USA, Golden Gate og San Francisco: Drømmen som utgangspunkt for en dag på MC i USA

Bjørn Richard Johansen
9 timers tidsforskjell. Det er faktum når du lander etter å ha flydd Oslo, København til San Fransisco i USA. Derfor må det til en dag for å få ristet av seg «jet-lag». Golf. Busstur til vindalen Napa Valley. Sykkeltur i sentrum av San Fransisco. Det var noen av de flotte alternativene vi hadde på dag 1 i forbindelse med Google Executive Management Tour 2019 til San Fransisco i helgen. Men det er også lov å velge alternativer som er bedre. Top of the pops: MC tur med Harley Davidson ble vårt valg. Måten å leie sykkel på kan også brukes over hele USA hvor selskapet EagleRider har utleieforretninger. Nyt turen på svingete vei nedenfor med oss!

– For en dag. Opp klokken 05.30. Kroppen er slik at man våkner i 05.00 tiden som følge av jetlaget. Deretter en god løpetur rundt i San Fransisco inkludert innom det historiske Fisherman’s Wharf. Deretter en strålende frokost på The Clift Royal Sonesta Hotel i Geary Street i sentrum. Så rett over i en Uber og en 20 minutters tur til 3146 Mission St hvor EagleRider San Fransisco holder til samlokalisert med Harley-Davidson. Kl. 09.15 har vi gjort unna papirarbeidet og på vei ut av det store lager og garasjeanlegget med hver vår «Low Rider», forteller Bjørn Richard Johansen.

Highway 101
– Totalt 19 mil kjørte vi i løpet av dagen fra 09.15 til vi leverte syklene tilbake kl. 16.30. Turen tok oss ut fra San Francisco på Highway 101. Deretter Golden Gate Bridge. Så Highway 1 opp til de små men anerkjente tettstedene Muir Woods med sine store tær, Stinson Beach med trivelige kaffer, Point Reyes Station som er et lite westernsamfunn og ned igjen til tettstedet Mill Valley og historiske San Francisco. Utrolig flotte og svingete veier, sier Jan Grønbech som hadde ansvaret for å lage kjøreruten. Han har vært mange ganger i San Francisco området som følge av at han er sjef for Google i Norge. Men aldri har jeg hatt mulighet eller tatt meg tid til å kjøre motorsykkel dagen før toppledersamlingen som Google gjennomfører for Nordiske ledere en gang i året i løpet av juni måned. – Men dette frister til gjentakelse.

– I Point Reyes, som er ca. midtveis spiste vi lunsj. Her kom vi akkurat tidsnok til å få se paraden under årets Western-festival i regi av det lokale bondelaget i området. Byen var stappfull av folk og vi fikk kjøpt lunsj for noen få dollar, grillet på store utegriller med basarbord med papirduker. Utrolig god stemning og god mat mens det lokale «Vikingarne» bandet gjorde seg klar til kveldens konsert, forteller Bjørn Richard Johansen.
Han er grunnlegger og initiativtaker til First House hvor han til daglig er strategisk rådgiver for norske og internasjonale virksomheter, men bruker i hverdagen så mye tid som mulig til å nyte livet på motorsykkelen. – Det er viktig å forsøke å utnytte de ulike mulighetene for turer, da blir det mange kjøreopplevelser. I fjor kjørte han ca. 9-tusen kilometer hvorav 2.218 km på Island.

Hva lærte vi?
– Lessons learned? Vi hadde leid motorsyklene, med gode forsikringer, og jakke samt halvhjelm. Typisk sånn vi ser for oss det å kjøre Harley Davidson. Vi burde hatt med litt mer varme klær, sier Bjørn Richard Johansen. Den typiske California tåken, kombinert med litt dis, gjorde at det ble litt kjølig de første to timene. Det regnet ikke men når man kjører i 50-80 kilometer blir kroppen omdannet til en «regnfanger» av de små tåkedråpene, forteller Johansen. Det var også første gang han kjørte en Harley. Hjemme har han en BMS GSA 1200, mens Grønbech har en BMW GS 1200.

Alltid godt med varme klær. Selv med sol!
– Vi stoppet underveis for å kjøpe en underjakke for å holde litt bedre på varmen. Når vi kjørte over Golden Gate ut av byen i 09.30 tiden var det mye fuktighet og dis, og det var litt dårlig sikt, og mye vind, forteller Bjørn Richard Johansen. Tilbake igjen i 16-tiden var det sol og ingen dis, men fortsatt mye vind over broen. Men for et syn å nærme seg den berømte broen og se San Francisco vokse frem foran deg. Å kjøre over den røde historiske broa er rett og slett magisk. Golden Gate Bridge er en hengebro over Golden Gate, munningen av San Francisco-bukten i Stillehavet. Broen forbinder San Francisco med Marin County, og er 2,7 km lang. Den er en del av California State Route 1. Broen ble bygget mellom 1933 og 1937, og er med sitt 1.280 meter lange hovedspenn en av verdens lengste hengebroer.

Rett etter broen passere man Presidio Park på høyre hånd på vei inn i byen på Lombard Street. 20 minutter senere har vi kjørt igjennom hele byen og fått levert syklene på 3146 Mission St og EagleRider utleiebutikken til Harley Davidson, forteller Jan Grønbech. Og dette frister til gjentakelse.

Noen fakta om du vil ha samme opplevelsen, eller velge å kjøre til de mange andre flotte områdene rundt San Francisco. For 2.000 kroner kan du få leid en sykkel for en dag, inkludert forsikringer og hjelm og jakke. Vi hadde med MC-støvler og hansker, samt godt humør. – Dette anbefales om du liker gode opplevelser og flotte svinger. 7 timer med magiske opplevelser, flotte svinger og gode minner. Her er det bare å gå i gang med planleggingen – er vår oppfordring, avslutter Bjørn Richard Johansen og Jan Grønbech.Nå bretter de opp ermene for å gjennomføre Google sitt topplederprogram Google Executive Management Tour 2019 i Mountain View, sirka 40 minutters kjøretur sør for San Fransisco, mens de drømmer om den flotte Harley-turen.

For mer informasjon se informasjon på nett som også er tilrettelagt på norsk:
https://www.eaglerider.com/motorsykkelleie

Fakta om Harley Davidson:
https://www.harley-davidson.com/us/en/about-us/company.html

Fakta om San Francisco:
https://www.sftravel.com/

Fakta om Muir Woods:
https://www.nps.gov/muwo/index.htm

Fakta om Mill Valley:
http://www.cityofmillvalley.org/

Fakta om Stinson Beach:
https://www.nps.gov/goga/stbe.htm

Fakta om Point Reyes Station:
https://pointreyes.org/

Kjøretur på Island:
/opplev-island-pa-mc-med-mr-touring-hjortur-l-jonsson/

Del denne artikkelen på sosiale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend