Nyhet: 2021 KTM 1290 Super Adventure SE

Kenneth Nordahl-Pedersen
KTM lanserer nå tredje generasjon av 1290 Super Adventure S. Modellen er oppdatert på en rekke punkter, og skal være den mest sportslige og teknisk avanserte som har trillet av produksjonslinjen på fabrikken i Østerrike. KTM’s flaggskip får blant annet adaptiv cruise control. Med 160 hk og 138 Nm holder modellen stand blant de aller heftigste blant adventure-syklene.

Oppdatert ergonomi
I utviklingen av den tredje generasjonen av 1290 Super Adventure S har ingeniørene fokusert på håndterbarhet. Resultatet oppgis å være bedre vektfordeling og en mer lettkjørt sykkel. Styrehodet er flyttet 15 mm bakover og innfestingen på motoren er endret. Sammen skal dette sørge for skarpere svingegenskaper, samtidig som en forlenget svingarm gir stabilitet under akselerasjon. Setehøyden er lavere enn før, og kan nå justeres i to høyder; 849-869 mm. Dette er 11 mm lavere enn forgjengeren. Fothvilerne kan også justeres i to høyder, standard eller 10 mm opp og bakover. Vindskjermen er utviklet i vindtunnel og utviklet for å gi føreren en komfortabel også i høy fart.  Høyden på vindskjermen kan justeres trinnløst 55 mm.

Elektroniske funksjoner og informasjonen på skjermen styres av et imponerende sett knapper på styret.

Teknologi
KTM følger med i tiden, og ønsker å være langt fremme med teknologi. Den største nyheten er kanskje adaptiv cruice control som via en radar i fronten registrerer andre kjøretøy og automatisk justerer fart og avstand etter kjøretøyet foran. Dette har lenge vært tilgjengelig på biler, men så langt er det bare Ducatis nye Multistrada og nå altså KTM 1290 SAS som tilbyd dette på motorsykkel.

KTM var først ute med «sving ABS» i 2013, og den nye 1290’en er utstyrt med en oppdatert versjon av denne. Quick-shifter fås som originaltilbehør sammen med varmeholker, men ellers er det meste standard; traction control, abs i ulike modus, keyless go, dekktrykksensorer, blinklys som slår seg av etter 10 sek/150 m, og valgbare kjøremoduser for å nevne noe.  Sistnevnte har de vanlige Rain, Street, Sport og Offroad, men nå kan du også få Rally mode. Denne er et tilvalg, og skal gjøre sykkelen enda mer tilpasset krevende offroadkjøring.

Informasjonssystem
Fra før hadde Super Adventure en ganske stor TFT skjerm for informasjon på 6,5 tommer. Denne er nå blitt enda litt større og er nå på 7 tommer. Ripefritt klart glass og en innfesting som gjør at vinkelen på skjermen kan justeres skal sørge for at den er lesbar under alle forhold. All nødvendig informasjon formidles til føreren via skjermen, og funksjonene styres fra en joystick lignende bryteroppsett på venstre styrehalvdel.

Den store TFT-skjermen er blitt enda større. Nå er den på hele 7 tommer og kan tiltes for å unngå reflekser.

Motor
Motoren er oppdatert til å tilfredsstille den strenge Euro5-normen, men man har likevel klart å beholde en toppeffekt på 160 hk og et dreiemoment på 138 Nm. Serviceintervallene er på 15.000 km. De store v-twin motorene til KTM går under fellesbetegnelsen LC8. Dette er en gjennomprøvet grunnkonstruksjon som har vist seg svært driftssikker, og som i siste utgave nå er 1,6 kg lettere enn forgjengeren. Med en oppgitt tørrvekt på 220 kg kan modellen skilte med en av klassens beste vekt/effekt-forhold.

2021-modellen kommer i to fargealternativer. Sort og oransje, og denne som er sort og litt mindre oransje.

Lys og lakk
Fronten følger samme formspråk som tidligere utgaver av Super Adventure. Enten man liker den eller ei, skal KTM ha kred for å tørre å gå egne veier og ikke tilstrebe å ligne på konkurrentene. Det gir en identitet og egenart. Alt er LED, selvsagt, og på hver side av trafikksensoren midt i fronten er det kurvelys som tennes ved nedlegg og skal lyse inn i svingen. Som tidligere nevnt er Super Adventure nå utstyrt med blinklys som slår seg av automatisk etter 10 sek eller 150 m.

Sykkelen fåes i to fargekombinasjoner; sort og oransje, samt sort og litt mindre oransje.

Her med kofferter. I katalogen kan man også velge modelltilpassede alu-bokser fra Touratech.

Tilbehørskatalog
Allerede ved lanseringen er tilbehørskatalogen til modellen omfattende. Basisversjonen er velutstyrt, men man kan heve utstyrsnivået og det teknologiske nivået ytterligere ved å velge originaltilbehør som Suspension Pro, Quickshifter+, Motor Slip Regulation, Hill Hold Control, Adaptive Brake Light, eller Rally Pack – eller man kan krysse av for den komplette Tech Pack som inkluderer alt. Foruten teknikk-oppdateringer kan man selvsagt velge modelltilpasset tilbehør som ulike bagasjeløsninger, beskyttelsesutstyr og diverse mer eller mindre nyttige greier. Akkurat sånn som vi liker det.

Entusiastisk forhandler
Vi har snakket med en av de store KTM-forhandlerne i Norge, Ride Bergen og deres salgssjef Terje Bøe. Ride Bergen selger KTM, Husqvarna og BMW, og selger totalt flere hundre sykler i året. I 2020 solgte de 118 nye KTM-motorsykler.  Vi spurte Terje hva han tenker om nylanseringen fra KTM.
– Vi er alle superentusiastiske over denne modellen. Teknologipakka er imponerende, og vi har stadig kunder innom som spør når det kommer en oppdatert Super Adventure, sier den lystige salgssjefen.

Ride Bergen har foreløpig fått bekreftet leveranse av seks 1290 SAS i mars, og Terje Bøe regner med at de forsvinner fort. Prisen er ikke endelig satt, men etter det Reitwagen erfarer vil basismodellen starte på rundt 260.000,-, og overnevnte Tech Pack med “alt” vil kunne koste rundt eller litt under 20.000,-. Disse anslagene er ikke bekreftet.

Les mer om Ride Bergen her.

Terje Bøe er salgssjef og deleier hos Ride Bergen.

R-versjon?

KTM har tradisjon for å tilby adventure-modellene i en R-versjon som er mer off-road orientert. Foreløpig vil ikke KTM bekrefte at det kommer en R-versjon, men mye tyder på at denne vil bli lansert om kort tid. Basert på historikken er det grunn til å anta at denne vil ha større hjul med trådeiker, høyere sal, motorvernbøyle som standard og lavere vindskjerm. Vi venter i spenning.

Les mer om spesifikasjoner tilbehør her.

Foto: KTM/Rudi Schedl

Share via
Send this to a friend