MC-salget fortsetter positiv trend i Norge: Økning på 7,1 prosent i årets 8 første måneder mot samme periode i fjor

Bjørn Richard Johansen
Tallene som Motorsykkelimportørenes Forening (MCF) har innhentet fra Opplysningsrådet for Veitrafikken, viser at salget av tunge motorsykler i årets 8 første måneder har en vekst på 7,1 % sammenlignet med samme periode i fjor. Det vil si en økning fra 5.457 i 2019 til 5.843 i 2020. I alt ble det solgt 495 store motorsykler i Norge i august måned.
Triumph er et av de merkene som gir mange flotte turopplevelser.

Dermed fortsetter den positive trenden av salg av motorsykler i Norge. Det var en reduksjon i salget i starten av pandemien i mars og april, men siden har motorsykkelsalget tatt seg betydelig opp. Ser vi året under ett så langt er veksten på 7,1 prosent pr. utløpet av august.

Terje Bredal, leder av MC-Forhandlerforeningen i Norge.

MC forhandlerne er populære faghandelbutikker som gir gode råd til kundene
– Landets MC forhandlere har gjort en strålende jobb i år for å betjene nye og gamle kunder. Vi skal også stå på resten av året og håper interessen holder seg langt ut over høsten, sier Terje Bredal som er leder av MC Forhandlerforeningen i Norge.

– I tillegg til at motorsykkel er populært er det verd å minne om at vi som faghandler har gode butikker hvor man kan få kjøpt nytt og moderne sikkerhetsutstyr til bruk når man kjører sykkel, sier Terje Bredal.

Terje Bredal i forhandlerforeningen er glad for rosen forhandlerne får av MCF. Vi er motorsyklistens beste rådgiver i hverdagen når vi hele tiden møter de som kunder, understreker Bredal.

– Terje Bredal oppfordrer alle til å se over sitt eget utstyr og tenke seg tanken. Er det på tide med utskifting. Har det kommet noe nytt som er enda bedre. Dette er ypperlige spørsmål å komme med til oss som faghandel, sier Bredal. Her kan vi både gi oppdateringer om det som er nytt utstyr samt gi kundene gode anbefalinger. Dette er også et viktig bidrag for å sikre motorsyklisten mot ulykker. Bredal eier og driver MC

 

Odd Terje Døvik, styreleder, NMCU, er glad for utviklingen av salg av MC i Norge.

NMCU gleder seg over flere motorsyklister på norske veier
– Veldig spennende, og gledelig for oss som arbeider for å ivareta motorsyklistenes interesser! Noe av økningen kan nok være en «korona-effekt», lik den vi har sett på bobil- og båtmarkedet. Men uansett årsak tror jeg mange har oppdaget, eller gjenoppdaget, MC-livets gleder, og hvilke muligheter det gir for unike naturopplevelser, fantastisk rekreasjon og flotte sosiale samvær, sier Odd Terje Døvik som leder NMCU i Norge.

– For NMCU blir det viktig å nå ut til disse, og få dem som medlemmer. For vi har mange viktige saker å jobbe for sammen. Bl.a. bedre veisikring og veiskilting for motorsyklisten så vi sammen kan jobbe med myndighetene for å gjøre all ferdsel på vei tryggere. Med å jobbe sammen kan vi skape trygghet i trafikken for alle. NMCU står i første rekke for å sikre vår rett til å kjøre sykkel med så stor frihet og så få begrensninger som mulig, sier Døvik.

Populært med MC
Alt tyder dermed på at det går mot et nytt godt år for MC-salget i Norge i 2020. Med et totalsalg på 5.843 enheter i årets åtte første måneder, kom det 386 flere motorsykler på veien i år, sammenlignet med 2019. Fjoråret, med et totalsalg på 6.161 motorsykler for hele året (opp fra 5.758 i 2018) var det beste salgsåret noensinne for motorsykkelbransjen i Norge.

Steinar Sandbye, styreleder i Motorsykkelimportørenes Forening (MCF).

Gode forhandlere over hele landet sikrer nærhet til kundene
– Vi vil berømme motorsykkelforhandlerne i Norge. De har gjort en kjempejobb under denne tiden og satset alt på å gi kundene god service, med gode corona-tiltak i butikkene, sier Steinar Sandbye, styreleder i Motorsykkelimportørenes Forening (MCF). MCF representerer alle de store merkevarene på to hjul som selges i Norge.

– Veksten under pandemien kommer til tross for leveringsvansker fra MC-fabrikkene, sier Steinar Sandbye i MCF.

Vi har utrolig mange flotte veier perfekt for MC-kjøring i Norge.

Norgesferie og Norgesfokus har gitt gode effekter for MC
– Bekymringen som MCF hadde i mars, med corona-situasjonen som rammet alle sektorer, førte til at MC-bransjen fryktet det verste. Bransjen satset alt på å få frem motorsykkelens fortreffelighet som corona-sikker transport, den gode miljøprofilen, gunstig økonomi, et verktøy for opplevelse, glede og sunn fornuft. Videre muligheten til gode opplevelser i hele landet. Det viste seg å være noe mange flere oppdaget. Etter en kort tenkepause i slutten av mars strømmet kundene til butikkene, og har nå i stor grad tømt lagrene, sier Sandbye.

Også salget av lett motorsykkel (125 kubikk) tok seg opp i august. Veksten i omsetningen var på hele 22,5 %, noe som betyr at det ble solgt 321 sykler i august i år, mot 262 i samme periode i fjor. I alt er det blitt solgt 1.991 lette sykler i årets åtte første måneder.

2020 Yamaha MT125 er en av de syklene som er populære i denne klassen.

Mange velger også 125 kubikk
– 125 kubikk brukes i stor grad av ungdom i alderen 16-18 år. Men også nye brukergrupper har fått øynene opp for den smarte lettmotorsykkelen, som tilbyr mye av de samme kvalitetene som tunge motorsykler. Spesielt pendlere i de store byene ser i økende grad fordelene med lettmotorsykkel. Den er rimelig å kjøpe, er rimelig i drift, tar liten plass i byen og byr på mye kjøreglede, sier Steinar Sandbye.

Moped for 16-åringer og voksne
– Mopedsalget, som i all hovedsak kjøpes av 16-åringer og voksne som ønsker transport med 50 kubikk, har stabilisert seg etter fall over flere år. 2.225 ble solgt i fjor. Med en økning på 38 enheter er årets salgstall 2.263, som er en økning på 1,7 % til og med august måned, sier han.

I samme periode har salget av biler falt i Norge. Mens det har vært rekordsalg av motorsykler ble det registrert 10 802 nye personbiler, 1.271 færre (-10,5 %) enn i august 2019. (Kilde: www.ofv.no).

KTM 250 SX-F 2021 på grus i dette bildet.

Fokus på sikker og god kjøring
– Bransjen og myndighetene er samlet om å jobbe for nullvisjon rundt MC-ulykker, og her vil vi satse på ytterligere samordnede kampanjer i årene fremover. Til tross for betydelig økt bestand av motorsykler gjennom mange år, er tallene på ulykker gått ned. Målt i forhold til bestand, er ulykkesrisikoen redusert med ca. 90 % de siste 15 år. Norge er verdens sikreste land å kjøre motorsykkel i, sier Steinar Sandbye i MCF.

For mer informasjon om den fallende tendensen på ulykker sett opp mot antallet motorsykler, se statistikk fra NMCU (Norsk Motorcykkel Union): https://www.reitwagen.no/nmcu-stadig-faerre-mc-ulykker-i-norge/

Kort om Motorsykkelimportørenes forening, MCF:
Motorsykkelimportørenes Forening (MCF) arbeid fører til fordeler for de som kjører tohjuling i Norge. Foreningen organiserer de største importørene av motorsykkel, moped og scooter i Norge. Sammen med offentlig myndigheter, brukerorganisasjoner og andre premissleverandører arbeider MCF for å tilrettelegge en bedre hverdag for motorsyklisten. Foreningen er også medarrangør av MC–messen som arrangeres annet hvert år. Slagordet til foreningen er: «MC – En sjelden kombinasjon av fornuft og glede.» Importører av disse merkene er medlem: Aprilia, BMW, Derbi, Ducati, Harley-Davidson, Honda, Husqvarna, Indian, Kawasaki, KTM, Kymco, Moto Guzzi, MV Agusta, Peugeot, Piaggio, Rieju, Suzuki, SYM, Triumph, TGB, Vespa og Yamaha. Mer om MCF på www.mcf.no.

Terje Bredal, styreleder i MCForhandlerforeningen (NMCF) i midten her utenfor Straand Hotel.

Om MC Forhandlerforeningen, NMCF:
NMCF ble stiftet 14. april 2016. NMCF står for Norsk MC-Forhandlerforening og skal ivareta forhandlerens posisjon i verdikjeden og sørge for at norske MC forhandlere fortsatt vil være den viktigste møteplassen for norske motorsyklister også i fremtiden. Foreningens formål er å ivareta, utvikle og styrke bransjens felles interesser ved å:

  • trygge vilkårene for brukere og forhandlere
  • fremme interessen for motorsykkel- og mopedbruk i Norge
  • etablere et tillitsfullt samarbeid med myndigheter og andre som kan medvirke til økt effektivitet, sikkerhet og
  • miljøbevissthet i hele verdikjeden fra produsent til forbruker
  • være høringsinstans og kunnskapssenter for rammesettende myndigheter
  • være en informasjonskanal ut til medlemmene på alt som skjer av nye rammevilkår
  • søke å koordinere interesser og synspunkter i bransjefaglige spørsmål med våre veimyndigheter og andre som kan bedre den daglige drift hos medlemmene

Del denne artikkelen på sosiale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend