Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til knp@nettpartner.no
Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Solid aktør
Per-Anton Vinje i Kellox tar over styrelederrollen fra Steinar Sandbye i Norsk Motorimport (NMI) som blant annet importerer Kawasaki til Norge. Han har vært styreleder i MCF i fem år, fra 2015.
– Vi tror på god vekst for hele bransjen i årene fremover. Motorsykkelmarkedet er i kraftig vekst som en veldig populær mobilitetsløsning, sier Per-Anton Vinje. Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikk, OVF, viser at det i 2020 ble solgt og registrert 6.655 nye tunge motorsykler i Norge mot 6.143 i 2019. En økning på hele 8,3%. I tillegg ble det solgt 2.518 lette motorsykler. Det ble også solgt 2.825 mopeder i Norge i fjor. Motorsykler blir stadig mer populært i Norge og Kellox og Honda er klar til å ta lederrollen i MCF, sier Per-Anton Vinje med et smil. Kellox omsatte for over 300 millioner kroner i 2020 og leverte gode resultater. Selskapet har operert i 71 år i Norge og er dermed den eldste importøren i markedet. Vi i Kellox har store planer for digitale Honda aktiviteter under Motorsykkelens Uke, men de røper jeg ikke her. Fortsatt med et smil. Dere får følge med utover i uken, sier Vinje.
Honda fikk også mye oppmerksomhet i høst i forbindelse med at Tom Cruise kjørte en Honda CRF450R i Mission Impossible 7 i et kjempestunt. Se mer på linken: Tom Cruise med Honda CRF450R skal gjøre historisk stunt fra fjellet Helsetkopen i Møre- og Romsdal
– Steinar Sandbye har gjort en kjempejobb som styreleder over flere år på vegne av Norsk Motorimport (NMI). I perioden har MCF virkelig fått til mye for motorsykkelsaken til glede for alle motorsyklister i Norge. Blant annet i arbeidet med å få senket avgiftene så langt flere har fått råd og mulighet til å kjøpe seg motorsykkel, sier Per-Anton Vinje.
– Kellox var for øvrig første distributør av Honda i Europa, forteller Vinje. I dag er salget 60 % motorsykkel og 40 % marine. De er etablert i Sverige med fokus på båt/båtmotorer og bygger seg også opp i Danmark med tilsvarende business som Sverige. Kontorene ligger på Trollåsen i Oppegård.
Per Anton Vinje har «passion»
– Jeg har jobbet i bransjen siden november 2005. Kom fra IT-bransjen med fokus på å selge bokser og systemer – til en bransje med salg og «passion» som viktig ingrediens. Det har vært utrolig moro å være med i 15 år nå. Bransjen har vokst betydelig og jeg har stor tro på vekst i årene fremover, sier Per-Anton Vinje til Reitwagen.no.
Han bor i Lillestrøm kommune, nærmere bestemt på Frogner som ligger mellom Lillestrøm og Gardermoen. Gift med Tove Elise og har to voksne sønner.
– Både Torkild og Martin Anton har vokst opp med MC kjøring, forteller Per-Anton Vinje. De var bare 10 år gamle når de startet å kjøre trial. Det holdt de på med til de var 18. Så de fikk MC inn med morsmelken til de gikk inn i yrkeslivet i henholdsvis eiendomsmegler- og finansbransjen.
– Motorsykkelen brukes ofte aktivt i sommersesongen for å komme meg på hytta i Trysil eller Trøndelag, forteller Per-Anton. På jobb må jeg nok innrømme at jeg som oftest kjører bil, men i år er planen å kjøre en splitte ny Africa Twin til å fra kontoret. Det gleder jeg meg til. MC-generalen innrømmer også at bil er en stor hobby. En 1980-modell Mercedes 380 SL og en 2016 modell Mercedes AMG GT S finnes i garasjen på Frogner.
Motorsykkelen og moderne mobilitet
– Motorsykkelen er også blitt et mye viktigere kjøretøy i vårt moderne samfunn. Med motorsykkel kommer man raskt frem, det er enkelt å parkere. Videre har det jo også vist seg å være et koronafritt kjøretøy nå i disse Covid-19 tider, understreker Per-Anton Vinje. Kjører man motorsykkel trengs det ikke munnbind.
– Jeg kjører mye turer i MC-sesongen. Da er det Honda Gold Wing som gjelder selvsagt. Min sykkel kalles bare «kantinevogna». Her er det god plass, inkludert til litt niste og kaffe til våre stopp underveis. Kjører som regel med noen gode venner, sier Per-Anton. Siste weekend-tur i fjor høst var fantastisk og gikk fra Trysil, via Engerdal, Røros ned til Støren og inn til Trondheim. Deretter fra Trondheim og sørover gjennom Gudbrandsdalen til Oslo. Selvsagt med god mat og drikke underveis, med mine gode venner på to hjul. Gode minner, humrer Per-Anton.
– Og snart er det ny sesong. Den tror jeg blir kjempegod. Både med hensyn til salg, interesse og opplevelser, understreker Vinje.
Synlig MCF
– Vi har jobbet aktivt i de senere år for å få ned avgiftene på motorsykkel i Norge. Dette arbeidet har også fått solid politisk støtte. Dermed har langt flere fått mulighet til å kjøpe MC i Norge i de senere år, forteller en engasjert Per-Anton Vinje. Her vil jeg spesielt trekke frem samarbeidet med NMCU, Norsk Motorcykkel Union og NMF, Norges Motorsportforbund som har forbrukere og utøvere som medlemmer.
Som leder representerer han følgende merkevarer i MCF: Aprilia, BMW, Daelim, Ducati, Gilera, Harley-Davidson, Honda, Husqvarna, Hyosung, Indian, Kawasaki, Keeway, KTM, Kymco, Moto Guzzi, MV Agusta, NIU, Peugeot, Piaggio, Rieju, Slingshot, SMC, Suzuki, SYM, Triumph, TGB, Vespa, Yamaha og Zero.
– MCF skal også i årene fremover være en tydelig stemme og stå på sluttkundenes side sammen med alle landets dyktige mc-forhandlere, sier Per-Anton Vinje.
Del denne artikkelen på sosiale medier
Flere nyheter fra Reitwagen.no
Ring Kenneth Nordahl-Pedersen på 951 57 201 eller send en e-post til knp@nettpartner.no