Partiene på Stortinget legger nå frem sine endringsforslag til statsbudsjettet. FrP foreslår lavere avgift på motorsykkel og snøscooter.

Bjørn Richard Johansen
FrP la mandag frem sitt alternative statsbudsjett. MCF (Motorsykkelimportørenes Forening), NMCU (Norges Motorcykle Union), Norsk MC-Forhandlerforening (NMCF) og Snøscooterimportørenes Forening (SIF) har vært særlig spent på hva FrP ville foreslå fordi regjeringspartiene primært vil søke støtte for sitt budsjett fra FrP, og de skuffer ikke. FRP har i mange år lovet lettelser og foreslår grønne avgiftslettelser for både MC og snøscooter. Dette blir spennende i forhandlingene. Vil FrP ta med over 300.000 MC- og snøscootereier hele veien frem til mål? Finansminister Sanner har sagt han regner med endringer som følge av forhandlingene.


Et sterkt budskap og mange som støtter kravet om redusert avgift
Forslaget om reduksjon og endring i avgiftene på motorsykkel har også vært støttet av NMCU, Norges Motorcykle Union, Norsk MC-Forhandlerforening (NMCF) med Motorsykkelimportørenes Forening i front.

Odd Terje Døvik er leder av sentralstyret i NMCU.

NMCU støtter
Dette har vært et godt og felles lagarbeid for å få løftet frem et sterkt budskap som er viktig for motorsyklistene, sier Odd Terje Døvik som er leder av sentralstyret i NMCU. Det er samlet sett en sterk stemme for oss motorsyklister. NMCU er en landsdekkende organisasjon for motorsyklister og organiserer i overkant av 10 000 betalende medlemmer.

Terje Bredal er leder av MC-Forhandlerforeningen i Norge.

Forhandlerforeningen støtter
Han får også støtte fra Terje Bredal som leder MC-Forhandlerforeningen.

– Får vi til dette vil det være til stor glede for motorsyklistene i som det nå er mange av i Norge, understreker Terje Bredal som eier og driver Speed Motorcenter i Sandefjord. Det er en av landets største MC forhandlere. Norsk MC-Forhandlerforening (NMCF) har videre medlemmer fra Kristiansand i Sør til Tromsø i nord.

Steinar Sandbye i MCF (til høyre). Her sammen med Pål Anders Ullevålseter.

MCF støtter
– Det er en god måte å jobbe sammen på for å løfte frem våre viktige politiske saker, sier Steinar Sandbye som er styreleder i MCF, Motorsykkelimportørenes Forening. MCF omfatter alle ledende motorsykkelmerker som importeres til Norge og MC-Forhandlerforeningen organiserer alle de ledende motorsykkel faghandlene fra Kristiansand i sør til Tromsø i nord.

Snøscooterklubbenes fellesråd med foreninger over hele landet har vært med som forslagsstillere.

Snøscooterklubbenes Fellesråd støtter
På snøscootersiden har Snøscooterimportørenes Forening hatt full støtte fra Snøscooterklubbenes Fellesråd med 43 lokale snøscooterklubber fra Agder i Sør, til Troms og Finnmark i nord. (Mer om snøscooter lenger ned i teksten).

God utvikling over mange år
FrP og Siv Jensen har siden 2001 lovet å arbeide for lavere avgifter på både motorsykler og snøscootere, og de har levert mye allerede. I 2015 ble avgiftene på snøscooter og mc satt ned med 30%. 1 juli i fjor ble avgiftene satt ned med 10% til. Dette har medført en økning i salget særlig av de letteste tunge motorsyklene. De kan brukes til å komme seg koronafritt til og fra jobb uten å ta mye plass, og de kan erstatte en bil nr. 2.

Forslag om redusert avgift på visse typer snøscootere.

Fra valgløfter til virkelig avgiftsreduksjon
Nå kan FrP nærme seg å ha levert på sine valgløfter hvis de får gjennom sine forslag som de presenterte i dag. De fulgte i sitt fremlegg opp et forslag som et samlet mc-miljø står bak.

Kubikkavgiften foreslås redusert
Kubikkavgiften på mc foreslås redusert for alle ved at det ikke kreves avgift fra 225 ccm som i dag, men fra 500 cc. Det vil gjøre alle MC over 225 cc rimeligere, og det vil prosentuelt slå mest ut for de aller minste motorsyklene med lavest utslipp. Samtidig vil kronemessig de større syklene få samme lettelse som en 500 cc, men prosentuelt blir det for disse mindre utslag enn i dag.

Steinar Sandbye i MCF jobber til daglig med Kawasaki i Norge.

– Vi vil ved gjennomføring av dette forslaget se en enda tydeligere fortsatt vridning av salget av tunge mc, slik at de minste syklene vil sende enda bedre, sier leder av MCF, Steinar Sandbye.

Einar Grindvold leder Snøscooterimportørenes Forening og jobber til daglig i BRP.

Også gode nyheter for snøscooter
På snøscootersiden foreslår FrP både å ikke ta ccm-avgift under 500 ccm, og å fjerne vektavgiften på snøscooter.

– Dette er elementer som først og fremst kommer familiesnøscootere og arbeidsmaskiner til gode, sier leder i SIF Einar Grindvold.

Erik Kirkvold leder Snøscooterklubbenes fellesråd. Han er godt fornøyd med forslaget som i dag har blitt fremmet i Stortinget.

Snøscooterklubbenes Fellesrådet sier: Riktig retning
Paradoksalt nok har avgiftssystemet for snøscooter straffet firetaktere.

Snøscooter er arbeidshester.

– De er tyngre og har flere kubikk enn totaktere, men de regnes av mange som de mer miljøvennlige. Dessuten brukes de til arbeid og fritid. Derfor er det en helt riktig retning FrP går i her, sier leder i SIF og får støtte fra lederen i Snøscooterklubbenes Fellesråd, Erik Kirkvold.

Mange flotte øyeblikk i langs de godkjente scooterløypene.

– Dette er en stor håndsrekning for snøscooterfolket i hele utkant-Norge sier Kirkvold. Han sier det også vil bli lettere for norske forhandlere å selge snøscootere til de mange nordmenn som har hytter i Sverige og Finland og derfor ofte kjøper snøscooter der som det er billigere.

– Dette forslaget håper vi Senterpartiet også vil støtte, sier Kirkvold.

 

Share via
Send this to a friend