Suksessen Honda Hornet kommer tilbake med full kraft i 2023

Erlend Lønnum
Til 2023 kommer nye Honda CB 750 Hornet til Norge. Den nye sykkelen er lett og har et klasseledende forhold effekt/vekt fra en sterk parallell-twin med 91,8 HK og et dreiemoment på 75 NM.
2023YM Honda CB750 Hornet

Suksessen Honda Hornet er tilbake i 2023
Sykkelen vil og komme i en A2 versjon for yngre førere med 48 HK. Hvit, svart, matt grå og gul vil være fargevalg som er tilgjengelig.
Den nye motoren, som vi trolig vil se i andre spennende modeller fremover er spennende og kompakt som gjør det mulig med en ny lett ramme på kun 16,6 kg. Koblet til bakken foran og bak med full Showa fjæring som er kjent fra andre Honda modeller. Et tydelig fokusområde under utvikling av sykkelen er at den skal være Rask, smidig og morsom!

23YM Honda CB750 Hornet motor.

Motor
Hornets nye motor pakker mye av Hondas tekniske dyktighet inn på en kompakt plass. Kort fortalt: En 755 kubikk parallell-twin med 91,8 hk toppeffekt og 75 Nm maksimalt dreiemoment. Med en kjøreklar vekt på 190 kg hevder den seg blant konkurrenter med et effekt-til-vekt-forhold på 0,48 hk per kg / 2,07 kg per hk.

Toppeffekten inntreffer ved 9 500 rpm mens maksimalt dreiemoment finnes ved 7 250 rpm. En 270 graders veivaksel og ujevn tenningsrekkefølge sørger for at motoren får en egen karakter.
Med et drivstofforbruk på 23 km/l (0,43 liter per mil) gir det en potensiell rekkevidde på over 340 km fra den 15,2 liter store drivstofftanken.

Blir garantert super å kjøre tur med!

Elektronikk og sikkerhet
Throttle By Wire-motorkontroll tilbyr tre standard kjøremoduser, som justerer motorens levering og følelse for å passe forholdene og førerens hensikt.

Det er 3 nivåer av Engine Power (EP), Engine Brake (EB) og Honda Selectable Torque Control (HSTC) med integrert Wheelie Control tilgjengelig. HSTC kan også slås av. Kjøremodusene tilbyr forskjellige kombinasjoner av hver parameter.

Enkelt og informativt display.

Sport
SPORT bruker nivå 3 EP og nivå 1 EB og HSTC for å levere maksimal ytelse med minimum intervensjon. STANDARD bruker nivå 2-innstilling for EP, EB og HSTC.

Flotte farger.

Standard
STANDARD er en midtinnstilling som passer det este av vanlig kjøring. EP, EB og HSTC står på midtre justering, eller nivå to.
RAIN bruker den laveste EP-innstillingen, nivå 1, for den minst aggressive kraftleveransen med nivå 2 EB og 3 HSTC. USER lar føreren velge mellom de 3 innstillingene for hver parameter og lagre innstillingen for fremtidig bruk.

En 5-tommers TFT-fargeskjerm med god lesbarhet tilbyr fire typer visninger av hastighet og turtall – i henhold til førerens preferanser. Her er det også oversikt over drivstoffmåler/forbruk, valg av kjøremodus/motorparametere, valgt gir og en tilpasset mulighet for når turtelleren skal gi varsel om at det er på tide å gire opp. Administrasjonen skjer via skjermen og bryterutstyr på venstre styrehalvdel.

Garantert en kjent front på veien neste år!

Honda Smartphone Voice Control-systemet
Også integrert i grensesnittet er Honda Smartphone Voice Control-systemet, som kobler til førerens Android-enhet mens man er på farten. Det gjør at man kan foreta stemmestyring av telefonsamtaler, meldinger, musikk og navigering. For første gang vil flere av tjenestene også være tilgjengelige på iOS-smarttelefoner. Et hjelmmontert hodesett er nødvendig, og smarttelefonen kobles til instrumenteringen via Bluetooth. Styring av HSVC er også mulig ved hjelp av knappene på venstre styrehalvdel.

Nye Hornet er dessuten utstyrt med Emergency Stop Signal (ESS). Ved hastigheter på over på 56 km/t vil varsellysene blinke ved harde innbremsinger for å advare andre trafikanter bak.
Varslingen kanselleres automatisk når bremsingen er over. Alle lys er for øvrig LED-baserte.

Per-Anton Vinje er adm. direktør for Honda som er det mest selgende merket i MC-Norge.

Ekstrautstyr og tilbehør
Et komplett utvalg av tilbehør er tilgjengelig for Hornet, klar for personalisering til eierens preferanser og bruk.

For sportskjøring, eller mer avslappet turkjøring, tilbyr en quickshifter oppgiringer uten å måtte slappe av på gassen – og clutchfrie nedgiringer med automatisk blip-funksjon. Quickshifterens belastningsfølsomhet kan justeres i 3 trinn.

Saldeksel for passasjersalen gir en solosal og sportslig utstråling, mens en sydd førersal i et helt nytt design i grått/svart – utstråler premiumstil og øker komforten. Nytt er også styreendene i aluminium, øvre styreklemmeholder, vindskjerm, hjulstriper, fothvilere og sklibeskytter.

Det praktiske er ikke glemt. En tankveske og salveske gir myk bagasje, mens en ny design for sidekofferter gir beskyttelse for hard bagasje. For førerkomfort er varmehåndtak også tilgjengelig.

Honda gjør det godt i Norge. Her med salgs- og markedssjef Anton Vestavik Kellox/Honda.

Sport pack
Quickshifter, vindskjerm, saldeksel og fothvilere

Style pack
Styreender, styreklemmeholder, tankbeskytter, hjulstriper og sklibeskytter.

Touring pack
Sidekofferter, tankveske og salveske.

Farge paletten på Honda CB750 Hornet.
Share via
Send this to a friend