Reitwagen.no på tur med H.O.G Oslo Chapter

Kenneth Nordahl-Pedersen
H.O.G, eller Harley Owners Group, er en internasjonal og verdensomspennende klubb for alle som eier en Harley. Reitwagen.no ble invitert med på en fellestur med Oslo Chapter, og ble utstyrt med et par H-D’er av det gromme slaget. Kortversjonen: 1800 kubikk, sol, krom, gode veier, soft is og flotte mennesker.

Oslo Chapter er Norges største avdeling av H.O.G, og de har en omfattende aktivitetskalender som vitner om mange aktive medlemmer som trives sammen. Blant de mer faste aktivitetene er fellesturer på torsdager og søndager gjennom hele sesongen. Vi var invitert med på søndagstur i slutten av august, og fikk vite at vi måtte møte utenfor Lazy Boyz’ lokaler i Oslo klokken 10, klar for avreise.

40 sykler
Dagen før var Kenneth innom butikken til Lazy Boyz og hentet ut sin lånesykkel, en  Ultra Limited. Han fikk en god prat med salgs- og markedssjef hos H-D Oslo, Rolf Kåre Valderhaug, og Valderhaug gav ham en grundig briefing på sykkelen. Man skal være godt vant for at en Ultra Limited ikke gjør inntrykk, og det var med respekt han satte seg på den. Det er mange knapper og innretninger å sette seg inn i, men brukervennligheten er forbløffende god. Nok om det – vi skal ta for oss sykkelen i en egen artikkel. Ida hentet sin lånesykkel, en Sport Glide, fra H-D Vestfold.

25 sykler, flere med to på, møtte utenfor forhandleren denne søndags formiddagen. Det var tydelig at de fleste kjente hverandre godt. Stemningen var god og latteren satt løst. Turen skulle gå til Stavern, og underveis kom ytterligere rundt 15 sykler til. Kortesjen var altså på rundt 40 sykler som etter hvert snirklet seg gjennom indre Vestfold på vei til trivelige Stavern.

 

Dynamisk kolonnekjøring
Når H.O.G drar på tur er det gjerne godt organisert. Å kjøre så mange sykler sammen er krevende, og H.O.G tar sikkerhet på alvor. Alle må forholde seg til noen enkle regler for kjøring i «kolonne», og turen ledes av en Road Captain (RC) som har egen opplæring og godkjenning for en slik rolle. RC kjører foran og leder kolonnen, og gir nødvendige sikkerhetsinstrukser til de øvrige før avreise. Vi la oss inn i rekken og det var en overraskende disiplinert gjeng. Alle viste god kjørekultur og visste hvordan man skulle forholde seg i trafikkbildet. Når H.O.G kjører gruppeturer kjøres det i sagtann-formasjon. Det vil si annenhver sykkel hhv til høyre og venstre i kjørebanen. Fremst kjører Road Captain og bakerst Rear Guard og Safety. Det hele fungerer forbløffende bra. (Les mer om kjøring i kolonne med H.O.G her.)

Road Captain denne søndagen var Petter Karlend. Han hadde satt opp Stavern som mål for dagen, og valgt en rute langs svært morsomme småveier gjennom Buskerud og Vestfold.  Vi hadde skrudd ned forventningene til fart og fremdrift. Med så mange store, tunge og tilsynelatende dorske motorsykler som skal kjøre sammen i tett formasjon, så vi for oss kjedelig lavt tempo. Må altså innrømme noen fordommer der, men vi ble positivt overrasket. Det var god dynamikk i kjøringen, og farten på hele kolonnen var forbausende høy. Selvsagt ikke uforsvarlig høy, men mer enn nok til at vi koste oss på de nyasfalterte kronglete småveiene. Likevel holdt gruppen sammen, og det ble lite strekk i feltet. Vi tilskriver dette en dreven Road Captain og godt innøvde regler for kolonnekjøring.

Like men forskjellige
Det var lagt inn noen stopp underveis for beinstrekk og en is for de som ønsket det. Praten gikk lett og folket koste seg. Og vi koste oss. Vi opplevde ikke å være fremmede, og følte oss velkomne og inkluderte. Medlemmene av H.O.G er langt mindre stereotype enn man kan få inntrykk av. Her er folk fra alle samfunnsgrupper som kommer sammen for å dyrke en felles interesse; motorsykler og Harley-Davidson. Blant medlemmene finner man både leger, advokater, truckførere, prester, arbeidsledige, sykepleiere og pensjonister. Dessverre er flere av sistnevnte kategori enn det er ungdommer. Det er litt høyere gjennomsnittsalder blant medlemmene enn det man ideelt ønsker seg, og det snakkes mye om hvordan klubben og merket kan tiltrekke seg yngre medlemmer. Det er med andre ord god grunn til å forvente at yngre og ferske medlemmer vil bli ønsket velkommen og tatt godt vare på. Det tror vi forresten at alle vil.

Medlemmene i H.O.G er relativt ensartet kledd, og det er nærliggende å tenke at det er en form for uniformering. Det er selvsagt ikke et krav, men identitet og klubbtilhørighet er en viktig del av bekledningen. De fleste bærer skinnvest med ryggmerke, rolle i klubben, utmerkelser, «sertifiseringer» (f.eks Road Captains), og milepæler i den enkeltes medlemsliv. Innad i H.O.G-miljøet virker dette inkluderende. Ens navn står gjerne på brystet, og chapter-tilhørighet, nasjonalitet, og andre ting som vesten kommuniserer er godt egnet til å bryte is og gi samtaleemner. Det slår oss at vesten først og fremst er instrument for kommunikasjon og identitet innad i miljøet, og i liten grad handler om å signalisere noe for eller til utenforstående.

Krom i Stavern
Vel fremme i Stavern ble syklene parkert på brygga. Rundt 40 bokstavelig talt strålende Harley’er er en attraksjon for de fleste, også de uten særlig motorsykkelinteresse, og det er moro å få så mye oppmerksomhet fra forbipasserende. Været var bra, og solen strålte i krom og blank lakk. Stoppen i Stavern var lang nok til å få seg en spasertur og litt mat, eller bare sitte på brygga med en softis og prate med gode venner.

Solen ble utfordret av noen tunge mørke tordenskyer, og etter noen skrall kom det litt regn. Noen tok på seg regntøy, og andre gamblet på at det var lokalt. De fleste kjørte samlet tilbake til Oslo, men flere hektet seg av for å kjøre andre retninger hjem. Vi var blant disse da vi måtte innom Sandefjord for å levere sykkelen til Ida tilbake hos forhandleren der.

Vi hadde en strålende og trivelig dag sammen med H.O.G Oslo Chapter, og vil takke hjerteligst for turen til alle som var med. Særlig takk til Road Captain Petter Karlend, Director Oslo Chapter John Johansen, Harley-Davidson-forhandlerne i Oslo og Vestfold for lån av sykler, og Herman Ronaas fra Harley-Davidson Nordic for å organisere det hele.

____________________________________________________________________

Kvinnenettverket

H.O.G har en egen undergruppe for kvinnelige medlemmer, Ladies of Harley (LOH). LOH er åpen for jenter i alle aldre enten man selv eier/kjører, eller er assosiert medlem. Jentene deltar som alle andre medlemmer på H.O.G’s turer og arrangementer, men har i tillegg flere egne aktiviteter som ridning, pistolskyting, og andre hobbyrelaterte ting. Vi fikk også noen kommentarer fra leder for LOH Oslo Chapter, Lise Stefansen.

– Ladies of Harley er til for alle, og det ble opprinnelig startet da de så at medsitterne (konene/kjærestene/venninne som satt på) ikke hadde noen tilknytning til MC miljøet. Mange av damene i miljøet sitter bakpå, men tar seg det å fikse sykkelen, fylle bensin, tar seg av pakking osv osv. Ladies of Harley ønsker å samle alle kvinnene i miljøet, også for de som ikke selv har førerkort eller kjører sykkel.

Lise poengterte også at en selvfølgelig ikke trenger å kun kjøre Harley for å vise en interesse for Ladies of Harley.

 

____________________________________________________________________

Hva er H.O.G

Harley Owners Group er direkte tilknyttet Harley-Davidson Motor Company og er verdens største fabrikksponsede HOG Oslo Chapter - Forsidemotorsykkelorganisasjon med over 1 million medlemmer på verdensbasis.

H.O.G. er politisk nøytral og har ingen bindinger eller assosiasjoner mot kriminelle motorsykkelmiljøer. Vår virksomhet er familieorientert, non-profit og basert på aktiviteter rundt motorsykkelentusiasmen under mottoet “Ride and Have Fun!”.

Når man er medlem i H.O.G. Internasjonalt kan man melde seg inn i et lokalt chapter. Det er 8 H.O.G-chaptere i Norge, knyttet til hver sin H-D forhandler. De lokale chapterene setter deg i kontakt med det lokale Harley miljøet, og organiserer egne arrangement og tilstelninger.

H.O.G. har i mange år støttet veldedige formål, spesielt MDA (Muscular Dystrophy Association – Foreningen for Muskelsyke). I Norge har H.O.G. Chapterene gitt overskudd fra diverse arrangementer som lotterier og auksjoner til veldedige formål.

Les mer om Harley Owners Group på www.hog.no.

Foto: Kenneth Nordahl-Pedersen, Heidi Haakenstad og Ida Tømta

Share via
Send this to a friend