Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til brj@firsthouse.no

Følg oss på sosiale medier!

Prøvekjørt: 2022 Yamaha R7 - supersport for folket

Kenneth Nordahl-Pedersen
Yamaha lanserte sin nye R7 før sommeren. Nå har vi endelig fått prøve denne spennende nyheten. Den ble presentert som en supersport-modell med svært sportslige kjøreegenskaper. Med samme navn som en ikonisk superbike-modell fra 1999, var det spenning rundt hva man hadde fått ut av denne nye sykkelen på 700-plattformen til Yamaha. Vi dro til et solfylt Spania for å sjekke det ut.

Spania: Endelig er Covid-19 tilbakelagt
Jeg sitter på en stol i skyggen i en pit-garasje med skinndressen på. Temperaturen i Spania er over normalen for årstiden, og jeg tar en dyp slurk av vannflasken. Pulsen er litt over hvilepuls som den alltid er første gang jeg skal ut på banen med en ny sykkel. Jeg venter på at Yamahas mekanikere skal trille ut en ny Yamaha R7 til meg. Også banen er ny. I alle fall for meg. Jeg er på Almeriabanen, og vi skal kjøre på den nye delen. Ingen av oss skandinaviske journalister har vært her før. Briefingen er gjennomført, skinndressen er på og om et par minutter er jeg ute på banen bak en eller annen rask spanjol som skal vise idealsporet et par runder før vi slippes helt løs. 3 x 20 minutters pass i denne varmen kommer til å merkes. Jeg tømmer vannflaska og tar på meg hjelmen. Jeg er klar.

Klar for noen pass på banen med den nye R7. Her i jubileumsfarge/dekor, inspirert av GP-syklene fra 60- og 70-tallet.

Lansering og prøvekjøring i Spania
La oss skru klokken litt tilbake. Jeg er altså i Spania der Yamaha Europe har invitert et utvalg journalister til visning og prøvekjøring av sin helt nye Yamaha R7. Stedet er Mojäcar i Andalucía, og vi er på den aller første dagen i oktober. Hjemme i Norge er det kjølig og vått høstvær – her er det 28 grader og sol. Som vanlig når jeg er sør i Europa på høsten eller vinteren slår det meg at jeg bor på feil sted.

Nypusset og klare for europas motorsykkeljournalister. Blått og svart er i grunnen en fin kombinasjon.

La meg feie all spekulasjon til side, dette er IKKE en ny Superbike a la den R7’en som Yamaha lanserte som en «limited edition» og som Noriyuki Haga kjørte i Superbike VM noen år rundt årtusenskiftet. Man kan på mange måter si tvert imot. Noen av oss «gæmliser» synes ikke 90-tallet er så lenge siden, og ble litt betenkt over at Yamaha landet på å bruke navnet til dette ikonet av en modell fra den gang. Men saken er at de aller fleste i målgruppen for den nye R7 ikke har hørt om verken modellen eller Haga.

Nye R7 er altså ingen vill og eksklusiv racer knapt godkjent for offentlig vei og i begrenset opplag. Det den imidlertid er er en svært tilgjengelig sportssykkel som er laget for å fungere best mulig på bane. Det innebærer at komfort, passasjer, bagasje og andre landeveisegenskaper er prioritert ned til fordel for et kvikt og smidig chassis med god aerodynamikk og en svært sportslig kjørestilling.

Bruken av R7 forventes å være omtrent slik; svingete landevei med inspirert kjøring – gjerne i kombinasjon med noe banekjøring. Til det er den super.

Målgruppe
Med R7 vil Yamaha fylle rommet mellom de lettere R-modellene som R125 og R300, og de heftige og kostbare R6 og R1. R6 vil forøvrig bare selges som ren banesykkel fremover. Kundegruppen man sikter på er førere som er unge til sinns, liker og ønsker seg en sportssykkel, og som er litt opptatt av design og den rette look’en. Yamaha ser for seg å finne disse blant de som klasser opp fra A1 (R7 fås som A2 modell), eller som vil utforske sportssegmentet etter å ha kjørt andre typer motorsykler. Man forventer at den typiske kunde er i alderen 25-35. Bruken forventes å være sportlig kjøring på svingete landevei, men også banekjøring som ‘track days’, førerutvikling og lignende. Kvinner nevnes også.

Jo mer det svinger, jo bedre trives R7.

Konseptet
Ideen med R7 er at den skal være en modell som er tilgjengelig for de fleste, både prismessig og med sin karakter. Det vil si ukomplisert men sportslig, uten å være fryktinngytende. Chassiset skal være komfortabelt nok for hverdagsbruk, men kapabel nok for aktiv banekjøring. Sist, men ikke minst, skal modellen komplettere plattform-tenkningen til Yamaha. Med denne modellen er crossplane 2 (CP2) motorplattformen komplett, med modeller i alle segmenter.

R7 er svært letthåndterbar og inngir tillit. Den er med på notene, og det er lett få knepuckene i bakken. Albuen neste….

Design
R7 er en vakker motorsykkel. Dette er jo selvsagt en smakssak, men jeg tror de fleste vil være enig i at sykkelen er pen. Det er rene linjer og designelementer fra modellens større søsken. Hele sykkelen er ekstremt smal. Faktisk smalere enn den lettere R3. Tanken er formet for at knærne skal få god kontakt med sykkelen og kunne klemme om tanken. At den er så smal gjør at benene kan gå rett ned, og selv relativt korte førere får god kontakt med bakken når man stopper.

Den heldekkende kåpa sørger for å bryte fartsvinden svært effektivt, og sammenlignet med MT-07 er toppfarten økt med 8%. Et annet bakdrev med en tann mindre bidrar også. Høyeste notering på testen var respektable 220 km/t.

R7 er vakker, med rene linjer og gjennomtenkte løsninger. Hovedlyset er plassert inne i luftinntakskanalen.

Fronten preges av det sentralt plasserte luftinntaket, og frontlyset er gjemt inne i luftinntakskanalen. Bakstussen har gjennomgående kanaler for luftgjennomstrømning og bedre aerodynamikk. En evt passasjer må nøye seg med noe som må kunne kalles en nødsal. Skal du bruke sykkelen til langtur med passasjer og bagasje velger du en annen modell.

R7 kommer i tre fargealternativer. Helt sort, dyp blå/sort (Icon blue) og jubileumsfargene hvit og rød (World GP 60th anniversary)

R7 vil selges i tre fargevarianter i 2022. Den helt sorte, den blå og sorte (Icon Blue) og den hvite og røde. Sistnevnte er en jubileumsmodell som skal markere 60 år med racing for Yamaha. Designet er inspirert av GP-syklene på 60- og 70-tallet, og til og med nummerplaten er gul som den gang. Forøvrig er versjonen lik de andre.

Ergonomien er selvsagt gjennomtenkt, og svært tett opptil R6. Styreendene er ekte clip-ons i aluminium og sitter montert under styrekronen – altså lavt. Dermed blir kjørestillingen svært sportslig. Sammen med de dype knebrønnene i tanken, og fordypningen som hjelper deg å få hjelmen ned bak kåpa, blir luftmotstanden minimal. Det føles veldig riktig på banen og du har god kontakt med sykkelen. Å få kneet i bakken er enkelt, og for de mest ambisiøse er R7 også et bra våpen for å skrape albupuckene også.

Den nye sløyfen på Almeriabanen, Andalucia Circuit, er teknisk og morsom. Det er både blinde kurver, bakketopper og noen overraskelser. Gøy – og R7 med sitt lettstyrte og tilgivende chassis var i sitt ess.

Kjøreopplevelsen
Alle deltagende journalister var delt inn i grupper på seks, med en guide i front. Vi skulle ta oss til racingbanen via en tre timers runde langs kysten og opp i fjellene, og ruta var åpenbart valgt av noen som var kjent i området. Det var selvsagt noen raske partier for å kjenne på hvordan ting fungerer i høye hastigheter, men i all hovedsak en milliard svinger på perfekt asfalt. Andalucía er blant Europas beste områder for nettopp denne type kjøring, og R7’en var i sitt ess. Det kvikkstyrte chassiset kom til sin rett, og ingenting var dramatisk – bare moro. Tempoet var inspirert og girkassen måtte benyttes hyppig.

Quickshifter kan fås som «plug and play»-tilbehør, men på sykkelen jeg kjørte i fjellene var ikke dette montert. Det gjorde ikke noe, for både clutch og gir fungerer helt supert, og er svært lettbetjente.

Som sagt er R7 en ganske smal og liten motorsykkel. Selv er jeg ikke det. Smal og liten altså. Med mine godt over 100 kg ga jeg sykkelen litt mye å jobbe med, og dette er nok hovedgrunnen til at jeg opplevde fjæringen som for myk, og som igjen ga upresis styring i noen svinger. R7 er utstyrt med fullt justerbare fjæringskomponenter både foran og bak, og da jeg kom til banen, fikk jeg en sykkel der fjæringen var strammet opp. Dette forvandlet sykkelen til et presisjonsinstrument.

Også på landeveien innbyr R7 til inspirert kjøring.

På banen
Med fastere fjæring/demping ble altså opplevelsen en helt annen. Sykkelen styrte svær presist i alle situasjoner, og var veldig tilgivende for uheldige sporvalg. Den nye banedelen på Almeria – Andalucía Circuit – er en teknisk krevende og veldig morsom bane. Her er blinde svinger, progressive svinger, bakketopper og nedbremsinger med nedlegg. Selv etter flere runder bommet jeg stygt på sporet noen ganger, men det var alltid udramatisk å endre spor, bremse eller gå på litt ekstra i kurvene. Bremsene er svært bra, og hele chassiset er stabilt i alle situasjoner. Slipperclutchen bidrar til stabiliteten i innbremsingene.

Sykkelen jeg kjørte på banen var utstyrt med quickshifter. Denne fås som valgbart tilbehør og er en kjekk sak. Den virker bare ved oppgiringer. Jeg synes ikke den fungerer så godt som jeg skulle ønske, og fordelen den gir er i beste fall marginal. Den kutter motorkraften akkurat litt for lenge, og girkassen er så lettbetjent og presis uten quick-shifter’en, at en god fører trolig girer like raskt uten.

Quick shifter kan fås som originaltilbehør. Den virker bare ved oppgiring, og gjør at du ikke trenger å tenke på gass og kløtsj når du girer opp ut av svingene.

Denne sykkelen er en super maskin for track-days eller førerutviklingskurs og lignende. Yamaha ser for seg å legge til rette for egne racing-serier for modellen, og kanskje får vi det også i Norge/Skandinavia. Med en prislapp på beskjedne 119.900 kr er det mulig å holde kostnadene i sjakk.

Motoren
Motoren i R7 er en gammel kjenning. I tråd med Yamahas plattformstrategi, der en motor brukes som basis i flere ulike modeller, har man bygget R7 rundt den tosylindrede 689 cc crossplane2 (CP2) motoren som sitter i MT-07, Tracer 700, XSR700 og Tenere 700. Den yter ca 74 hk og har 67 Nm. Det er med andre ord en motor med moderat effekt. Det kan høres litt spedt ut for oss nordmenn som er alt for opptatt av kubikk og hestekrefter, uavhengig av om det er praktisk og utnyttbart, eller om vi selv evner å utnytte det. Imidlertid overrasker CP2 motoren som vanlig med å ha en karakter som oppleves som mer kraftig enn tallene skulle tilsi. Den er leken og villig, og kreftene er lett tilgjengelige. Turtallsrødmerkingen ligger på 10.000 rpm, men maks dreiemoment treffer på 6.500 rpm, og maks effekt ved 8.750 rpm.

Crossplane-motoren har en ujevn tenningsrekkefølge, og gir en karakteristisk lyd. I original utførelse er lyden ganske dempet, men med et litt mer åpent anlegg er det et ganske tøft lydbilde fra modellen.

Motoren er den samme som sitter i Yamahas øvrige 700-modeller. Den yter ca 74 hk og er overraskende leken. Toppfarten er over 200 km, men den moderate effekten gjør at den ikke blir fryktinngytende, og det er lett å utnytte motorens potensial.

Chassis
R7 har en stålrørsramme som er forsterket og med stivhet som passer sykkelens bruk. Den har en senter-brakett i aluminium som bidrar til å stive av rammen, og som samtidig gir et visuelt inntrykk av at det er en deltaboks-ramme.

Følingen med fremhjulet har vært prioritert ved utvikling av modellen, og gaffelen er viet mye oppmerksomhet. Gaffelens innfesting gir en geometri som er optimal for sportslig kjøring. Gaffelen er en KYB opp-ned gaffel med 41 mm innerben. Som nevnt er den fullt justerbar med forspenning, retur og kompresjon. Fjæras spenst (spring rate) er 18 N/mm, identisk med den på R6.

Demperen/fjæra bak er også fra KYB og har justerbar forspenning og returdemping.

Svært gode bremser, og en gaffel som fungerer overraskende bra. Med litt strammere oppsett enn standardinnstillingene, protesterte den ikke en gang mot mine nærmere 110 kilo.

Teknisk ukomplisert
R7 er en ukomplisert motorsykkel uten avanserte elektroniske hjelpemidler. Dette er noe mange kjøpere vil se på som en fordel. Enkelt og greit og «back to basic». Det bidrar til å holde prisen nede, og jeg opplevde ikke å savne noe.

Instrumentpanelet er en LCD-skjerm som viser det mest nødvendig. Her finner vi speedometer, tripteller, klokke, bensinmåler, motortemparatur, lufttempartur, valgt gir og oljetrykkvarsel. Man trenger altså ikke en egen brukermanual for å finne ut av greiene.

Instrumentpanelet viser standard-informasjonen, og altså det du trenger. Ingen kompliserte menyer eller elektroniske hjelpemidler. Bare deg og mekanikken.

Snart i butikken
Modellen finnes i tre fargetema. Det er sort, Icon Blue og jubileumsdekoren hvit og rød med gul nummerplate. Sistnevnte er omtalt i egen sak her på Reitwagen.no.

Yamaha regner med å ha de første syklene ute hos forhandlere i løpet av november, og med en svært hyggelig prislapp på kr 119.900,- ligger det an til at også denne 700-kubikkeren fra Yamaha vil bli en storselger.

R7 i jubileumsdesign.

Utstyr og tilbehør
Yamaha har selvsagt en rekke originaltilbehør som man kan velge fra. Man har satt sammen en Style Pack som blant annet gir deg Quick Shifter og sotet vindskjerm, men alle deler kan velges til uavhengig av pakken. I tillegg er det en rekke tilbehør utenom pakken som man også kan legge til.

Yamaha jobber med å ta frem en GYTR racing pack. GYTR står for Genuine Yamaha Technology Racing. Kit’et skal gi R7 seriøse racingegenskaper. Endelig innhold i dette kit’et er ikke klart enda.

Dersom du virkelig ønsker å vise hvor stolt du er av å være Yamaha-eier, finnes det også et godt sortiment klær og utsyr man kan velge fra.

Yamaha jobber nå med å rigge et racing-kit som vil bidra til å gjøre R7 klar for racing. Vi merker oss Öhlins både foran og bak.

Igjen sitter jeg i stolen i pit-garasjen. Svetten renner nedover ryggen. Det er over 30 grader varmt, og jeg har fullført mine tre pass. Det kalde vannet fra kjøleskapet i hjørnet er godt og helt nødvendig. Jeg er ganske sliten, men synes likevel det er synd kjøringen er over. Jeg føler meg ikke ferdig med verken R7’en eller banen, og skulle gjerne hatt et pass eller to til. Den tekniske banen passet Yamaha’en perfekt, og jeg følte jeg tok steg for hver runde.

Mens jeg tømmer resten av vannflaska funderer jeg på om jeg ville tatt meg raskere rundt banen, eller hatt det mer moro, med en mer motorsterk motorsykkel. Og jeg tenker; nei – det er slett ikke sikkert…

________________________________________________________________________________________

Noen tekniske data

Motor 689 cc, vannavkjølt, 2-sylindret, DOHC, 4 ventiler
Boring og slag 80,0mm x 68,9 mm
Kompresjon 11,5:1
Maks effekt 73,4 hk @ 8750 rpm
Maks dreiemoment 67 Nm @ 6500 rpm
Brems foran Hydraulisk, to skiver Ø298 mm
Brems bak Hydraulisk, en skive Ø245 mm
Hjul foran 120/70/17
Hjul bak 180/55/17
Setehøyde 835 mm
Akselavstand 1395 mm
Våt vekt (full tank) 188 kg
Tank 13 liter
Pris: Kr 119.900,- (kr 122.900,- for World GP 60th anniversary)
Til høyre i bildet ser vi Morten Brondbjerg sjef i Norden for Yamaha. Til venstre Bjørn Ingvar Einarsson Yamaha Island
Morten Brondbjerg, til høyre i fotos, er sjef i Norden for Yamaha.

Blir spennende 2022
– 2022 blir en spennende Yamaha sesong. Mye nytt kan vi love for neste sesong, sier en optimistisk Morten Brondbjerg som er ansvarlig for Yamaha i Norden med base i Odense i Danmark.

Del denne artikkelen på sosiale medier

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on reddit
Reddit
Share on telegram
Telegram
Share on email
Email
Share on tumblr
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend