Reitwagen.no - Motorsykler solgt i Norge i perioden 1. januar – 28. mars 2021. BMW, KTM og Honda topper listen.

Erlend Lønnum
Det er solgt 1.232 tunge motorsykler over 225 kubikk totalt i Norge, mot 999 året før. Det er en oppgang på 23,3 prosent viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken, OFV. Dette er oversikten over merkene som solgte mest. Merk: Enkelte merker har leveranseutfordringer som følge av COVID-19.

Det er solgt 1.232 tunge motorsykler over 225 kubikk totalt i Norge, mot 999 året før. Det er en oppgang på 23,3 prosent viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken, OFV. Se mer bakgrunn i denne saken.

Vi må være oppmerksomme på at en del av produsentene har leveringsproblemer på grunn av COVID-19 og at det for enkelte er små tall i begynnelsen av året. Slik at noen få enheter kan gjøre store utslag i salgsstatistikken.

2021 blir nok tidenes MC-år i Norge
Fortsetter året som det har startet i perioden januar til mars tyder alt på at 2021 blir tidenes MC-år i Norge.

2021 er et år med stor satsing på deg som motorsyklist – spennende, trygge arrangementer, private og kommunale aktører som legger til rette for motorsykler, nye produkter og rask teknologisk utvikling på nye modeller fra alle fabrikanter. Hubriding.no er et av de gode prosjektene for å bidra til økt kjøreglede og turisme i eget land på motorsykkel under COVID-19 tiden.

Listen over de 10 mest største merkene i Norge
Her er listen over de 10 mest solgte merkene i perioden januar til mars 2021.


Nr. 1 – BMW. De har solgt 266 enheter og har dermed 21,6 prosent av markedet. De er opp fra 191 i samme periode i fjor, noe som er en vekst på 39,27 prosent i forhold til samme periode i fjor.


Nr. 2 – KTM. De ligger en sykkel bak BMW med 265 solgte enheter. I fjor solgte de 150 enheter i samme periode. Det er en vekst på 76,7 prosent i forhold til samme periode i fjor. KTM har dermed en markedsandel på 21,5 prosent.


Nr. 3 – Honda. De har solgt 164 enheter i år, som er 12 flere enn i fjor. Det vil si 7,9 prosent opp.

Nr. 4 – Yamaha. De har solgt 142 enheter, som er 41 ned fra i fjor. De har dermed gått ned 22,4 prosent i samme periode.


Nr. 5 – Triumph. De har nærmest doblet salget fra 48 i fjor til 90 i år. Tross leveringsproblemer. Det er opp 87,5 prosent.


Nr. 6 – Husqvarna. De er opp fra 44 til 74 enheter. Det er opp 68,2 prosent.


Nr. 7 – Ducati. De har solgt 61 enheter mot 40 i fjor. Det er opp 52,5 prosent.

Nr. 8 – Suzuki. De har solgt 32 enheter i år mot 30 i fjor. Det er opp 6,7 prosent.


Nr. 9 – Harley-Davidson. De har solgt 22 i år, mot 28 i fjor. Det er ned 21,4 prosent.

Det er delt 10-plass:


Nr. 10 (delt 10 plass)– Kawasaki. De har solgt 21 i år, mot 52 i fjor. Det er ned 59 prosent.

Nr. 10 (delt 10 plass)– Royal Enfield. De deler plassen med Kawasaki og har solgt 21 enheter i år mot 8 i fjor. Det er opp 162,5 prosent.

Vedr. statistikken
1. Merk at statistikken kan være påvirket at enkelte merker har leveranseproblemer som følge av COVID-19, eller forsinket transport/logistikk til Norge m.m.

2. Tung MC er per definisjon fra 126 ccm/kubikk og oppover. Vi har her tatt ut fra 225 ccm og oppover fordi dette var grensen for avgifter før endringene fra og med i år. Det gir da sammenlignbare tall med fjoråret.

Share via
Send this to a friend