Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:

Send e-post til reitwagen.no@gmail.com

Følg oss på sosiale medier!

Målet er å bli best!

May Liss Urang
Vi presenterer Mia Rusthen (18), jenta som kjører fra de fleste gutta med roadracingsykkel. Mia ble ved årsskiftet valgt ut til et av Yamahas offisielle racingteam, nemlig Yamaha R3 bLU cRU Challenge Academy by YMR37. Teamet har som hovedmål å trene og videreutvikle unge talenter til å nå verdensmesterskapet i roadracing.

Mia er en av fire, og eneste jente, som har blitt valgt ut, og hun vil få en-til-en oppfølging og coaching av noen av de beste førerne og coachene i verden. Dette gleder hun seg vanvittig mye til! Sesongen i år har ikke blitt helt som planlagt på grunn av Covid19, men det er fortsatt håp om deltakelse i det siste løpet før sesongen er slutt og planleggingen for 2021 starter.

Mia Rusthen
Foto: Wahlross Film

 

Hvem er egentlig Mia
Mia er 18 år og går toppidrett på Frogn videregående skole. Frem til 2016 var hun ikke videre interessert i motorsykler selv om pappa hadde det som stor hobby og det sto masse sykler i garasjen.

Fritiden besto av å danse ballett og hun brukte opptil 10 timer i uka på denne idretten som hun fant mye glede i. Hun sier selv at hun som liten var ei forsiktig og litt engstelig jente som var trygghetssøkende. Jeg var en rosa ballerina som insisterte på å gå i kjole hele tiden, forteller Mia og ler.

Men, etter hun fikk tilbud om å bli med pappa, Trond Rusthen, på racingbanen i 2016, opplevde bensinlukt og adrenalinet som foregikk der, så skjedde det noe. Da var det ikke vanskelig å la seg overtale når pappa spurte om hun ville prøve. Og da var det gjort. Lisensen for å kjøre roadracing kom på plass, og hun brukte første sesongen til å lære. Hun hadde jo aldri sittet på en motorsykkel tidligere.

Når jeg først begynte å få det til ble det skikkelig gøy. Jeg var stadig utenfor komfortsona, men mestringsfølelsen det ga, når jeg fikk det til, kan ikke beskrives. Det var helt annerledes enn noe annet jeg hadde gjort før i mitt liv, sier Mia, som aldri vil glemme sitt første kneskrap.

I 2017 begynte Mia å konkurrere. Og på noen år har hun jobbet seg opp til toppnivå i Norge og er nå helt i toppen i sin klasse Supersport 300. Mia har også blitt lagt merke til ute i verden, ikke bare av Yamaha. Hun har også vært invitert til Mexico og deltakelse i Italika Women’s International Cup. Her ble det en solid 5. plass.

Mia og pappa Trond.
Foto: www.picman.co.uk

 

Så hvor mye tid tar racingen?
Det er selvfølgelig sesongavhengig. Her i Norge starter jeg normalt opp i slutten av april og sesongen foregår normalt til starten av september, sier Mia.

I sesongen trener hun en gang i uka på Rudskogen Motorsenter i Rakkestad hvor det er trackday hver onsdag. I tillegg prøver hun å få til kjøring på Vålerbanen ved Braskereidfoss som også har ukentlig trackday. Noen uker er det ingen kjøring med motorsykkel og da trener hun på andre måter. Her går det i både ballettdansing, styrketrening og motocross.

Foruten kjøring i Norge er det årlige treningsturer til Spania, forteller Mia. Det er fantastisk gøy å kjøre på banene der nede.

Hva synes gutta om konkurrenten
Vi lurer selvfølgelig på hvordan Mia har blitt tatt imot blant gutta i sporten? Og her svarer Mia at hun har blitt tatt veldig godt imot og har fått mange nye venner. Men noen syntes nok det var litt vanskelig å bli forbikjørt av en jente i begynnelsen.

Vi er selvfølgelig også nysgjerrig på om det finnes flere jenter der ute og konkurrere med og får til svar at det nok ikke er noe stor pågang av jenter i denne sporten, men at de stadig blir flere. I verdenstoppen finner man Ana Carrasco, den spanske racingføreren som vant 2018 World Supersport 300 Championship, og Mias mål er jo å bli hennes konkurrent etterhvert.

Mange racingførere er overtroiske og har en eller annen maskott eller en rutine de må utføre før det kan sette seg på MC’n før et løp. Eks. Valentino Rossi. Vi lurer selvfølgelig på om Mia også har noe spesielt hun må gjøre før et løp starter.

Her sier Mia at hun må være alene før et løp, plugger inn øreproppene og hører på motivasjonstale og litt partymusikk på full guffe for å få litt adrenalin i gang. Så er det en liten håndhilsen med pappa før hun kjører ut på startstreken.

Og for de som lurer, Mia har førerkort for A2 og kjører en Yamaha R3, lik den hun kjører på banen.

Mia med sin Yamaha R3 Foto: Wahlross Film

 

Støttespillere
Mia er heldig og har fått med seg flere sponsorer og støttespillere på laget. Men er avhengig av enda flere. Roadracing er en veldig kostbar sport og hvis Mia skal kunne nå drømmene om VM er det helt avgjørende å få flere sponsorer. For å komme til VM er Mia avhengig av å kjøre løp i utlandet, primært IDM, som er det tyske internasjonale mesterskapet og den viktigste inngangsporten til verdensmesterskapet.  Potensielle sponsorer må bare ta kontakt sier Mia.

Fremtiden
Når Mia ønsker å slappe litt av tar hun en tur i garasjen, setter på litt musikk og fikler litt med sykkelen.

Jeg er den eneste norske roadracingføreren Yamaha tilbyr denne muligheten nå, og det er jeg ufattelig stolt av. Jeg gleder meg vilt til å komme i gang. Dette er drømmen min, sier Mia Rusthen.

Fremtidsplanene er klare. Hun skal bli proff racingfører. Hun skal bli best!

 

Følg Mia Rusthen Racing på:
https://www.facebook.com/RusthenRacing

 

Del denne artikkelen på sosiale medier

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on reddit
Reddit
Share on telegram
Telegram
Share on email
Email
Share on tumblr
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend