Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til brj@firsthouse.no

Følg oss på sosiale medier!

Kawasaki i Norge og Norsk Motor Import tenker nytt: Henter inn bransjens første kvinnelige produktansvarlig for motorsykkel

Bjørn Richard Johansen
Kawasakis nye ansikt utad i Norge er Emma Lundin (33). Lundin får ansvar for Kawasaki Powersport produktene som innbefatter motorsykkel, ATV (terrengmotor-sykkel/All-terrain vehicle), UTV (kjøretøy modifisert for å frakte utstyr utenfor allfarvei/Utility terrain vehicle) og vannscooter.

Kawasaki importeres til Norge av Norsk Motor Import AS (NMI) med hovedkontor i Førde og avdelingskontor i Oslo. Her tar Emma Lundin over stillingen fra Kristian Østbye som går av med pensjon etter 45 år i bransjen.

Emma Lundin er ny produktansvarlig for Kawasaki i Norge hos NMI.

– Jeg gleder meg veldig til å komme i gang og vil gjøre mitt ytterste til å fylle Kristian Østbye sine sko, sier Emma Lundin, produktansvarlig Kawasaki hos NMI. Kawasaki er et av landets sterkeste merkevarer innen MC-markedet. Norsk motor import er en av Norges største importør og distributør av motorsykkelutstyr, reservedeler, moped, MC og TGB ATVer.

Emma Lundin er i dag på besøk hos Gms-Gjøvik Motor Service AS. Her med daglig leder Per Harald Øyhus bak et av prakteksemplarene i Kawa-grønt!

MC-markedet vokste med hele 12,17 prosent i pr. 31. september, målt mot samme periode i fjor. I år har Kawasaki vært i utsolgt posisjon store deler av året, samtidig som det har vært Covid-19 utfordringer å få nok mc-er, ATV, UTV og vannscootere til Norge. Norsk Motor Import AS har 18 ansatte og omsatte for 120 millioner i 2020.

Kristian Østbye går av med pensjon og overlater stafettpinnen til Emma Lundin som kommer fra Norwegian Bank til NMI og Kawasaki i Norge.

Emma Lundin kommer fra Bank Norwegian der hun har jobbet med markedsføring og kundekommunikasjon. Videre har hun tidligere hatt diverse salgs- og kundeservicejobb. Hun har studert økonomi, PR og kommunikasjon med spesialisering i merkevarebygging på Handelshøyskolen BI.

Steinar Sandbye her med en god kopp kaffe på Esso på Ramstadsletta før MC-tur ut fra Oslo.

– Vi hadde nærmere 100 søkere til stillingen og gleder oss nå til at Emma Lundin tar fatt på oppgaven, sier Steinar Sandbye som er salgs- og markedssjef hos NMI AS.

– Ros til kollega i NMI og Kawasaki, fra Per Anton Vinje som er styreleder for Motorsykkel Importørenes Forening, MCF og adm. direktør i Kellox som blant annet importerer Honda til Norge.

– Vi ser en stor økning av kvinner som kjører motorsykkel i Norge så dette er veldig gledelig for bransjen, sier Per Anton Vinje som er styreleder for Motorsykkel Importørenes Forening, MCF. Fremveksten av mc- interesse gruppene for kvinne gruppene WIMA og The Litas er andre gode eksempler. Vi gratulere Emma og ønsker henne velkommen til bransjen, sier Vinje.

Eli Johanne Stene som er president i WIMA. Her med Linda Kristin Sanden fra Bergen og Marit Johnsrud fra Oslo til høyre på WIMA kjørekurset på Rudskogen.

– Store gratulasjoner til Kawasaki og NMI AS. Det er stor og voksende interesse blant kvinner for motorsykkel og det er virkelig flott å se at det nå også rekrutteres kvinner til å følge opp markedet, sier Eli Johanne Stene som er president i WIMA som er det største nettverket av kvinner som kjører MC i Norge.

Flott å se at Kawasaki får en kvinne som sjef for merkevaren i Norge. Velkommen til bransjen og så er du invitert til å møte oss i WIMA fremover, sier Eli Johanne Stene som er president i WIMA.

– Vi benytter samtidig muligheten å invitere Emma Lundin til et eller flere av våre WIMA treffpunkt fremover. Her vil hun oppleve det gode miljøet i WIMA og se den store interessen og engasjementet for motorsykkelsaken. Blant annet har vi flere mekkekurs planlagt rundt om i landet nå i høst og i vinter, sier Eli Johanne Stene.

Motorgleden våknet hos Emma Lundin da hun som 10 åring fikk sitte bakpå sin fars Kawasaki GPZ900. Interessen har hun beholdt til voksen alder og hun tok MC-førerkortet i 2013.

Det var en slik modell Emma sin far eide og som ble hennes første møte som liten med motorsykkel. Kawasaki GPZ900.

– For å komme seg raskt frem til studiene på BI og senere jobb i Oslo ble motorsykkel et naturlig valg for å slippe å stå i kø i timevis, sier Emma Lundin. Den første sykkelen var en Kawasaki Ninja 250 og har siden hatt en rekke motorsykler fra forskjellige produsenter.

– Å få muligheten til å jobbe med Kawasaki som merkevare er en drøm som går i oppfyllelse. Jeg har et grønt hjerte som banker, sier Lundin med et smil.

Kawasaki lanserte nylig retromodellen Z650RS.

På fritiden driver hun med roadracing, som er banekjøring med uregistrerte kjøretøy. Hun tok kurs og fikk lisens hos Norges Motorsportforbund i 2019. Når hun ikke trener selv er hun gjerne med som instruktør på førerutviklingskurs. Hun elsker miljøet og den unike stemningen som er på og rundt banen og har blant annet deltatt som instruktør på de to første kjørekursene i Norge for kvinner, i regi av WIMA – Kvinner med interesse for MC i Norge.

Fra kampanjen til nye Kawasaki retromodell: Z650RS. Se også YouTube video nedenfor i artikkelen.

– Det blir en god del turer på flotte svingete veier i Norge med motorsykkel i løpet av sesongen og ferier tilbringes helst på en racing bane sammen med familien, forteller Emma Lundin. Hennes samboer kjører også sykkel og konkurrerer i roadracing klassen Superbike. De møttes via MC miljøet og har to barn sammen.

Kawasaaki vannscootere er kjent for sin gode kvalitet og kjøreopplevelse på vannet.

– Kawasaki har et enormt potensial og jeg ser frem til å skape et godt samarbeid med våre forhandlere og brukerne av Kawasaki MC, ATV, UTV og vannscootere, sier Emma Lundin. Markedet er stort og sammen kan vi nå ut til en større kundegruppe og fokusere på å levere førsteklasses service- og kvalitet.

Kawasaki Jet Ski i god driv.

– Jeg håper at bransjen er klar for litt nytenkende og innovative ideer. Sammen med vår markedskonsulent Camilla Tangen Jenssen skal vi lage masse moro som et sterkt kvinne team hos Kawasaki importøren Norsk Motor Import, avslutter Emma Lundin. Hun er opprinnelig fra Sverige og bosatt med samboer og to barn på Lillestrøm.


Norsk Motor Import AS
ble etablert i 1998 av en gruppering norske MC-forhandlere. Eierne har vært i bransjen siden tidlig på 80-tallet og sitter på mange års erfaring og kompetanse på salg og service innen alle nivåer av MC-sektoren. Norsk Motor Import AS importerer scootere, mopeder, motorsykler og ATV fra kjente produsenter i Japan, Spania, Korea og Taiwan. I tillegg står selskapet for en betydelig import av deler og utstyr. I oktober 2006 overtok selskapet import og distribusjon av Kawasaki i Norge. Selskapet med hovedkontor i Førde og avdelingskontor i Oslo har 18 ansatte og omsatte for vel 120 millioner i 2020.


Kawasaki
sin historie ble startet på et verft i 1878 av mannen, Shozo Kawasaki. I dag er Kawasaki Heavy Industries et ingeniørbasert selskap som opererer i svært forskjellige markeder, men alltid i forkant med den nyeste teknologien. Kawasaki begynte å produsere motorer for motorsykler i 1953. I 1961 lanserte Kawasaki den første motorsykkelen under eget merke.

Del denne artikkelen på sosiale medier

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on reddit
Reddit
Share on telegram
Telegram
Share on email
Email
Share on tumblr
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend