Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til brj@firsthouse.no

Følg oss på sosiale medier!

Indian – En helt egen kultur! Bli med på Indian Track Day!

Bjørn Richard Johansen
Indian Motorsykler selger godt i Norge og en av de mest sentrale forhandlerne er Spinnin Wheel AS i Oslo. På få år har Spinnin Wheel AS omsetningen økt 16,8 millioner i 2014 til 45 millioner i 2019. Mer enn en dobling i denne fem års perioden – som sier litt om Indians og KTM popularitet i Norge. Det er disse to merkene som danner kjernen i Spinnin Weels enorme vekst. Nærhet til kundene, gode klær og tilleggsutstyr som er ‘Indian’ står sentralt for alle som elsker Indian. Mye nytt men plassens flotteste sykler var uten tvil to veteransykler. Det var en Indian Chief 1936 modell og en Indian Chief 1937 modell. Begge er pusset opp fra bunnen mer eller mindre av ekteparet Espen Volle og Lilleba Volle som kastet glans over arrangementet.
Rallyheltene Pål Anders Ullevålseter (høyre) og Felix Jensen (venstre) blitt hentet inn som testpiloter for FTR-modellene. Børge Grefslie som er salgs- og markedssjef av Indian Motorcycle hos Spinnin Wheel i midten med solbriller.

Og det amerikanske merket Indian har ‘et prøv- og kjør’ konsept som heter ‘Indian Track Day’. Vi var nylig til stede da landets største Indian og KTM butikk startet høstens med sin første Track Day på Rudskogen Motorsenter i Rakkestad, kun 1,5 times kjøring sør for hovedstaden i det nye storfylket Viken.

Svenske aner i Indian
Indian er et amerikansk motorsykkelmerke som først så dagens lys i 1901 i Springfield, Massachusetts, og gründerne het George Hendee og den svenskfødte Carl Oscar Hedstrøm. Springfield er nord for New York og inne blant flere småstater som ligger i dette området av USA.

Selskapet har siden hatt flere etapper frem til vår tid og ble i april 2011 en del av Polaris Industries som tok over aksjemajoriteten i selskapet. Da ble det fart i sakene. I 2013 ble en rekke nye serier lansert: Indian Chief Classic, Indian Chief Vintage og Indian Chieftain.

Historiske sykler kastet ekstra glans over arrangementet. Her med Espen Volle og Lilleba Volle med sine Indian Chief 1936 og Chief 37 (i front).

Chief 1936 og Chief 1937
Plassens flotteste sykler var uten tvil to veteransykler. Det var en Indian Chief 1936 modell og en Indian Chief 1937 modell. Begge er pusset opp fra bunnen mer eller mindre av ekteparet Espen Volle og Lilleba Volle. De hadde tatt seg en times kjøretur fra Enebakkneset ved Øyeren for å se på de nye modellene samt sikre at alle deltakere fikk sett hvordan en virkelig historisk Indian ser ut.

Se de flotte detaljene på 36 og 37 modellene.

– Vi måtte få med oss dette, sier Lilleba Volle. Alt er Indian classic fra topp til tå. Utrolig flott.

Viktig å sitte godt. Og det må se Indian ut!
Terje André Mangseth fra Skullerud i Oslo inviterte i en Indian Chief Dark Horse rett før sommerferien.

Ny Chief 2020 modell i år
Mens mange av deltakerne har mange års erfaring med ikke bare en, men flere Indian, møter vi også noen som har litt nyere historikk som Indian patriot. En av disse er Terje André Mangseth fra Skullerud i Oslo. Han kjøpte seg en Indian Chief Dark Horse rett før sommerferien.

– Dette har virkelig vært stort, sier Terje Andre Mangseth. Jeg har egentlig bare brukt øynene i dag. Sett og pratet, men ikke kjørt på banen. Men måtte nedom en tur for å få dette med meg. Han skryter uhemmet av den gode servicen Indian har for sine kunder.

Børge Grefslie, salgs- og markedssjef for Indian Motorcycle hos Spinnin Wheel forklarer hvordan alle løsninger enkelt brukes før prøvekjøring på Rudskogen.

Indian er kultur
Det vi selger er en opplevelse. Og kultur. Alt dette får du med deg når du kjøper en Indian, sier Børge Grefslie som er salgs- og markedssjef av Indian Motorcycle hos Spinnin Wheel. Han har hatt en rekke lederjobber, salgs- og markedssjefsroller opp igjennom karrieren. Nå stortrives han med å arbeide med salg av Indian. En rolle han har hatt i snart tre år. Det ser vi også av salgstallene som har doblet seg i perioden.

Solid runde med informasjon før kundene og de besøkende slapp ut på banen.

– Vi er et godt team i Spinnin Wheel og har utrolig god støtte fra Polaris i Norge. Videre har vi det som er viktigst av alt. Utrolig gode produkter. Vi ser også at de som først kjøper Indian, ja de skifter sjeldent, forteller Grefslie. Ser vi oss rundt på området ser vi at det preges av ikke bare sykler, men av patrioter og motorsyklister som har klassisk Indian tøy fra topp til tå. Ikke alle, men mange. Det skaper en utrolig god og magisk stemning. Erkeamerikansk. Sånn vi tenker på USA før Donald Trump.

God stemning og mye flotte sykler på den kjente plassen foran kaffe-teltet på Rudskogen.

– Vi ser at merket nå virkelig har slått igjennom, og det er flott å se at så mange kom hit til Rudskogen i dag for å teste Indian sine nye modeller. Indian Motorcycle hadde med seg sin trailer full av 2020 modeller. De modellene vi har med oss i dag er Scout Bobber, Chieftain, Challenger og FTR, forteller Grefslie. Mange benyttet også muligheten for å teste de nye modellene fra depot og ut på veiene rundt Rudskogen. Det ble delt opp i puljer etter ferdighetsnivå og gitt god tid til å gi gode råd fra de erfarne instruktørene som var til stede. Alle hadde det helt tydelig gøy uansett ferdighetsnivå.

Indian ambassadør Pål Anders Ullevålseter og rally- og endurokjører Felix Jensen kastet glans over arrangementet.

Ambassadør Pål Anders Ullevålseter
Indian Track Day er et godt konsept. Her får interesserte mulighet til å prøve en Indian. Videre kjøre på bane med dyktige instruktører. En av de som er til stede på Rudskogen denne dagen er bl.a. Pål Anders Ullevålseter. Han er Indian ambassadør i Norge.

Som et ledd i en ny kampanje for FTR-modellene, er rallyheltene Pål Anders Ullevålseter og Felix Jensen blitt hentet inn som testpiloter. De er begge til stede denne solskinnsdagen i starten av august.

– Dette har virkelig vært en flott ettermiddag. Han har knapt tid å si mer før han svinger sykkelen ut på banen igjen for nye runder med interesserte. Nesten som elektrikeren i filmen «Norske Byggeklosser». Flere grupper av 7-10 sykler får mulighet å kjøre i de ulike gruppene. God avstand blir også praktisert i henhold til myndighetenes Covid-19 regler og anbefalinger.

Ingvild Gjerdet Larsen hadde tatt turen fra Lillehammer med sin Indian. Patriot på sin hals!

– Det er alltid motiverende å møte på Indian arrangementene. Vi møter henne mens hun går rundt på området og snakker med de mange fremmøtte. Indian patriot på sin hals. Indian er både maskin og livsstil, forteller Ingvild Gjerde Larsen fra Lillehammer.

Drømmen er tent
Litt over 19-var det bare å se seg i bakspeilet, hvor Indian drømmen igjen fikk mulighet å ta form i hodet. Kanskje det blir neste sykkel? Anbefales å prøve folkens.

Gjennomført og flott utstilling og et hyggelig team fra Spinnin Wheels. Stort fokus på Covid-19 tiltak var det også.

For mer informasjon:

Spinnin Wheel https://spinnin-wheel.com/

Polaris i Norge https://www.polarisindustries.no/

Del denne artikkelen på sosiale medier

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on reddit
Reddit
Share on telegram
Telegram
Share on email
Email
Share on tumblr
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend