Drømmen om Straand-Treffet: Dette er som «å være inne i godteposen i 48 timer!»

Ane Lønnum
Fredag morgen reiste jeg fra Bergen på min fantastiske KTM 790 i retning Vrådal for å delta på det årlige Straand-treffet. Siden 2018 har Straand Hotel sammen med en liten gruppe ildsjeler, forhandlere, importører og andre pådrivere samarbeidet om å lage ett faglig og gøyalt arrangement skreddersydd for motorsyklister. Det er som å være «inne i en godtepose» i 48 timer!
Ane Lønnum, her med sin KTM 790 Adventure.

41 mil
Etter 41 mil på salen rakk jeg akkurat det faglige programmet i konferansesalen på Straand hotell kl. 18.00. Mange hadde alt hygget seg en god time eller to med en støttepils eller et alkoholfritt alternativ.

Flere erfarne motorsyklister delte sine erfaringer, hvilket var veldig nyttig både for relativt ferske sjåfører som meg selv og de som har kjørt lenge. Flere trenger å nøste opp i noen godt innarbeidede uvaner, og andre begynner fra scratch.

Tore Johannessen, landets mest anerkjente MC lærer. Lærebok forfatter og foredragsholder på Straand Treffet 2021. Inspirator for oss alle!

– Vi har alle nytte av å få faglig påfyll og ny kunnskap, sa Tore Johannessen, rådgiver for Trafikkforum og trafikklærer på AB Trafikkskole i Bærum. Han er også medmedforfatter av boken: Motorsykkel, lærebok for motorsykkel som han har skrevet med Jan Petter Wigum på Nord Universitet.

Runa Grydeland fra WIMA og Rogaland inspirerte oss alle!

Vi ble også inspirert av Runa Grydeland fra WIMA og Stavanger i Rogaland som fortalte om «Alene sammen på MC gjennom Norge på KTM».

Katrine Straand, hotellsjef, Eli Johanne Stene, president i WIMA, Lars Arne Straand, adm. direktør på Straand Hotel og Arve Lønnum, sekretær i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF og advokat i Advokatfirmaet Lønnum i Oslo.

– Runa er et forbilde for oss i WIMA, sa Johanne Stene, president i WIMA i innledningssamtalen hun hadde med treffsjef Trond Olsen på scenen i Vrådalssalen. Her fikk vi også høre den kjente YouTube journalisten Peter Ozsvat Carlsson fra Calvat’s Garage innlede om Rebels & Classics 2022. Dette flotte arrangementet går av stabelen andre lørdag i juni – 11. juni – neste år. Så var det middag og mer hygge i baren og på den kjente terrassen på Straand Hotel.

Kazim Jamal er en av eierne av Monsterbike i Drammen som selger Kawasaki så det griner! Populær stand under Straand Treffet 2021.

Prøvekjøring med stor P!
Muligheten for å prøve motorsykler i alle former og størrelser er store på Straand Treffet. Sånn har det vært i alle de fire årene arrangementet har gått av stablen.

Utrolig med gjester besøkte treffet. Her et bilde av en av parkeringsplassene fredag ettermiddag!

I år sto 60 sykler klare til disposisjon for alle som ville prøve. En utmerket mulighet for meg som fortsatt finner ut av hva som er min drømmesykkel og hvilke egenskaper som er viktigst for meg. For min del har det handlet mye om hvor stor sykkel jeg er komfortabel med å kjøre.

Motorteknikk solgte godt med MC-hjelpemidler.

Flere har ofte fortalt meg at «dette greier jeg helt fint» når jeg synes en sykkel virker stor, og at noen kubikk hit eller dit ikke har noe særlig betydning. Men det har det for meg. Og denne helgen har jeg fått testet ut forskjellige motorsykler i tillegg til å ha hatt en flott tur-retur Bergen-Vrådal.

Helgrillet lam fra Telemarkslam i Fyresdal skapte glede på lørdagen.

KTM 790 Adventure S
Min egen sykkel er en KTM 790 Adventure S som er strupet ned til A2 ettersom jeg er 19 år og ikke får klasse A før neste år. Grunnene til at jeg endte med en KTM 790 er at den kjentes lettest ut av syklene jeg prøvesatt fordi tyngdepunkter lavt.

Jeg liker også den oppreiste sittestillingen som gir god oversikt. Sykkelen må også være en av de mest allsidige jeg vet om. Den er flott på både lange og korte turer, jeg har kjørt den på bane flere ganger og særlig broren min elsker å bruke den til gruskjøring/offroad. I tillegg har sykkelen et lavt forbruk på 3,3 liter per 100km. Det er mer miljøvennlig og varmer en studentkonto!

Pål Anders Ullevålseter er fast gjest på Straand Hotel. Han er eneste besøkende som har lov å kjøre MC inn og ut av hotellet!

KTM 890 Adventure R
Da jeg kjørte av gårde på en KTM 890 Adventure R med gul vest med «L» på var jeg veldig spent på hvor mye større og sterkere den er enn min 790. Den føltes definitivt litt større ut og den var raskere. Jeg kan imidlertid ikke si hvor mye det skyldes de ekstra 100 kubikkene og 55 hk mer, siden min er nedstrupet til 48 hk. Utenom det har 890en mange av de samme egenskapene jeg er vandt med og liker veldig godt.

Fjæringen er god, sittestillingen behagelig, den er kvikk og oppleves lett. Selv har jeg ikke noe å trekke siden jeg har lange ben og rekker både opp og ned til det meste, men høyden på salen vil for flere være en utfordring.

Ane Lønnum, artikkelforfatter med Honda NC 750. Her likte hun spesielt Honda sin løsning med stort rom der vi normalt finner tanken. Tanken ligger bak på denne sykkelen.

Honda NC 750
Jeg fikk låne med meg en Honda NC 750 på tur, og likte sykkelen alt i alt veldig godt. Førsteinntrykket var at den er flott for guttene, og virkelig perfekt for damer!

Den lave salen gjør det enkelt å rekke ned til bakken, og med oppreist sittestilling oppleves sykkelen som lett og håndterlig. Jeg opplevde Hondaen som mykere å kjøre enn 790en min fordi den flyter silkemykt når jeg girer. Det gjorde at jeg opplevde sykkelen som rolig og lettkjørt, samtidig som den har nok av krefter til å komme raskt opp i fart. Derimot var dempingen ganske hard som gjorde at det slo i styret på veier med telehiv. Jeg lærte også at varmehåndtak er et must, både for komforten og sikkerheten. Det er ingen god ide å kjøre med frosne hender.

Eddie Mathisen i Førerutvikling knyttet mange kontakter for neste års førerutviklingskurs. Førerutvikling blir et veldig viktig tema i 2022.

Det jeg imidlertid forelsket meg mest i ved sykkelen er at det er et stort bagasjerom i «tanken». Til hverdagsbruk kan man legge fra seg hjelmen der, og på tur kan man droppe sidevesker/toppboks. Hvis du lurer på hvor man fyller bensin på en Honda NC 750 når du har bagasjerom i tanken, er det under passasjersetet. Denne motorsykkelen har også et sparsomt forbruk.

Frank Johannessen er en av Sandefjords mest anerkjente motorsyklister. Her venter han på å prøve en av de aller største Indian syklene.

KTM 1290 Adventure S
Dette er første året jeg har følt meg komfortabel med å prøvekjøre en sykkel over 1200 kubikk. De som sa det kom til å gå helt fint, hadde helt rett. Sykkelen har mange av de samme egenskapene som de to mindre versjonene, og vi har fått konstatert at jeg liker dem godt. 1290en er ikke et unntak, men jeg føler ikke at den har noe jeg savner hos de to andre.

Jan Harry Svendsen er ny ansvarlig for MC-området hos NAF og NAF MC. Her klar for å prøve en GS1250 på Straand Treffet. Svendsen har vært informasjonssjef i ATL – Norsk Trafikkskoleforbund – i en årrekker.

Det er naturligvis veldig gøy å kunne byttelåne sykler på tur og generelt kunne kjøre flere sykler, men som fersk sjåfør har jeg akkurat like mye, om ikke mer, glede av en mindre sykkel. Jeg opplever ikke å måtte ofre noe for den ekstra tryggheten jeg får av et lettere kjøretøy. Da kan jeg fokusere på å lære meg og utvikle en god kjøreteknikk. Det er viktig som varaordføreren i Telemark sa første kvelden på Straand: «Det viktigste er alle trygt hjem, alltid». Og da må man kjenne sine begrensninger.

Nå har jeg også meldt meg på neste års arrangement. Hiv deg med du også. Invitere gjerne noen venner eller venninner som liker å kjøre MC, eller som du tror vil like å få oppleve livet på to hjul med motor! Trykk link.

Kjerneteamet i Straand Treffets arrangementskomité: Trond Olsen, treffsjef bak til høyre. Vibeke Salicath Gordner i front. Kirsti Strømmen Holm til høyre. Bak til venstre Torben Holm.

Del denne artikkelen på sosiale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend