Mandag. Tirsdag. Onsdag. I kveld er det klart for nytt snøscooterprogram på TV: En av snøscooterheltene heter Marlene Frantzen (31) og har opplevd dramatikk før

Bjørn Richard Johansen
Marlene Frantzen (31) er en av «Sledheads» heltene vi møter i TV2 serien «Sledheads – et snøscooterliv». Den rolige unge damen vi ser i flere av de tøffeste scenene i serien har litt av en historie. Hun overlevde den såkalte Kato Air-ulykken i 2004, for 16 år siden. Etter hendelsen har hun blitt enda mer bevisst på å leve livet på en klok måte. Snøscooteren er den store interessen.

Nå er hun hovedrolleinnehaver sammen med flere venner fra Narvik og Nord-Norge som deltar i programserien «Sledheads – Et scooterliv». Hun håper serien vil sette søkelys på denne idretten, og bidra til å åpne muligheter for å få frikjøringsområder for snøscooter i Norge.

Selv er hun stor Polaris snøscooter-fan og har selskapet som sponsor. Andre som støtter henne er TOBE Outerwear (svensk klesmerke spesialtilpasset for snøscootersegmentet), Sledstore (nettbutikk som selger klær og utstyr til snøscooterførere), Trama (den lokale Polarisforhandleren i Harstad), ECD Customs (Er et kanadiske selskapet som produserer wrap, Dekal-kit, som er en vinyldekningen som gir snøscooteren det flotte designet/sterke farger), Cheetah Factory (styret på scooteren).

Marlene Frantzen. Her på et fotos fra hennes Instagram konto Marleneff.

Livet i gave
– Livet ble en gave for meg. Min historie er jo at det å takle en krise, ja det får man til. Det er viktig å gå videre og ikke bli hengende igjen i den vanskelige situasjonen. Delta i livet. Ta del av det. Og for meg har snøscooterinteressen vært fantastisk, sier Marlene Frantzen. Hun kombinerer scooter-kjøringen med jobb som direktør for Royal Grand Hotell. Med 161 senger, Rallarn Pub og Kro, konferansesal og Linken Restaurant og Bar. Quality Hotel Grand Royal er en del av Choice kjeden i Norge.

Fotos av hele teamet i TV 2 serien. Fotos: TV2.

I TV-serien blir vi kjent Maria Sandberg og Sondre Zachariassen som er hovedpersonene. Videre med Sondres lillebror Snorre Zachariassen, og flere karakterer som deler lidenskapen for ekstremsporten. Så møter vi Marlene Føre Frantzen, Stefan Johannessen, Christoffer «Furu» Furu, Kristian Holm, Elisabeth Nordskog, Ramona Johansen og Martin «MAFO» Olsen.

Dramatisk og sekunder unna krasjlanding
29. september 2004 startet normalt med en flytur. Men ble så brått forandret. Det kunne blitt en av de verste dagene i norsk luftfartshistorie. Et fly med ni personer tar av fra Narvik lufthavn på vei til Bodø. Om bord sitter 14 år gamle Marlene. Hun har barneleddgikt og skal på sitt faste månedlige besøk på sykehuset i Bodø.

Marlene Frantzen setter pris på livet og det å kjøre snøscooter. Her fotos tatt over Narvik.

Øks i cockpit
– Jeg husker å ha lagt merke til en mann. Merkelig hår med hårgelé og krøller og leser en arabisk bok. Han satt rett bak cockpiten. Faktisk bare rett på skrå foran meg om bord i flight 605. Ellers var alt normalt, forteller Marlene Frantzen. Men så skjer det. Mannen reiser seg, tar frem en øks. Tydeligvis gjemt under frakken. Han rykker så inn i cockpiten.

– Der inne skjer et dramatisk basketak. De to pilotene blir slått i svime. Han trykker på en rekke knapper. Flyet styret nedover, sier Marlene Frantzen. En passasjer forsøker å få stoppet kapreren og trekke han bakover. Men han klarer det ikke. For meg var det helt ubegripelig. Jeg ser det som skjer, men tror likevel ikke det jeg ser. Jeg husker jeg spør pappa på nabosetet hva som skjer.

Marlene Frantzen. Her på et fotos fra hennes Instagram konto Marleneff.

Kveletak på kapreren
Pappaen Trond Frantzen blir erklært til dagens helt da han tok kveletak på flykapreren Ibrahim Bentera. Og klarte å få stoppet han. Senere ble han tiltalt og dømt for kapringen av Kato-Air flyet.

– Pappa, gå fram å ta ham. Fikk hun ropt. Marlene Frantzen husker godt og hvert sekund er som brent inn i minnet. Denne dagen skulle det være hennes mor som skulle følge med på flyturen. Det ble heldigvis endret slik at det ble far som var om bord. Helt tilfeldig.

– Sammen ble det et intenst basketak i trange forhold, og flyet som var i kraftig fall. De to passasjerene halte og dro i kapreren. Og endelig slapp han taket og ble dratt ut av den trange cockpiten. Samtidig tviholder han på piloten styrestikke som styrer flyet. Den blir dratt bakover. Det igjen gjør at flyet igjen tar retning opp mot himmelen, og dermed stopper fallet ned mot bakken. Og det bare noen sekunder før det hadde vært for sent, husker Marlene Frantzen.

– Tiden stod stille og det virket som en evighet. Men vi klarte det. Vi overlevde og i dag er kapreren straffet.

– Jeg fikk dermed beholde livet og overlevde. Tankene om «er dette alt?», «Skal jeg dø nå».

Marlene Frantzen. Her på et fotos fra hennes Instagram konto Marleneff.

Livet er stort
Straks etter at vi var landet ble vi tatt hånd om og kom oss på sykehuset. Her ble den planlagte undersøkelsen gjennomført, samt at vi ble fikk hjelp til å håndtere den situasjonen vi hadde vært i. Allerede samme ettermiddag var vi om bord i fly igjen, på vei hjem til Narvik.

– I ettertid tenker jeg at det å raskt komme tilbake til hverdagen har vært veldig viktig for meg. Det hjalp faktisk. På skolen var jeg allerede neste dag, avslutter den engasjerte hotelldirektøren og snøscooterentusiasten fra Narvik.

«Sledheads – et snøskuterliv» hadde premiere mandag 26. oktober. Den går på TV 2 Sumo kl. 03.00 og TV 2 Zebra kl. 22.30 mandag, tirsdag og onsdag frem til midten av november.

Fotos:
TV2, samt egne fotos fra Marlene sin Instagramkonto: Marleneff

Del denne artikkelen på sosiale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend