En av Norges største mediekanaler:
Motorsykkelsiden på Facebook har 48.000 følgere

Bjørn Richard Johansen
Møt Jeanette og Morten. Du ser de nesten hver dag, ja kanskje flere ganger om dagen. Men uten å tenke på det. De er personene bak Motorsykkelsiden som har blitt en eventyrlig suksess i Norge. På Motorsykkelsiden møtes alle som er opptatt av MC. 48.000 følgere som deler nyheter og utveksler spørsmål, historier og informasjon. De er en av flere Facebook-sider som er gode informasjonskanaler for oss MC-førere.

Det hele startet som et prosjekt i regi av taxieier Johnny Mellum for å få taxisjåfører i Oslo til å dele informasjon når de kunne møtes for å kjøre motorsykkel. De rakk nemlig aldri å snakke med hverandre så de trengte en plattform. Vi er nå tilbake i 2011. Resten er historie. I dag administreres den av to ildsjeler på hver side av Oslofjorden Son i Vestby kommune i Viken og Horten kommune i Vestfold og Telemark. Møt Jeanette og Morten!

Administrator Jeanette Larsen. Hun kjører selv en eldre Suzuki GSR 600. Videre er familien sterk engasjert ved at datteren Desirée kjører roadracing. På grunn av denne hobbyen blir det ikke like mye tid til å kjøre sykkel selv lenger, men det går i motorsykkel i en eller annen form hele dagen, uka lang.

Stort hjerte for motorsykkelen
I dag er det Jeanette Larsen og Morten Onsvåg som er administratorer for siden. De har lagt ned 1.000 vis av timer til glede for alle oss som er opptatt av å kjøre motorsykkel. Jeanette er designer og driver sitt eget selskap Punkt&Prikke grafisk design mens Morten jobber som saksbehandler i Oslo kommune. Mens Jeanette har lang bakgrunn fra grafisk design har Morten lang bakgrunn fra forsvaret, før han tok utdannelse som snekker. Parallelt har de dyrket interessen for motorsykkel og MC i mange år og har nå vært administratorer for Motorsykkelsiden i fem år.
– Det begynte som en hobby men har vel til tider tatt litt av. Men vi har sett at det er en kanal med mange følgere, og den vokser stadig, sier Jeanette Larsen. Hun kjører selv en eldre Suzuki GSR 600. Videre er familien sterk engasjert ved at datteren Desirée kjører roadracing. På grunn av denne hobbyen blir det ikke like mye tid til å kjøre sykkel selv lenger, men det går i motorsykkel i en eller annen form hele dagen, uka lang. Morten kjører en 2002 Harley Davidson Electra Glide, og kjørte i overkant av 20.000 km i fjor.

Administrator Morten Onsvåg. Morten kjører en 2002 Harley Davidson Electra Glide, og kjørte i overkant av 20.000 km i fjor.

Viktig med god styring og husregler
– En av grunnene til at Motorsykkelsiden på Facebook har blitt så populær er trolig at vi har noen klare og gode kjøreregler, sier Morten Onsvåg. En side for alle som kjører motorsykkel uansett merke og type. Her er også alle MC-entusiaster velkommen. Her kan vi møtes, chatte, dele erfaringer og avtale felles turer.
– Når vi ser brudd på de slår vi straks ned. Videre ser vi at det er noen typer stoff som vi skal være litt forsiktig med og annet type stoff som vi ikke dekker, sier Morten Onsvåg. Ser vi gjentatte brudd på kjørereglene har det skjedd at vi har måttet sette ned foten. Men det har skjedd i veldig få tilfeller.
– Vi gleder oss også over at det kommer nye nettportalen og mediekanaler som gir oss mulighet å få ut budskap som er viktig for oss som kjører MC- og setter stor pris på at MCF har invitert oss til å delta i samarbeidet om å bygge opp den nye portalen.

Drømmer om mer tid
– Etter hvert som vi har jobbet med dette fellesprosjektet har vi blitt som et gammelt erfarent godt ekteskap. Vi vet umiddelbart hva vi tenker. Vi har samme innstilling og vi gjør ting kjapt sammen. Vi trenger ikke å snakkes sammen – vi bare vet hva som må til, sier de begge nå jeg ber dem å beskrive samarbeidsformen. Og så har vi en Adminside som bare er for oss. Det gjør det enkelt i hverdagen når vi bor på hver side av Oslofjorden. Morten i Åsgårdstrand ved Horten og jeg i Son, forteller Jeanette. Det eneste vi skulle ønske vi hadde er mer tid til å kjøre motorsykkel, men gjennom Motorsykkelsiden har vi tatt på et ansvar for alle, som vi prøver å være bevisst. Da gjør det ingen ting om vi av og til får litt mindre tid å kjøre sykkel, sier Morten med et smil.

Her ser du Motorsykkelsiden sine husregler(reglene er dynamiske. Dvs hvis det oppstår en ny problemstilling, kan det hende at reglene må endres)

  1. Vi har nulltoleranse for trolling, mobbing og hets!
  2. Vi publiserer ikke ulykker av hensyn til pårørende.
  3. Kontrollvarsling, identifisering av politiets sivile biler og tjenestemenn er ikke tillatt.
  4. Alle former for pornografiske bilder vil bli fjernet.
  5. Vi diskuterer ikke religion eller politikk, men lar det være rom for alle.
  6. Alle etnisiteter er velkomne!
  7. Alle private annonser som er mc-relaterte er selvfølgelig tillatt. Tips og informasjon som flere kan ha glede av er også tillatt.
  8. Kommersiell reklame skal avtales på forhånd. Er du i tvil, kontakt admin på Motorsykkelsiden.
  9. Alle innlegg som inneholder oppfordring til Spleis, Sponsor.me, spons eller generell tigging om penger vil bli slettet.
  10. Brudd på nevnte regelverk vil kunne føre til sletting av innlegg, og i ytterste fall utestengelse.
Share via
Send this to a friend