Ny modell: Suzuki GSX-S1000GT

Kenneth Nordahl-Pedersen
Suzuki lanserer nå en GT utgave av sin GSX-S. I følge Suzuki selv «har verden aldri sett en så lettkjørt, sportslig og høyteknologisk tourer som nye Suzuki GSX-S1000GT». Det er en påstand som oser av selvtillit. Motoren på 999 kubikk røper at det er mye sport og krefter i nye GSX-S1000GT. Utgangspunktet for den helt nye sportstoureren er motoren fra den legendariske sportssykkelen GSX-R1000.

Kan nesten alt

Suzuki prøver seg på den tilsynelatende umulige oppgaven å kombinere komfortabel touring med sportslige kvaliteter og hverdagskjøring i nye GSX-S1000GT. Den nye allrounderen skal ha egenskaper både til småkjøring i nærområdet og til de virkelig lange reisene.

Dette er altså sykkelen som skal klare det meste. Om du foretrekker høyhastighetsreiser nedover Europa, offensiv kjøring i svingene på favorittveien der du bor, pendling til arbeidsplassen eller rett og slett en kjapp kosetur ut for å nyte sommervarmen – GSX-S1000GT oppgis å levere på alle områder.

Bagasje, passasjer og langtur er ingen problem.

Importøren har store forventninger

-Vi har store forventninger til brødrene GSX-S1000R og GSX-S1000GT. Suzuki er tilbake og satser på modeller som er tilpasset vårt marked. Kvalitetssterk japanproduksjon med det ypperste av teknologi er vanskelig å slå. Vi har allerede stor pågang av kunder som vil bestille sykkel for neste sesong. Vår største utfordring nå er å skaffe nok motorsykler til å dekke etterspørselen, uttaler salgs- og produktsjef Morten Gjestad hos importør Erling Sande.

Salgs- og produktsjef Morten Gjestad hos importør Erling Sande er tilfreds med modellutviklingen hos Suzuki, og gleder seg til 2022-sesongen. Her avbildet med en av merkets mindre modeller, GSX125S.

I GSX-S1000GT er motoren tunet og modifisert for å tilfredsstille kravene til rask landeveiskjøring, gjerne med passasjer og med bagasje. Kreftene i nedre deler av effektregisteret og dreiemomentet er prioritert. Men det skal ikke ha gått på bekostning av den morsomme motorkarakteren som GSX-serien er kjent for.

Mye energi er lagt ned i å få aerodynamikken optimal.

Moderne tekniske løsninger

Suzuki har jobbet med å minimalisere motorvibrasjonene i nye GSX-S1000GT, og vibrasjonene i styret skal være betydelig redusert sammenliknet med en sportssykkel. I tillegg har Suzukis aerodynamikk-ingeniører lagt ned et betydelig arbeid for å gi fører og passasjer best mulige forhold i høye hastigheter.

Den nye GT-modellen er utstyrt med Suzukis Intelligent Ride System (SIRS), som inkluderer Suzuki Drive Mode Selector (SDMS), Traction Control, Ride by Wire Electronic Throttle, Bi-directional Quick Shift, Suzuki Easy Start og Low RPM Assist systems. Mange bokstavkombinasjoner der, men det indikerer at modellen har alle de elektroniske førerstøtte-systemer som forventes i denne klassen. Samlet gir disse systemene et svært godt utgangspunkt for en trygg og komfortabel reise.

GSX-S1000GT er den første Suzukien med en ny generasjon 6,5 tommers farge TFT LCD multi-informativ antireflekterende skjerm, som er utviklet spesielt for MC.

En annen spennende funksjon er smarttelefon-tilkobling som gir deg tilgang til en rekke apper og funksjoner. Her er det bare å installere den gratis SUZUKI mySPIN-appen og koble sammen smarttelefonen for å overføre skjermen til GTs store TFT LCD-skjerm i full farge. Da viser skjermen kontakter, kalender, musikk og for eksempel kartapper som du har installert på din smarttelefon. SUZUKI mySPIN er kompatibel med både iOS og Android.

Fullfarge TFT-skjerm med tilkobling til smarttelefonen din. Du trenger ikke lenger separat GPS.
Share via
Send this to a friend