Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til brj@firsthouse.no

Følg oss på sosiale medier!

MC-treffsted nr. 1 i Norge - Første milepæl er ferdig: Tyrigrava er ferdig malt og rehabilitert utvendig. Fra 4. august er det igjen servering på Tyrigrava på tirsdager og onsdager melder KNA!

Bjørn Richard Johansen
Det er store planer for Tyrigrava ved Gjersjøen i Nordre Follo kommune. Kongelig Norsk Automobilklub (KNA) og Norsk Veteranvogn Klub, (NVK), gjør eiendommen om til en perle for bil- og MC-interesserte. Tyrigrava er det mest sentrale treffstedet for MC-interesserte på Østlandet gjennom sine onsdagstreff. Videre er det faste biltreff på Tyrigrava på tirsdager.

Et omfattende moderniseringsprogram med støtte fra Kulturminnefondet tar nå form. Første milepæl har vært å få bygget utvendig tilbakeført til sitt historiske preg. Dermed får MC-treffstedet tidenes ansiktsløftning. Les mer om bakgrunn og helheten i prosjektet her: http://tyrigrava.no/?p=303

Tyrigrava før rehabiliteringen startet.

Tyrigrava skal bli en perle som kulturminne med fokus på MC og bil
– Dette har vi gledet oss til lenge, sier styreleder i Tyrigrava AS, Børre Skiaker som er generalsekretær i KNA til Reitwagen.no. Til tross for mange år med forfall viser seg det heldigvis at byggets hovedkonstruksjon er i god stand, hvilket vil lette rehabiliteringsjobben.

«Tyrigrava er et viktig kulturminne som vitner om bilismens tidlige historie i Norge. Bygningen fremstår i dag som sliten, med flere spor etter tidens tann. Kulturminnefondets styre har fattet vedtak om tilsagn på kroner 1.000.000 til tilbakeføring av fasaden, slik at bygningen kan få igjen sitt opprinnelige uttrykk. Fra slutten av 1800-tallet var Tyrigrava skysstasjon. Tidlig på 1900-tallet brant stedet ned. Dagens bygning i funkisstil ble reist i 1932. Eiendommen hadde den første bensinpumpen langs Riksvei 1 og Norges første døgnåpne kafé. Nå har Tyrigrava AS ønske om å tilbakeføre fasaden slik at Tyrigrava kan gjenreises som et funksjonalistisk landemerke.»

Tine Sundtoft, styreleder i Kulturminnefondet.

– Det er prisverdig at Tyrigrava AS ønsker å tilbakeføre fasaden til sin kjente funkisstil og fortsette å holde kulturminnet tilgjengelig for allmennheten gjennom å videreføre og utvikle bruken. Tyrigrava er et godt eksempel på vern gjennom bruk, sa styreleder i Kulturminnefondet Tine Sundtoft når fondet tildelte sitt bidrag til rehabiliteringen av fasaden. 

Tilstede under tildelingen fra Kulturminnefondet (fra venstre) direktør i Kulturminnefondet Simen Bjørgen, fylkesdirektør for kultur og kulturminnevern i Akerhus Fylkeskommune Christian Hintze Holm, formann i Norsk Veteranvognklubb Ola Kleiven, wtyremedlem i Kulturminnefondet Kjetil Reinskou, daværende president i KNA Finn Eirik Eilertsen og generalsekretær i KNA/styreleder i Tyrigrava AS Børre Skiaker.

Ny storhetstid, flott bar og restaurant
– KNA og NVK, som eier henholdsvis 66% og 34% i eiendommen, skal fortsette å drive Tyrigrava i god tradisjon, og det skal fortsatt være «et treffsted for motorfolket». Det var et sentralt punkt i det mandatet vi ga til arkitektkontoret når vi ba om hjelp for å skape «nye» Tyrigrava. Vi har hatt mange gode møter og ide-runder og er glad over at første fase av oppussingen nå er ferdig. Vi ser virkelig frem til å komme i gang med å pusse opp de innvendige delene av eiendommen til våren neste år, sier Børre Skiaker. Lokalene er utleid til lokale kunstnere som bruker lokalene frem til deres leiekontrakt går ut våren 2021.

Store planer for Tyrigrava oppussingen. Her blir møterom, restaurant, pub og flotte uteområder. Det er også planer om å bygge en scene på utområdet slik at MC- og bilarrangementene kan ha gode presentasjoner og underholdning fra scenen.

Ekspertisehjelp har sikret at vi har brakt historien tilbake
– Undersøkelser på fasaden utført av sivilarkitekt Ulf Teigen, som ble anbefalt som rådgiver av Akershus bygningsvernsenter, viser klare grønn og rød malingsfarger i de innerste sjiktene mot yttervegg i støpt overflate, og dette viser at dagens bygning, som sto ferdig i 1933, opprinnelig var malt i sterke farger. Etter fjerning av stålplatekledningen viser det seg at pussede overflate har en lys oker/lett sandfarge, og fotografier viser at bygningen, i hvert fall tilbake til 50-årene, har hatt en lys farge både på slette flater og på trekninger og vindusbånd, sier Børre Skiaker.

Styremedlem i Kulturminnefondet Kjetil Reinskou og generalsekretær i KNA/styreleder i Tyrigrava AS Børre Skiaker.

– Skrapeprøver på plassen viser at fasader senere har hatt lyse farger både med lett rødt og også lett grønt tilslag. Sort-hvitt fotografier fra 1950 – 60 viser at pussede flater da hadde en litt mørkere farge enn den hvite fargen på trekninger og vinduskarm-og sprosser, forteller Skiaker.

Tyrigrava har vært et viktig samlingspunkt for bil- og motorsykkelmiljøet siden slutten av 50-tallet, og Tyrigrava fremstår derfor som et kulturminne både med arkitektonisk- og sosialhistoriske verdier.

Kongelig Norsk Automobilklub (KNA) er nå eier av bygningen og tiltakshaver for rehabiliteringsarbeidene, og ønsker selv å ta bygningen i bruk med en målsetting om å videreføre og forsterke disse verdiene. Dette blir også KNA sitt nye hovedkontor etter at oppussingen er ferdig mot slutten av 2022.

Slik har bygget sett ut mens fasaderehabiliteringen har pågått.

Lyse farger
– I lys av dette ønsker KNA en bygning med lyse farger slik nålevende generasjoner minnes Tyrigrava før pussede fasader ble kledd med skjemmende stålplater, som nå endelig er fjernet. Den lyse fargen med lett grønt tilslag ble valgt på fasader, NCS S 1010-G90Y, og vi mener at dette gir et fargemessig uttrykk som understreker byggets iboende arkitektoniske kvaliteter, sier Jan Levorsen som er sivilarkitekt og ansvarlig for prosjektet hos LOF Arkitekter AS. Det er hvite vinduskarmer og en lys gråfarge, NCS S 1000N, på trekinger og vindusbånd.

Tyrigrava fra siden.

– Ved fjerning av stålplatekledningen er det store plass-malte Tyrigrava-skiltet på fasaden igjen eksponert, og nøyaktig kopi av dette vil bli påmalt den nypussede fasaden. Fotografier viser at dette skiltet ble malt på fasaden en gang på 50-60-tallet. Fasader flekksparkles for deretter å påføres puss tilsatt pigment iht underlaget, forteller Jan Levorsen.

 

Del denne artikkelen på sosiale medier

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on reddit
Reddit
Share on telegram
Telegram
Share on email
Email
Share on tumblr
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend