Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til brj@firsthouse.no

Følg oss på sosiale medier!

Yamaha feirer sin Grand Prix racing-historie med spesiell lakkering og grafikk på sine 2022- modeller av R-serien

Kenneth Nordahl-Pedersen
Racing har vært en viktig del av Yamahas DNA helt siden fabrikken startet opp for første gang den 1. juli 1955. Etter noen få år med konkurrering i mindre serier, stilte de for første gang til start i et GP-løp i Frankrike i 1961. Allerede i 1964 vant Phil Read verdensmestertittelen i 250-klassen på en hvit Yamaha med røde «speed blocks» på siden og over tanken. Lakkeringen og grafikken ble kjennetegnet på racingsyklene til Yamaha i flere år, og nå hedres 60 års GP-historie med en spesiell Anniversary Edition line-up av alle R-modellene.

1961-2021: 60 år med World GrandPrix-racing for Yamaha

Bare noen få dager etter at Yamaha Motor Company ble grunnlagt, viste sykkelen deres seg konkurransedyktige på racingbanen da YA-1 vant Mount Fuji Ascent-løpet på sitt aller første forsøk den 10.juli. Med seieren som inspirasjon, deltok Yamaha i sitt aller første internasjonale løp i Catalina, USA i1958. På denne tiden utviklet selskapet noen av de mest konkurransedyktige 2-taktsmaskinene, og besluttet å delta i den aller største utfordringen for fører og maskin –  World Championship GrandPrix. Altså det som i dag er utviklet seg til å bli MotoGP. Første løp for Yamaha ble runden i Frankrike i mai 1961 med racingsykkelen 250cc RD48.

Bare to år etter at Yamaha debuterte i GP, vant Fumio Ito sin aller første GP-seier for Yamaha på RD56-sykkelen under Grand Prix Belgia. I 1964 vant Yamaha både sitt aller første verdensmesterskap og sin første konstruktørtittel med Phil Read i 250cc-klassen, og over de neste 60 årene etablerte Yamaha seg som en av de mest meritterte produsentene med over 500 førsteplasser i Grand Prix-løp, 38 førertitler, 37 konstruktørtitler og 7 teamtitler.

Speed block: Yamahas historiske racingfarger

I 1964 debuterte konkurranseavdelingens 250cc Grand Prix-fører med et hvitt karosseri med en bred, rød stripe og rød framskjerm. Dette viste seg å være starten på noe godt, og fabrikkfører Phil Read vant Yamahas aller første VM-tittel.

Det lett gjenkjennelige, enkle og dynamiske fargetemaet i rødt og hvitt ble raskt kjent som Yamaha-stilen innen Grand Prix road racing, og det var dette som var forløperen til Yamahas kjente «speed block»-grafikk som ble kjennetegnet for Yamahas racingteam de neste 20 årene.

World GP 60-års jubileumsmodeller

For å feire den lange historien til Yamaha innen Grand Prix-racing, har selskapet laget et World GP 60-års jubileumslivré til 2022-modellene av R1, R7, R3 og R125.

Akkurat som de berømte og suksessrike maskinene til Yamaha fra 60 og 70-tallet, har 60-års jubileumsutgavene av R-serien et helt hvitt karosseri med rød «speed block» bestående av en tydelig, horisontal rød stripe og hvite vertikale linjer. Det autentiske racing-fargetemaet har en helt rød frontskjerm og gullfargede felger. Den tidløse stilen fullføres med en gul frontnummerplate, et jubileumsemblem og en rød stripe som går langs toppen av drivstofftanken og bakstussen.

Siden Yamaha debuterte i GP i 1961, har selskapet hatt over 500 individuelle løpsseire i GP-serien med legendariske førere som blant andre Read, Ivy, Saarinen, Agostini, Roberts, Lawson, Rainey, Lorenzo og Rossi, samt Quartararo i årets MotoGP sesong – og disse historiske racingfargene skal understreke sammenhengen mellom racingsyklene fra Yamaha og alle modellene i R-serien.

Del denne artikkelen på sosiale medier

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on reddit
Reddit
Share on telegram
Telegram
Share on email
Email
Share on tumblr
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend