Polaris avslører planer om en helelektrisk versjon av sin UTV-modell RANGER.

Kenneth Nordahl-Pedersen
En helt ny fullskala RANGER vil være Polaris’ første helelektriske kjøretøy, og er det første resultatet av samarbeidet med produsenten av elektriske motorsykler, ZERO. Modellen skal lanseres i desember i år, og være tilgjengelig hos forhandlere tidlig i 2022.

Satser elektrisk
Polaris avslørte denne uken sine planer om å lansere en helt ny 2022 modell elektrisk RANGER UTV. Etter planen vil den presenteres i desember i år, og være tilgjengelig for markedet tidlig i 2022. I september i 2020 annonserte Polaris og Zero Motorcycles et strategisk og eksklusivt samarbeid som på sikt skal gi flere modeller med elektrisk drift, og el-Rangeren er det første resultatet av dette samarbeidet.

Polaris har en strategisk plan de kaller «rEV’d up». Denne planen er basert på en erkjennelse av at markedet i stadig større grad vil etterspørre elektriske alternativer i alle segmenter, og Polaris har som ambisjon å være en ledende aktør i denne utviklingen.

Dette er basismodellen i Ranger-serien. Det er denne som nå utvikles til en ny versjon med elektrisk drift.

Store forventninger
Utviklingen av den helelektriske Rangeren er godt i gang i USA, og skjer i tett samarbeid med Zero Motorcycles. Med en helelektrisk drivpakke er ambisjonen å gjøre Ranger til markedets teknisk mest avanserte off-road kjøretøy.

Selv om det er en stund til den nye Rangeren vil være tilgjengelig for publikum, synes vi i Reitwagen dette er en spennende nyhet. Vi spurte Truls Tvete, administrerende direktør for Polaris Northern Europe, hvilke forventninger Polaris har til modellen.

– Vi har store forventninger til den nye elektriske Rangeren.  Norge ligger som kjent i ledelsen i verden når det gjelder elektrifisering av kjøretøyparken, og med moderne teknologi og unike egenskaper er vi sikre på at Rangeren vil bli svært ettertraktet, kommenterer Truls Tvete. Han sier videre at Rangeren bare er første modell av det som forventes å bli en lang rekke av elektrisk drevne kjøretøy i ulike segmenter. – Polaris har et spennende strategisk samarbeid med Zero Motorcycles, og elektrisk drift er et satsingområde for Polaris, slår Tvete fast.

Polaris Norge i Askim importerer Indian Motorsykler, Polaris ATV og snøscootere. I fjor ble det også kjent at de amerikanske Bennington båter vil inngå i sortimentet til Polaris fra i år. Polaris Norge omsatte for nesten 375 millioner i 2019 og har solide resultater i alle kategorier. Vi er vante med at produsentene prøver å holde tekniske data hemmelig helt til offisiell lansering, og det er lite Tvete kan avsløre. Det eneste han kan si nå er at ytelser og rekkevidde vil være «industry leading».

Modellen vil være tilgjengelig for visning og tester ved årsskiftet, og skal etter planen være tilgjengelig hos forhandlere tidlig 2022.

Adm. direktør for Polaris Northern Europe, Truls Tvete, har store forventninger til Polaris’ satsing på el-kjøretøy.

Bred portefølje
Polaris ble etablert i Minnesota, USA i 1954 og er et selskap som har spesialisert seg på rekreasjons- og mindre nyttekjøretøy som snøscootere og ATV/UTV’er. De senere årene har Polaris gjort store jafs i motorsykkelmarkedet også gjennom merkevarene Victory (avviklet) og Indian. I varemerkeporteføljen finnes dessuten også produkter som båter, mindre elektriske kjøretøy som f.eks golfbiler, mopedbiler og belte-kit til motorsykler. Les mer på www.polaris.com.

Polaris deltok i årets Dakar Rally med flere team. Får vi se elektriske kjøretøy i Dakar en gang i fremtiden?
Share via
Send this to a friend