertrøyen i MCF og gleder seg til Motorsykkelens Uke 2021. Tror på god vekst for MC-bransjen i årene fremover.

Bjørn Richard Johansen
PAV står det på registreringsnummeret på bilen til Per-Anton Vinje. MC- og bil entusiasten er nyvalgt styreleder for Motorsykkelimportørenes Forening (MCF) i Norge. Foreningen organiserer alle de store merkene som selges i Norge. Gold Wing patrioten er til daglig å finne på kontoret i Oppegård hvor han er adm. direktør i Kellox som importerer og distribuerer Honda motorsykler. Hans første uke som styreleder blir Motorsykkelens Uke 2021.
Motorsykkelentusiasten Per-Anton Vinje ble denne uken valgt til ny styreleder i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF.

Solid aktør
Per-Anton Vinje i Kellox tar over styrelederrollen fra Steinar Sandbye i Norsk Motorimport (NMI) som blant annet importerer Kawasaki til Norge. Han har vært styreleder i MCF i fem år, fra 2015.

Per-Anton Vinje gleder seg til årets MC-sesong.

– Vi tror på god vekst for hele bransjen i årene fremover. Motorsykkelmarkedet er i kraftig vekst som en veldig populær mobilitetsløsning, sier Per-Anton Vinje. Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikk, OVF, viser at det i 2020 ble solgt og registrert 6.655 nye tunge motorsykler i Norge mot 6.143 i 2019. En økning på hele 8,3%. I tillegg ble det solgt 2.518 lette motorsykler. Det ble også solgt 2.825 mopeder i Norge i fjor. Motorsykler blir stadig mer populært i Norge og Kellox og Honda er klar til å ta lederrollen i MCF, sier Per-Anton Vinje med et smil. Kellox omsatte for over 300 millioner kroner i 2020 og leverte gode resultater. Selskapet har operert i 71 år i Norge og er dermed den eldste importøren i markedet. Vi i Kellox har store planer for digitale Honda aktiviteter under Motorsykkelens Uke, men de røper jeg ikke her. Fortsatt med et smil. Dere får følge med utover i uken, sier Vinje.

Tom Cruise i Mission Impossible skapte overskrifter i norsk presse. Filmen har premiere 19. november i år. Foto: Paramount Pictures.

Honda fikk også mye oppmerksomhet i høst i forbindelse med at Tom Cruise kjørte en Honda CRF450R i Mission Impossible 7 i et kjempestunt. Se mer på linken: Tom Cruise med Honda CRF450R skal gjøre historisk stunt fra fjellet Helsetkopen i Møre- og Romsdal

Steinar Sandbye i Norsk Motorimport som blant annet importerer Kawasaki gir stafettpinnen i MCF videre til en annen klippe i motorsykkelbransjen: Per-Anton Vinje i Kellox og Honda.

Steinar Sandbye har gjort en kjempejobb som styreleder over flere år på vegne av Norsk Motorimport (NMI). I perioden har MCF virkelig fått til mye for motorsykkelsaken til glede for alle motorsyklister i Norge. Blant annet i arbeidet med å få senket avgiftene så langt flere har fått råd og mulighet til å kjøpe seg motorsykkel, sier Per-Anton Vinje.

Per-Anton Vinje med godsaker pakket inn i plast etter transport fra fabrikk til Kellox på Kolbotn.

– Kellox var for øvrig første distributør av Honda i Europa, forteller Vinje. I dag er salget 60 % motorsykkel og 40 % marine. De er etablert i Sverige med fokus på båt/båtmotorer og bygger seg også opp i Danmark med tilsvarende business som Sverige. Kontorene ligger på Trollåsen i Oppegård.

Per Anton Vinje har «passion»
– Jeg har jobbet i bransjen siden november 2005. Kom fra IT-bransjen med fokus på å selge bokser og systemer – til en bransje med salg og «passion» som viktig ingrediens. Det har vært utrolig moro å være med i 15 år nå. Bransjen har vokst betydelig og jeg har stor tro på vekst i årene fremover, sier Per-Anton Vinje til Reitwagen.no.

Honda har utrolig populære modeller som mange i WIMA foretrekker som sitt førstevalg, sier Eli Johanne Stene. Hun er president for WIMA som er den største gruppen for damer med interesse for motorsykkel i Norge. Hun gratulerer Per-Anton Vinje og håper MCF vil øke fokus på kvinnelige motorsyklister ønsker og krav bl.a. om tilpasset utstyr og klær.

Han bor i Lillestrøm kommune, nærmere bestemt på Frogner som ligger mellom Lillestrøm og Gardermoen. Gift med Tove Elise og har to voksne sønner.
– Både Torkild og Martin Anton har vokst opp med MC kjøring, forteller Per-Anton Vinje. De var bare 10 år gamle når de startet å kjøre trial. Det holdt de på med til de var 18. Så de fikk MC inn med morsmelken til de gikk inn i yrkeslivet i henholdsvis eiendomsmegler- og finansbransjen.

– Motorsykkelen brukes ofte aktivt i sommersesongen for å komme meg på hytta i Trysil eller Trøndelag, forteller Per-Anton. På jobb må jeg nok innrømme at jeg som oftest kjører bil, men i år er planen å kjøre en splitte ny Africa Twin til å fra kontoret. Det gleder jeg meg til. MC-generalen innrømmer også at bil er en stor hobby. En 1980-modell Mercedes 380 SL og en 2016 modell Mercedes AMG GT S finnes i garasjen på Frogner.

Tanja Stauning, Service Manager hos Honda i Norge og Per Anton Vinje, adm. direktør i Kellox som importerer Honda i Norge.

Motorsykkelen og moderne mobilitet
– Motorsykkelen er også blitt et mye viktigere kjøretøy i vårt moderne samfunn. Med motorsykkel kommer man raskt frem, det er enkelt å parkere. Videre har det jo også vist seg å være et koronafritt kjøretøy nå i disse Covid-19 tider, understreker Per-Anton Vinje. Kjører man motorsykkel trengs det ikke munnbind.

Per-Anton i farta sammen med kompiser her fra tur i fjor høst. Honda Gold Wing selvsagt.

– Jeg kjører mye turer i MC-sesongen. Da er det Honda Gold Wing som gjelder selvsagt. Min sykkel kalles bare «kantinevogna». Her er det god plass, inkludert til litt niste og kaffe til våre stopp underveis. Kjører som regel med noen gode venner, sier Per-Anton. Siste weekend-tur i fjor høst var fantastisk og gikk fra Trysil, via Engerdal, Røros ned til Støren og inn til Trondheim. Deretter fra Trondheim og sørover gjennom Gudbrandsdalen til Oslo. Selvsagt med god mat og drikke underveis, med mine gode venner på to hjul. Gode minner, humrer Per-Anton.

– Og snart er det ny sesong. Den tror jeg blir kjempegod. Både med hensyn til salg, interesse og opplevelser, understreker Vinje.

Per-Anton Vinje blir en synlig leder og talsmann for motorsykkelsaken som leder i MCF fremover.

Synlig MCF
– Vi har jobbet aktivt i de senere år for å få ned avgiftene på motorsykkel i Norge. Dette arbeidet har også fått solid politisk støtte. Dermed har langt flere fått mulighet til å kjøpe MC i Norge i de senere år, forteller en engasjert Per-Anton Vinje. Her vil jeg spesielt trekke frem samarbeidet med NMCU, Norsk Motorcykkel Union og NMF, Norges Motorsportforbund som har forbrukere og utøvere som medlemmer.

Antall motorsyklister har økt betydelig i de senere år. Vedlagte grafikk viser utviklingen av den totale bestanden av motorsykler i Norge og utviklingen i antall drepte og skadde MC-førere. Ajour pr. 31.12.2020.

Som leder representerer han følgende merkevarer i MCF: Aprilia, BMW, Daelim, Ducati, Gilera, Harley-Davidson, Honda, Husqvarna, Hyosung, Indian, Kawasaki, Keeway, KTM, Kymco, Moto Guzzi, MV Agusta, NIU, Peugeot, Piaggio, Rieju, Slingshot, SMC, Suzuki, SYM, Triumph, TGB, Vespa, Yamaha og Zero.

Arve Lønnum, advokat i Advokatfirmaet Lønnum DA, er sekretær for MCF i Norge. Her på motorsykkeltur og besøk på Hotel Ullensvang. Et hotell i De Historiske Hotel og spisesteder som satser stort på motorsykkel, sykkel og classic car turisme. Hans Edmund Utne (til høyre) eier og driver hotellet sammen med sin kjære Barbara Zanoni Utne.

– MCF skal også i årene fremover være en tydelig stemme og stå på sluttkundenes side sammen med alle landets dyktige mc-forhandlere, sier Per-Anton Vinje.

Del denne artikkelen på sosiale medier

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on reddit
Reddit
Share on telegram
Telegram
Share on email
Email
Share on tumblr
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend