Samarbeid mellom Ducati og Lamborghini. Resultat: en Diavel 1260 inspirert av Lamborghini Siàn FKP 37

Paal-Christian Hansen
Den nye Ducati Diavel 1260 Lamborghini er resultatet av et samarbeidet mellom to prestisjefylte merker, Ducati og Lamborghini. Begge har sine røtter i Motor Valley, Emilia-Romagna. Et område der mange av de mest sportslige og attraktive bil- og motorsykkelfirmaer i verden befinner seg. Det skulle være et godt utgangspunkt for en spennende motorsykkel, som blir produsert i et begrenset antall (alle nummerert). Prislappen NOK 408.000,-

Tøff ide – tøff design
Ducati-designere har latt seg inspirere av Siàn FKP 37, som ifølge pressemeldingen fra Ducati er den mest prestisjefylte bilen noensinne laget av Lamborghini. Bilen ble bygget i 63 eksemplarer, tilpasset spesifikke kundeforespørsler. Den er inspirert av Lamborghini Countach, og er den kraftigste Lamborghini som noen gang er produsert.

A. Ferraresi, direktør for design i Ducati (venstre) og M. Borkert som er sjef for design i Lamborghini. Foto Ducati.

“Ved å lage en Diavel inspirert av Siàn feirer vi verdiene vi deler med Lamborghini: vi er italienske, vi er sporty, og design er et særegent element for våre kreasjoner,” sier Andrea Ferraresi, direktør for Centro Stile Ducati.

Lamborghini Siàn FKP 37 til motorsykkelverdenen
I samme pressemeldingen beskriver de at de har overført de grunnleggende komponentene i utformingen av Siàn FKP 37 til motorsykkelverdenen,  og redesignet de delene som best kjennetegner Diavel. Først og fremst smidde hjul, lette og med et nytt design, men også luftinntak og radiatordeksler, laget av karbonfiber.  Andre viktige identifiserbare elementer i Lamborghini-design er sekskanten og “Y” -motivet. Denne spesielle versjonen av Diavel hyller førstnevnte i form av eksos, og sistnevnte i estetiske detaljer på setet.

Karbonfiber
Mange av detaljene på sykkelen som Ducati har redesignet, er laget av karbonfiber. I tillegg til de nevnte radiatordekslene og luftinntakene, er lyddemperdekselet, spoileren, sentraltankdekselet, setetrekket, fremre og bakre skjermbeskyttere, dashborddeksel og frontlysramme også laget av karbon.

Motoren er en drøm
Ducati Diavel 1260 Lamborghini leveres med en 1262 cc Ducati Testastretta DVT, med variabel timing. Denne Euro 5-godkjente motoren leverer 162 hk (119 kW) ved 9.500 o / min og 129 Nm (13,2 kgm) ved 7500 o / min med en flat dreiemomentkurve rett fra middels lave turtall. Dette skulle gi god respons i alle intervaller.

Diavel 1260 Lamborghini er, med kjørestillingen til Diavel-modellen, en typiske “power cruiser”.  Smidde hjul og karbonfiberkomponenter gjør at Diavel 1260 Lamborghini har en tørrvekt på bare 220 kg.

Fantastisk elektronisk pakke
Sykkelens elektronikk sikrer både høy ytelse og maksimal sikkerhet. Den elektroniske pakken inkluderer Cornering ABS EVO, Ducati Traction Control EVO (DTC), Ducati Wheelie Control EVO (DWC), Ducati Power Launch EVO (DPL) og Cruise Control.

Farvene inspirerer til kjøreglede
Diavel 1260 Lamborghini slutter seg til Diavel 1260-serien, som i alle 2021-modeller vil få Euro 5-godkjenning.

Tobias Persson, brand manager for Ducati i Norge og Sverige gleder seg til å den nye toppmodellen til Norge.

Diavel 1260, i Dark Stealth-farge, og 1260 S, tilgjengelig i rødt og svart, er allerede tilgjengelig hos Ducati-forhandlere. Diavel 1260 Lamborghini vil være tilgjengelig fra slutten av desember. Pris i Norge er av Tobias Persson, brand manager for Ducati i Norge og Sverige, opplyst å bli NOK 408.000,-

 


Tekniske data Diavel 1260 Lamborghini

Detaljene beskrevet på engelsk:

  • Colour
    • “Gea Green” with forged frame and rims in “Electrum Gold”
  • Main standard equipment
    • Ducati Testastretta DVT 1262 engine
    • Trellis tubular steel frame
    • Aluminium single-sided swingarm
    • Brembo brakes with 320 mm diameter front discs and M50 monobloc calipers, 265 mm diameter rear disc
    • Front headlight with DRL and LED lighting system
    • Colour TFT instrumentation
    • Electronic package with Bosch 6-axis Inertial Measurement Unit (6D IMU), Bosch Cornering ABS EVO, Ducati Traction Control (DTC) EVO, Ducati Wheelie Control (DWC) EVO, Ducati Power Launch (DPL) EVO, Cruise Control
    • Fully adjustable 48mm diameter Öhlins front fork
    • Fully adjustable Öhlins shock absorber
    • Forged light alloy rims with visible machining
    • Ducati Quick Shift up & down (DQS) EVO
    • Ducati Multimedia System (DMS)
    • Dedicated seat with insert
Share via
Send this to a friend