Yamaha presenterer Ténéré 700 World Raid

Kenneth Nordahl-Pedersen
Yamaha presenterer nå en langtur-utgave av sin populære Tenere 700. Med 23 liters tank og flere rally-inspirerte oppdateringer skal dette være motorsykkelen som gjør verden mindre. Modellen tetter gapet til noen av konkurrentene når det gjelder touring-egenskaper, og det er grunn til å tro at også World Raid vil selge godt. Vi ser nærmere på hva Yamaha lover i sin lanseringsinformasjon, og gleder oss til å få prøvd den.

Ekte eventyr – så langt du vil

For 40 år siden var den originale XT600 Ténéré en populær modell som ga rom for drømmer om lange eventyr. Den ble utviklet med utgangspunkt i Yamahas Dakar-racere og åpnet bokstavelig talt en ny verden for alle førere som ønsket å kunne reise utenfor allfarvei, gjerne utenfor egne komfortsoner.

Over tid har selvfølgelig Yamahas originale eventyrsykkel blitt utviklet og forbedret, og de siste årene har Ténéré 700 inspirert en ny generasjon førere til eventyr.

Ténéré 700 er blitt anerkjent av førere over hele verden for sin momentsterke CP2-motor, det allsidige chassiset og holdbarheten og påliteligheten. Etter den enorme suksessen til Ténéré 700 lanserer nå Yamaha det de mener er den ultimate eventyrsykkelen.

Dette er det tredje medlemmet av Ténéré 700-familien.  Ténéré 700 World Raid er utstyrt for å kunne kjøres lenger enn noen tidligere Ténéré, og med avanserte spesifikasjoner som inkluderer toppmoderne fjæring, forbedret ergonomi, rallyinspirert styling og flermodusinstrumenter med blant annet anrops- og tekstmeldingsvarsler.

 

Doble, sidemonterte drivstofftanker på 23 liter

Ténéré 700 World Raid er Yamahas mest ekstreme eventyrsykkel. De nye 23-liters doble, sidemonterte drivstofftankene sørger for trygghet på de lengste turene og eliminere rekkeviddeangsten som alle førere har opplevd når reservetankslyset begynner å blinke. Under typiske bruksforhold anslås disse nye tankene å kunne gi en rekkevidde på opptil 500 km.

Den doble, sidemonterte designen gir en rekke fordeler utover det å gjøre tanken større, høyere og bredere. Ved å ha to separate tanker som er plassert lavere, og ved å plassere drivstoffpumpen lavere i en av tankene, kan sykkelens tyngdepunkt forbli omtrent som på den eksisterende Ténéré 700 med 16-liters tank. Dette bidrar til at sykkelen forblir lettkjørt og smidig til tross for økt vekt. Det høyeste punktet på de to nye sidemonterte tankene er faktisk lavere enn toppen av tanken på Ténéré 700, noe som reduserer høydeforskjellen mellom tanken og setet og gir en mye flatere profil. Dette øker bevegelsesfriheten for føreren og gjør det lettere å flytte vekten fremover eller bakover når du kjører i terrenget.

En annen fordel med denne doble tankdesignen er at bensinen ikke har så mye sideveis bevegelse som i en stor tank.

 

Flatt sete for forbedret bevegelighet for føreren

I tillegg til den reduserte høyden på den nye doble tankdesignen, drar Ténéré 700 World Raid også nytte av et nytt 890 mm høyt sete som gir en mye flatere profil og en jevnere overgang mellom setet og tanken. Denne designen gjør det mulig for føreren å uhindret bevege seg forover og bakover for å beholde kontrollen i ulendt terreng. Den nye ergonomien er egnet til både sittende og stående kjøring.

Setets 2-delte design gjør det enkelt å fjerne den bakre delen for montering av tilbehør som for eksempel en lasteplate eller bagasje. Setet er laget av to forskjellige typer skinn, med en sone med godt grep i midten og en sone med mindre friksjon som gir bevegelsesfrihet under kjøring.

 

5″ TFT-skjerm i farger med mobiltilkobling

Den nye 5″ TFT fargeskjermen er koblet til sykkelens kommunikasjonskontrollenhet (CCU) som snakker med MyRide-appen. Denne tilkoblingen gjør at du kan se tekstmeldinger og anropsvarsler i TFT-skjermen, og dessuten også mobiltelefonens batteristatus. Tilgang til relevant informasjon er avgjørende på alle lengre ekspedisjoner, og Ténéré 700 World Raid-førere kan velge mellom 3 forskjellige temaer på den nye 5″ TFT fargeskjermen.

Skjermoppsettet “Explorer” har en moderne digital design som gir føreren alle maskinens viktigste data i en moderne og lettlest stil. “Street”-skjermbildet har en turteller med en sirkulær urskive og nål som gir et mer konvensjonelt og analogt utseende. “Raid”-skjermbildet er inspirert av en typisk rally roadbook og har to uavhengige nedtellings trip-tellere som gjør at føreren kan se hvor langt det er til neste veipunkt.

Plassert til høyre for dashbordområdet er det en USB-A-kontakt som kan drive navigasjonssystemer eller lade mobile enheter.

 

3-mode on/off road ABS

For optimal kontroll under varierende kjøreforhold er den nye Ténéré 700 World Raid utstyrt med ABS med 3 moduser som kan velges når sykkelen står stille. Den betjenes med høyre håndtaksbryter via en bestemt meny i instrumentpanelet. Modus 1 gir full funksjon med ABS på begge hjulene. Dette er lovpålagt når man kjører på offentlige veier. Modus 2 og 3 kan brukes utenfor offentlig vei. I Modus 2 (ny funksjon utviklet for Ténéré 700 World Raid) er ABS på frambremsen på og bakbremsen av. Dette er den anbefalte modusen for underlag som for eksempel grusvei med redusert grep. Modus 3 er helt av. Dette er for erfarne førere som ønsker full kontroll ved ren terrengkjøring.

Instrumentpanelet viser når modus 2 og modus 3 er aktive, og føreren kan når som helst gå tilbake til modus 1, også under kjøring, ved å trykke på en knapp på venstre side av instrumentpanelet.

Noen ganger ønsker man rett og slett å slå av elektronikken.

 

 

Avansert 43 mm KYB-gaffel, 230 mm vandring

For å få enda bedre terrengegenskaper har fjæringssystemet på Tenere 700 World Raid fått en rekke betydelige oppgraderinger. Den nydesignede 43 mm KYB-gaffelen har 230 mm

fjæringsvei – 20 mm mer enn Tenere 700 – noe som øker fjæringsegenskapene i ulendt terreng. Den nye gaffelen har justerbar forspenning, sammen med samme mulighet for justering av retur- og kompresjonsdemping samt skrue for lufting som vi kjenner fra Tenere 700. Dette gjør at føreren kan justere fjæringen til å passe forskjellig terreng og belastning.

For økt holdbarhet med redusert innvendig friksjon har gaffelen et elastisk Kashima-belegg på ytterrøret, med en karakteristisk mørk bronsefarge. Innvendig er det valgt lette komponenter for å minimere vekten, til tross for lengre slaglengde.

 

Öhlins-styredemper

For bedre kontroll – spesielt ved terrengkjøring – er en Öhlins styredemper montert som standardutstyr. Monteringsposisjonen er nær den øvre gaffelkronen, slik at føreren raskt kan justere enheten til sin foretrukne følelse og feedback i alle typer terreng, med hele 18 forskjellige demperinnstillinger.

 

Fullt utstyrt aluminium Piggyback-demper med 220mm vandring

Bakfjæringen er også oppgradert for å matche den nye framgaffelen, og har en oppdatert lenkearm sammen med en ny piggyback-demper med lengre slag. Bakfjæringens demperegenskaper, fjæringsgrad og link-utveksling er alle optimalisert for å gi komfortabel kjøring på vei samtidig som den skal tåle harde slag ved terrengkjøring.

For å sikre en vedvarende god dempeeffekt er den nye støtdemperen laget av aluminium. Dette gir god varmeavledning, mens den separate piggyback-oljebeholderen forhindrer kavitasjon. Akkurat som på gaffelen gir den nye støtdemperen 20 mm lenger fjæringsvei. Både forspenning, retur- og kompresjonsdemping er justerbare.

 

EU5 CP2-motor

Yamahas velkjente 689 cc væskekjølte 2-sylindrede rekkemotor er drivkraften i den nye Ténéré 700 World Raid. Med en 270° veivaksel som gir den en karakteristisk ujevn tenningsrekkefølge, er denne crossplane CP2-motoren kjent for sitt sterke, lineære dreiemoment. Motoren er allerede godt utprøvd i Ténéré 700, MT-07 og XSR 700. Mer enn 221 000 sykler med CP2-motor er solgt siden lanseringen.

Ténéré 700 familien har en luftfilterboks spesielt designet for å håndtere tøft terreng. Ténéré 700 luftboksen har en fremovervendt innsugskanal som forhindrer inntrengning av støv og partikler som virvles opp fra bakhjulet.

 

Høyere vindskjerm og mer rally

For ekstra vindbeskyttelse ved langkjøring er sykkelen utstyrt med en 15 mm høyere skjerm med avtagbare sideavledere. LED-blinklys er originalmontert.

Frontpanelene rundt radiatoren og det innvendige instrumentpanelet er produsert i et tøft komposittmateriale. Disse er designet for å håndtere robust terrengkjøring.

Nye og større fothvilere har større overflateareale som gir bedre grep for førerens støvler, og reduserer trykket på sålene ved stående kjøring i ekstremt terreng. Et større overflateareal forhindrer også at gjørme og sand bygger seg opp, og de avtakbare gummiinnsatsene sikrer godt grep mellom fothviler og støvel under våte forhold. Ved å fjerne gummiinnsatsene blir fothvilerne mer rallyorienterte, både hva gjelder utseende og egenskaper.

For økt beskyttelse ved terrengkjøring er sykkelen utstyrt med en ny 3-delt motorbeskyttelse i aluminium. Dette reduserer faren for skade forårsaket av steiner og lignende. Takket være ny fjæring med lengre slaglengde er bakkeklaringen på 250 mm.

For å sikre at radiatoren opprettholder en effektiv kjølingseffekt ved terrengkjøring, er det montert en ny radiatorbeskytter. Med vertikale ribber som på Yamahas konkurransemodeller, er denne nye radiatorgrillen designet for å beskytte radiatoren mot steiner kastet opp av forhjulet.

 

Farger, tilgjengelighet og pris

Yamaha vil tilby den nye Ténéré 700 World Raid i to fargealternativer. Icon Blue er inspirert av racingsyklene fra fabrikken, med blå karosseripaneler, sidepaneler med gule detaljer og blå felger. Midnight Black gir et minimalistisk og seriøst inntrykk, med et helt svart karosseri og svarte felger.

Leveranser til norske Yamaha-forhandlere vil starte fra mai 2022.

Veiledende utsalgspris er kr 169.900,-.

 

 

Del denne artikkelen på sosiale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend