To på tur. På én MC. Sommeropplevelse for to på en BMW K1600 Bagger fra Motor-Teknikk AS i Kristiansand.

Ole Herman Forthun
Hvordan er det å kjøre på tur som relativt ny MC-entusiast? Ikke bare for sjåføren, men også co-piloten? Nye opplevelser, erfaring tanker og betenkninger – en liten betraktning fra oss to med god hjelp fra Motor-Teknikk i Kristiansand. BMW, Yamaha, Honda, Piaggio og Vespa forhandler i Kristiansand på Sørlandet. Butikken forventer å omsette motorsykler og utstyr for over 50 millioner i år.
Motor-Teknikk har opplevd en solid vekst. Fra venstre: Morten Lauvås, Hege Olafsen, Henriette Rørvik og Christoffer Fredriksen.

ToPåTur

Guuu, tør du det? Det er jo så faaarlig. Det hadde jeg aaaldri turd”.

Yep, det var en av kommentarene min kjære, copiloten ‘TB’, fikk da hun nevnte at typen hennes hadde begynt å kjøre MC, og hun hadde skaffet seg utstyr for å være med på tur også. “Guri, du var sååå stilig og og skjønn i dén skinnjakken, ordentlig biker babe, altså”. Sånn gikk no dagan med meldinger og kommentarer fra stort sett det kvinnelige kjønn når vi møtte gode venner over god mat m.m.

Men ikke alle var like stereotypiske – flere av kollegene, både kvinnelig og mannlige, var på en helt annet innspillsarena. “Det er jo bare å glede seg – ‘go for it’, bare pass på så du ikke sovner der bak” (Kommer tilbake til det…)

Sikkert og godt antrekk
For å si det på en litt enklere måte, ‘TB’ er kit’et opp med riktig utstyr, én variant for litt ruskevær (Goretex) og en variant for godvær (Skinnjakke og kevlar jeans – som hun forresten foretrekker, ut fra en visuelt perspektiv, mistenker jeg – ‘TB’ er er flott kvinne og godt ombord i WIMA sin tenkning om mer godt og tilpasset kjøreutstyr for kvinner!)

Baggeren og vi klar for tur!

BMW Bagger er drømmen
Siden undertegnede kun har kjørt MC i ett år, og kjøpte sykkel basert på egenfølelse og kjærlighet ved første blikk (Triumph Bonneville T120), er ikke farkosten som er daglig tilgjengelig, det mest naturlige valget når man ser for seg å kjøre to på tur . Og på én sykkel. Vi hadde riktignok en flott weekend til Straand-Treffet i Vrådal sist september på nevnte sykkel, men der oppe prøvekjørte vi en BMW RT1250 – ergo en mer copilot vennlig farkost. Dette kommer til å koste, om ikke i dag, i år, så blir det nok ikke sååå lenge til…

Ergo, vi må teste forskjellige sykler og vi må finne ut om vi liker ToPåTur – med 3 ukers fast base i region Aust-Agder i sommer, var det bare å finne ut hvilken sykkel vi skulle utfordre oss på. Her kommer MC-forhandler Motor-Teknikk ved Sørlandsparken behjelpelig på banen. Et par emails med daglig leder Christian Høyer-Jonassen og et par telefoner senere med Morten Lauvås, står en BMW K1600 Bagger klar til utlåns og testing for Reitwagen.no teamet. For et suverent team vi møtte! Vi forstår umiddelbart hvorfor denne butikken gjør det godt og vokser.

BMW ‘bagger i solnedgang.

Motor-Teknikk AS selger godt på Sørlandet
De er en autorisert merkevareforhandler med lidenskap for motorsykler. Motor-Teknikk AS har lange tradisjoner og erfaringer i bransjen, og deres motivasjon for å finne din drømmesykkel er like sterk i dag, som da de startet i 1972. Det er ikke uten grunn at de har som motto «livet er bedre på to hjul.»

I 2019 gjennomførte Motor Teknikk en stor omstilling der de ansatte flere nye og erfarne mennesker. De fornyet også deres visuelle profil og innførte en rekke tiltak for å øke den totale opplevelsen hos dem. På BMW Motorrad alene har de en salgsøkning på 209% frem til juni 2020 sammenlignet med juni 2019. Dette er jo noe de selvfølgelig er veldig stolte over. Butikken forventer å omsette motorsykler og utstyr for ca. 53 millioner i år. Opp hele fra 33 millioner i fjor. Ved utgangen av juli ligger vi an til å ha en omsetningsvekst på ca. 60 prosent, eller hele 20 millioner kroner i vekst fra i fjor. Dermed vil det bli et rekordår under Corona-tiden for den populære Sørlandsbedriften i Stemmane 25.

Dette er en klasse for seg selv!
Onsdag og henting av MC – ‘hildrande du – den er svær!!!!’ TB, min trofaste copilot, sier ingenting. Jeg har vist henne bilde av sykkelen vi skal kjøre, med respons “den var jo fin”. Ikke noen spørsmål om hvordan den er å sitte på, hvordan hun skal sitte trygt, bare “den var jo fin”. Men ikke misforstå, TB er oppegående og når jeg spør, har hun planen klar ” jeg bare holder fast i deg, jeg” – å, den herlige tilliten til sjåføren. Selv var jeg ganske utrygg da jeg satt på med sjåførlæreren i min første kjøretime, og holdt litt lite fast i ham ved en akselerasjon….det gikk bra…

Posering før bagger får drikke.

Viktig påminnelse: Passasjeren må også ha opplæring
Med iveren etter å komme oss på veien, etter å ha fylt sideveskene til randen, kunne ikke fått en brasilianske bikinibukse inni etter ferdig pakking…, glemte jeg å oppfriske “reglene” for å sitte bakpå. Derfor ble det ved et par anledninger litt vobbly ved sakte kjøring med ‘TB’ som justerte sittestillingen på setet akkurat da. Vi stanset så og tok et godt sitte trygt bak på sykkelen kurs. Videre supplering underveis via intercom. Da gikk det bedre og bedre. Sitt stille når vi nærmer oss kryss, sakte fart og ikke gå av sykkelen før jeg sier det er ok. Erfaringsdelingen er at det er viktig med opplæring både for fører og for passasjer.

Selve kjøringen på tur er bare gleden når vi er ToPåTur – sykkelen oppfører seg eksemplarisk og det gjorde stort sett sjåfør og passasjer også. Det skal sies at TB hadde hjertet i halsen i et par hårnålssvinger. Bl.a. den på gamleveien ved Langangen mellom TelemarksPorten i Porsgrunn og Helgeroa på vei mot Larvik. Men det nevnte hun bare i en bisetning på kvelden. Det at vi kan pludre litt rundt turen, både naturinntrykk og selve kjøreturen, på kvelden over et glass eplemost, eller annet, er virkelig en del av gleden av å være ToPåTur. På BMW-‘baggeren var det en fantastisk opplevelsesdag, bl.a. med bena strukket godt framover på fothvilerne – American style.

Jeg merker jo også at jeg nyter inntrykkene og øyeblikkene sammen med en god passasjer på en annen måte enn når jeg kjører alene. Det blir en annen form for tur i tosomheten. Det anbefaler jeg virkelig for flere.

Det er jo klart at man må finne fram pedagogen i seg når man har en passasjer som ikke kjører sykkel selv. Å lære seg kjørerytmen, svinger, oppbremsing og akselerasjon tar tid og vi trenger rett og slett noen mil på baken for å komme inn i dette. Det ble derfor også noen herlige hjelm-kakk mellom oss innimellom, men jeg skal ikke klandre ‘baggeren for det – den har utrolig flotte og myke girskift og meget eksemplarisk akselerasjonspush. Perfekt design. Utrolig kjøremotor. Ruvende og bastant i sin flotte stil på veien.

ToPåTur, Sjåføren og ‘TB’

Dag 1 – Kristiansand til Stavern
Dag 1 ble fantastisk, med start Froland, inn til Arendal og oppover rv420 retning Langangen for å svinge av mot Stavern. Bortsett fra nevnte balanse-i-sakte-fart utfordring, gikk turen helt nydelig, og krappe svinger ble håndtert helt med glas. Selv om vi var spent på hvordan det ville bli. Når solen skinner og veien er tørre, er det jo bare å kose seg. Vi tok oss god tid, og brukte sikkert nærmere fire timer før vi var framme hos TB sin kollega, hvor vi hadde avtalt rekemiddag. De inviterte oss like godt til å overnatte hvor motorsykkel og BMW K1600 Bagger sine kjøreegenskaper var et av hovedtema denne sommerkvelden – ihvertfall hos meg, som den entusiasten jeg har blitt.

PS! Å kjøre en ‘bagger’ på hyttefeltveier i sakte tempo booster i hvert fall mestringsfølelsen hos undertegnede – grus, humper og veikanter måtte forseres før vi fikk parkert. Ikke langt fra Kjærstranda, som forresten er et veldig vakkert område – sommerstemningen kom virkelig på besøk.

Etter en rusletur på kvelden, hvor vi endte opp med å delta på Quiz hos Anvik Gård, en herlig restaurant/herregård like utenfor Stavern, var det klart for å gjøre seg klar til dag 2 med flere ToPåTur-opplevelser.

Dag 2 – Stavern via Gautefall og Åmli til Kristiansand

Vi kjørte den nydelige ruten tilbake rundt Helgeroa, via Porsgrunn, rv38 og deretter over Gautefall. Ah, å komme inn i de nydelige Telemarksveiene er alltid en glede og jeg gledet meg også til å dele disse veiene med ‘TB’ – og hun koste seg, masse. Vi prater ikke så mye når vi kjører sammen – det er rett og slett bare kjekt å nyte omgivelsene, å få dele dette. Det skal sies at da vi kjørte over Gautefall og det hadde regnet en stund (nydelig område – skjønner at man ønsker å ha hytte der …), kom den herligste kommentaren fra ‘TB’: “Det er kjekkere å sitte på når det ikke regner og jeg ikke er våt og kald” – det var alt hun sa… Det hører med til historien at like etter, gikk intercomen tom for batteri – ergo ble det en nydelig siste 1,5 time tilbake til Froland med indre harmoni, fred og glede. Jeg var jo spent på å få høre ‘TB’s respons da vi endelig var ferdig med turen.

“Dette er virkelig kjekt, så lenge vi ikke kjører på motorveien!”. Enkelt å være enig i.

Takk for turen til ‘TB’.

Litt mer fakta:

For mer om Motor Teknikk: Se Motor-Teknikk AS
For mer BMW K 1600 B: Se link

For kontakt med testkjører Ole-Herman Forthun, se om teamet i portalen.

 

 

Del denne artikkelen på sosiale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend