Opplev Island på MC med «Mr. Touring» Hjörtur L. Jónsson

Bjørn Richard Johansen
Drømmer du om å kjøre noen dager på Island? I så fall kan du bare gå i gang med å planlegge og virkeliggjøre drømmen. Her finnes det utrolig flotte veier med masse svinger, lite trafikk og helt fantastisk natur. Reykjavik Motor Center, RMC, organiserer turer via konseptet Biking Viking med Hjörtur L. Jónsson som sjefsguide for MC-entusiaster som ønsker å oppleve Sagaøya.

– Biking Viking startet opp i 2004 forteller Hjörtur L. Jónsson (58) som har kjørt fast guide for Reykjavik Motor Center og Biking Viking siden starten. Den veien i republikken han ikke kjenner, er det ikke verd å kjøre sier de som kjenner han. Denne turen har gått over 8 døgn men det kan også avtales kortere eller lengre turer gjennom Biking Viking. Jónsson har ikke mindre enn 5 motorsykler hjemme i garasjen. En Gas Gas 200 hobby, en Gas Gas 250 trail, to Husqvarna TE 410 E 2000 og TE 450 2005, samt en Husaberg FE 550 2005 modell.

2.200 kilometer på 8 dager
– Vi har nå kjørt Island rundt på fem dager, og i morgen er vi tilbake i Reykjavik. I alt har vi da tilbakelagt ca. 2.200 kilometer. Mye flott asfalt og utrolig mye flotte grusveier har vi også fått brynt oss på når vi har kjørt mellom fjellområder og vulkanlandskap. Helt eventyrlig, forteller Jan Grønbech som kjører en BMW GS 1200 hjemme i Norge. Han har sammen med Henning Braathen og Bjørn Richard Johansen kjørt leide BMW GS 1200 motorsykler fra RMC fra tidlig om morgenen til sent på ettermiddagen på Sagaøya. For noen opplevelser!

Nydelig vær
– Dette kan virkelig anbefales til andre som er glad i gode turopplevelser med og på motorsykkel, sier Henning Braathen. Vi har hatt et fantastisk vær. Helt eventyrlig. Nydelig mat har vi også hatt underveis. Det islandske kjøkkenet kan virkelig også anbefales, forteller Braathen som kjører en Kawasaki ZZR 1400 hjemme.
Etter ankomst lørdag kveld med SAS fra Oslo Lufthavn Gardermoen til Keflavik, ble vi hentet og kjørt til Foss Hotel i Reykjavik sentrum. Her fikk vi en god orientering under middag om hvordan første dag ville ta seg ut. Etter frokost fraktet de oss til motorsyklene og RMC sin butikk, som ligger rett ved Hilton Reykjavik Nordica Hotel og børsen Nasdaq Island. Rett bak butikken ligger også det kjente hovedkvarterer til regjeringspartiet Høyre, eller Sjálfstæðisflokkurinn, som det heter på Sagaøya.

Dag for dag
Dag nr. 1, søndag, kjørte vi ut fra Reykjavik og ankom Hvolsvolllur sånn i 17-tiden. Her overnattet vi på Hotel Hvolsvöllur. Det er den eneste regnværsdagen vi har hatt. Ellers har vi bare hatt sol og blå himmel mer eller mindre hele tiden, sier Jan Grønbech. Vi tilbakela hele 287 kilometer.

Dag nr. 2, mandag, kjørte vi fra Hvolsvollur og svingte oss frem til Edda Hotel i Höfn, hvor vi var litt over 1800 mens sola strålte. Dagen tikket inn på 365 kilometer. Her gikk vi og spiste på Humar Hofnin som er en av Islands mest kjente fiskerestauranter, med hummer som spesialitet. – Det kan virkelig anbefales etter en flott dag med gode kjøreopplevelser, forteller Bjørn Richard Johansen. Han kjører en BMW GSA 1200 hjemme.

Dag nr. 3, tirsdag, startet med god frokost før vi var i kjøring litt over kl. 9. Dette var dagen vi hadde en rekke flotte fjellpassasjer med helt nydelige grusveier. Strekningen var Höfn til Egilsstadir Gesthouas. Tripptelleren stoppet på 287 kilometer.

Da vi våknet og dro gardinen til side på onsdag, eller dag nr. 4, var det igjen strålende sol. God frokost på hotellet i Egilsstadir og kjøring frem til 21 tiden da vi ankom Fossholl Godafoss. Det digitale måleverktøyet viste 350 kilometer da vi parkerte syklene i kveldssola utenfor hyttene som lå rett ved det kjente fossefallet Godafoss.

Dag nr. 5, torsdag. Vi startet ut fra Godafoss rett over 9 på morgenkvisten etter en god frokost. Ankomst til Dæli Holiday Farm sånn rundt klokken 17 på ettermiddagen. Dagens tall ble 319 kilometer.

Dag nr. 6, fredag. Startet ut fra Dæli litt før 9 og ankom Hotel Langaholt Snaefellsnes nærmest på slaget 17.00. Vi hadde nesten kysten i syne hele tiden denne dagen og speedometeret viste at vi hadde tilbakelagt 333 kilometer.

Og siste dag for vår tur som er lørdag vil bli tilbakelagt med distansen på ca. 250 kilometer til hovedstaden Reykjavik hvor det bor ca. 120.000 mennesker. På Island bor det i alt 320.000 mennesker hvorav de har ca. 16.000 motorsyklister.

En uforglemmelig opplevelse
– I alt 2.200 kilometer som bare kan bli til ved å legge inn betydelige omveier i form av flotte svinger og nydelige utenomveier. Så alt i alt nærmest null kilometer med motorvei, på en seks dagers tur, sier Henning Braathen og smiler. Dette kan virkelig anbefales til alle dere som drømmer om gode turopplevelser.
– Det trengs kun å pakke et par store bager med tøy, planlegge sammen med Biking Vikings, og komme seg avgårde, sier Jan Grønbech.

Del denne artikkelen på sosiale medier