Gladnyhet: Senterpartiet varsler store avgiftskutt for MC-kjøpere i distriktene

Bjørn Richard Johansen
Som en reaksjon på at ENOVA nylig har introdusert en støtteordning for kjøpe av elektrisk moped (kr. 3.500), lett MC (kr. 15.000) og tung MC (kr. 25.000), varsler finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) at det i kommende statsbudsjett blir lagt inn en tilsvarende rabatt i avgiftene på MC som selges i distriktene. Dette kan bli en populær ordning for alle som ikke bor i byene.

Merk at denne teksten er lagt ut 1. april – og således er en aprilsnarr.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum lanserer ny ordning i dag.

God ordning om du bor i distriktet
Det er bare de som bor i distriktene som får rabatten, som primært gis som momsfritak på opptil de samme satser som gjelder for støtte fra Enova.

Honda er et av merkene som vil bli enda mer populært i distrikts-Norge som følge av avgiftskuttene som Senterpartiet foreslår.

B

Enkelt å få støtten
Støtten utbetales og administreres etter samme ordning som Enovastøtten, dvs ved en enkel nettbasert løsning som er samkjørt med folkeregisteret og kjøretøyregisteret.
– De kan ikke videreselge sykkelen uten å refundere avgiften, hvis eiertiden blir kortere enn 4 år, sier finansminister Trygve Slagsvold Vedum i et eksklusivt intervju med Reitwagen. Dette harmonerer med andre momskompensasjonsordninger, sier han.

Odd Terje Døvik er leder for sentralstyret i NMCU.

Både støtte og undring
– Det var overraskende at dette forslaget ble lansert i dag uten at vi i brukerorganisasjonene har blitt spurt til råds. Men det er et veldig interessant forslag, som vi skal få sendt ut på høring til Norsk Motorcykkel Union, NMCU, sine medlemmer, sier leder for sentralstyret Odd Terje Døvik til Reitwagen.no. Han får støtte av Per-Anton Vinje som er styreleder i MCF, Motorsykkelimportørenes Forening.
– Vi vil også sende det ut til høring blant MCF sine medlemmer allerede i dag, sier Per-Anton Vinje til Reitwagen.no.

Tanja Stauning, Service Manager hos Honda i Norge og Per Anton Vinje, adm. direktør i Kellox som importerer Honda i Norge, Per-Anton Vinje er styreleder i MCF, Motorsykkelimportørenes Forening.

Terje Bredal som nylig ble gjenvalgt til leder i Norsk MC-Forhandlerforening, NMCF, er også positiv. – Men vi tror dette vil bli en vanskelig ordning å administrere for våre forhandlere, understreker Bredal. Det kan lett bli rot knyttet til hvilken kommune og avgiftssone man bor i. Men han regner med at Finansdepartementet vil komme med gode rundskriv som forklarer ordningen i detalj.

Terje Bredal eier og driver Speed Motorcenter AS i Sandefjord. Han er også leder for Norsk MC-Forhandlerforening, NMCF.

Solid begrunnelse
Forslaget er begrunnet i at det først og fremst er folk i de store byene som vil ha glede av Enovastøtten, for de trenger ikke å kjøre så langt i det daglige og trenger da ikke den rekkevidden som bensinmotorsykler har.

Trygve Slagsvold Vedum leder Senterpartiet.

– Norges mest solgte mc, BMW 1250 GS/GSA, har for eksempel med full tank en rekkevidde på over 50 mil, noe byfolk med elektriske mc bare kan drømme om, sier Trygve Slagsvold Vedum. Han viser til at det er søkk umulig for ham å kjøre til finansdepartementet hjemmefra gården på Stange og tilbake igjen uten å lade.

Jan Tore Sanner fra Høyre i Bærum har kort vei til jobben om man sammenligner med mange som bor i distriktene i Norge.

Det var helt annerledes for hans to forgjengere Jan Tore Sanner fra Høyre i Bærum og Siv Jensen på Nordstrand i Oslo som kunne kjørt frem og tilbake til jobben flere ganger med el-mc.
– Dette er derfor en ordning for å forhindre at det nok en gang er byfolk som tjener på støtteordninger, understreker en engasjert Vedum på telefon med Reitwagen.no. Han viser til at strømstøtten i all hovedsak går til folk i sentrale strøk. De som bor nord for Dovre, har jo billig strøm og får ingen støtte.

Støtten følger soneinndelingen
Mange lurer nok på om de bor nok ute i distriktene til å kunne få denne støtten fra Vedum. For å gjøre regelen enkel og forutsigbar, vil grensene for å nyte godt av støtten, følge soneinndelingen for arbeidsgiveravgift. Alle som bor i sone 2 eller høyere, kan få avgiftsrefusjon. Det betyr at en kunde som bor i Elverum (sone 1), ikke får støtten, mens de som bor i nabokommunen i sør, Åsnes, får støtte fordi de er i sone 2.

Ståle Sømaaen tror det vil bli vanskelig å håndtere den nye ordningen Senterpartiet lanserer i dag.

Lønner seg å bo i riktig kommune
Daglig leder i Østlandet Motorservice AS, Ståle Sømåen, har forhandlerutsalg både i Elverum (sone 1) og på Drevsjø (Engerdal som er sone 3). Kundene som bor i kommunen til det ene utsalget, vil få avgiftsrabatt, mens de som bor ved det andre utsalget, må betale det samme som byfolkene.
– Det er klart vi er spent på hvordan kundene reagere. Men vi synes det er bra at finansministeren stiller opp for folk med interesse for MC i distriktene, sier Ståle Sømåen.

Sylvi Listhaug er partileder i Fremskrittspartiet, Frp.

Forslaget vil diskriminere de som bor i byen
– Dette forslaget kan se fornuftig ut med en gang, men det er rett og slett tullete, sier Sylvi Listhaug som er partileder i Fremskrittspartiet, Frp. Høyre er helt enig med henne og partileder Erna Solberg tror dette forslaget aldri blir realpolitikk i Norge. Senterpartiets regjeringspartner Arbeiderpartiet har ikke ønsket å uttale seg ut over å si at dette forslaget ikke er diskutert internt i regjeringen enda.

Erna Solberg leder Høyre og var statsminister i Norge i 8 år.

Del denne artikkelen på sosiale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend