Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til brj@firsthouse.no

Følg oss på sosiale medier!

På gruskurs med NAF MC SaRa - NAF MC Sarpsborg og Rakkestad

May Liss Urang
Hva gjør man når fruen i huset har meldt seg på gruskurs for adventure motorsykler og blir dårlig og ikke kan stille? Jo, man stepper inn etter beste evne selv om man er på ukjent grunn! Til daglig kjører Halvor Urang en Yamaha MT-10 SP. Ikke den sykkelen man står mest på eller bevisst oppsøker grusveier med når man kjører. Men, når muligheten byr seg til å låne en Triumph Tiger 800 XRT for å delta på gruskurs med grunnleggende teknikk for adventure motorsykkel, da må man bare slå til. Her er hans opplevelse.

Litt teori og mye praksis
NAF MC SaRa (Sarpsborg og Rakkestad) inviterte til sitt gruskurs som går over en dag (10-16) på en grusplass ved siden av Rudskogen Motorsenter og på lokale småveier i området omkring.  Kurset startet med en liten introduksjon og informasjon om programmet for dagen. Deretter litt teori om det å stå på motorsykkelen å kjøre, litt om ergonomi og hvordan man kunne tilpasse mc’en til sitt bruk og behov. Deretter startet vi med praksisen. Øvelsene var grunnleggende. Det gikk på kjøring i sakte fart rundt kjegler som var plassert ut på en stor grusplass, nærmest som en lang asynkron serpentinøvelse. Å aktivt styre ved å tråkke på fotpinnene og stå rett over mc’en var en uventet effektiv teknikk. Og som ved annen motorsykkelkjøring hadde korrekt blikkbruk mye å si.

Halvor øver på å stå på ene ben.

 

Now stop right there!
Etterpå gjennomførte vi en bremseøvelse, stående på motorsykkelen, hvor vi testet å bremse både med og uten ABS. For en som ikke hadde stor erfaring med å utfordre veigrepet på grus ballet det på seg med erfaring i en rasende fart. Men det satt en liten helgen på den ene skulderen som minnet om at det var konas mc jeg kjørte og forbeholdet satt seg litt i ryggraden. Jeg ble sakte tøffere. Det var også interessant og lærerikt å observere de andre deltagerne, og å se hvordan mc’en med knastedekk fikk skrubbet ned på farten sammenlignet med en som hadde dekk hovedsakelig beregnet for asfalt. Det var litt nervepirrende å stole fullt ut på motorsykkelen når bakhjulet låste seg og ekvipasjen ormet seg fremover, og du samtidig skulle bruke forbremsen så ABS’en fikk slå inn.

Så fulgte en ny asynkron serpentinøvelse, der kjeglene hadde fått litt mer avstand til hverandre og farten ble litt høyere. Her var ideen å gi litt gass rundt kjeglen for å provosere frem en liten sladd og ”sette opp” mc’en mot neste kjegle. Fikk ikke helt dreisen på det, men så gikk det opp for meg at traction control’en ikke var slått av. Så førerassistentsystemer kan altså være i veien. Men veldig praktisk at Tigeren har et ferdig ride mode der ABS er slått av bak, men ikke foran.

Halvor tester ut asynkron serpentinerøvelse.

 

På tide å prøve ut kjøreteknikken
Vi avsluttet dagen med en tur på omtrent halvannen time, som i hovedsak foregikk på grusveier. Det ble sagt at vi ikke kom til å kjøre fort, og det gjorde vi for så vidt ikke. I starten. Men etter hvert fant vi trygghet og lærte at øvelsene vi hadde gjort tidligere på dagen kunne knyttes direkte til effektiv kjøreteknikk på grus og veier av tvilsom standard. Farten i gruppen gikk opp etter hvert som deltagerne ble sikrere. Dog hadde instruktørene minnet om at vi skulle kjøre på offentlig vei og måtte ta behørig hensyn. Vi passet på å sette farten ned gjennom gårdstun og uoversiktlige svinger. Sporvalg var viktig. Men jeg hadde vel ikke trodd jeg noen gang skulle føle det var greit å stå på mc’en i 80 km/t og gi en håndfull gass gjennom leirete søledammer og over nylagt grus og dype groper. Tigeren fikk jobbe og bevege seg fritt under meg, og etter hvert ble mer naturlig å lene seg litt bakpå med knærne inn i tanken og skrubbe ned på farten inn mot skarpe svinger, for så å rette seg opp og frem, tidlig på gass ut på andre siden.

Oppsummering underveis i kjøringa.

 

Tilbake på grusplassen ved Rudskogen Motorsenter avsluttet vi med en oppsummering. Så vidt jeg kunne se var det ingen direkte triste fjes rundt meg, selv om motorsyklene var litt mer skitne enn da vi startet og regnet som meteorologene hadde spådd til slutt hadde bestemt seg for vise seg. NAF MC SaRa sine instruktører var dyktige og ga gode, konstruktive tilbakemeldinger. Flere av deltagerne ga uttrykk for et ønske om mer og det var åpenbart at kurset falt i smak. Plassen passet veldig bra til formålet og de lokale grusveiene var varierte og artige. Terskelen for å delta er lav og man kan i stor grad styre sin innsats selv. Dette er et kurs som absolutt kan anbefales, nesten uansett erfaring. En snodig følelse av at styret var litt for høyt plassert meldte seg en kort stund da jeg satt meg på mc’en og starten på hjemveien, men bena satte pris på endringen.

NAF MC Sarpsborg og Rakkestad

Takk til NAF MC SaRa for et vel gjennomført kurs, og takk til May Liss for tilliten og lånet av Tigeren.

 

Informasjon om NAF MC SaRa finner du her:
https://www.nafmc-sara.no/
https://www.facebook.com/nafmcsara/
https://www.instagram.com/nafmcsara/

Del denne artikkelen på sosiale medier

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on reddit
Reddit
Share on telegram
Telegram
Share on email
Email
Share on tumblr
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend