Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til brj@firsthouse.no

Følg oss på sosiale medier!

Ny modell: Suzuki GSX-S1000GT

Kenneth Nordahl-Pedersen
Suzuki lanserer nå en GT utgave av sin GSX-S. I følge Suzuki selv «har verden aldri sett en så lettkjørt, sportslig og høyteknologisk tourer som nye Suzuki GSX-S1000GT». Det er en påstand som oser av selvtillit. Motoren på 999 kubikk røper at det er mye sport og krefter i nye GSX-S1000GT. Utgangspunktet for den helt nye sportstoureren er motoren fra den legendariske sportssykkelen GSX-R1000.

Kan nesten alt

Suzuki prøver seg på den tilsynelatende umulige oppgaven å kombinere komfortabel touring med sportslige kvaliteter og hverdagskjøring i nye GSX-S1000GT. Den nye allrounderen skal ha egenskaper både til småkjøring i nærområdet og til de virkelig lange reisene.

Dette er altså sykkelen som skal klare det meste. Om du foretrekker høyhastighetsreiser nedover Europa, offensiv kjøring i svingene på favorittveien der du bor, pendling til arbeidsplassen eller rett og slett en kjapp kosetur ut for å nyte sommervarmen – GSX-S1000GT oppgis å levere på alle områder.

Bagasje, passasjer og langtur er ingen problem.

Importøren har store forventninger

-Vi har store forventninger til brødrene GSX-S1000R og GSX-S1000GT. Suzuki er tilbake og satser på modeller som er tilpasset vårt marked. Kvalitetssterk japanproduksjon med det ypperste av teknologi er vanskelig å slå. Vi har allerede stor pågang av kunder som vil bestille sykkel for neste sesong. Vår største utfordring nå er å skaffe nok motorsykler til å dekke etterspørselen, uttaler salgs- og produktsjef Morten Gjestad hos importør Erling Sande.

Salgs- og produktsjef Morten Gjestad hos importør Erling Sande er tilfreds med modellutviklingen hos Suzuki, og gleder seg til 2022-sesongen. Her avbildet med en av merkets mindre modeller, GSX125S.

I GSX-S1000GT er motoren tunet og modifisert for å tilfredsstille kravene til rask landeveiskjøring, gjerne med passasjer og med bagasje. Kreftene i nedre deler av effektregisteret og dreiemomentet er prioritert. Men det skal ikke ha gått på bekostning av den morsomme motorkarakteren som GSX-serien er kjent for.

Mye energi er lagt ned i å få aerodynamikken optimal.

Moderne tekniske løsninger

Suzuki har jobbet med å minimalisere motorvibrasjonene i nye GSX-S1000GT, og vibrasjonene i styret skal være betydelig redusert sammenliknet med en sportssykkel. I tillegg har Suzukis aerodynamikk-ingeniører lagt ned et betydelig arbeid for å gi fører og passasjer best mulige forhold i høye hastigheter.

Den nye GT-modellen er utstyrt med Suzukis Intelligent Ride System (SIRS), som inkluderer Suzuki Drive Mode Selector (SDMS), Traction Control, Ride by Wire Electronic Throttle, Bi-directional Quick Shift, Suzuki Easy Start og Low RPM Assist systems. Mange bokstavkombinasjoner der, men det indikerer at modellen har alle de elektroniske førerstøtte-systemer som forventes i denne klassen. Samlet gir disse systemene et svært godt utgangspunkt for en trygg og komfortabel reise.

GSX-S1000GT er den første Suzukien med en ny generasjon 6,5 tommers farge TFT LCD multi-informativ antireflekterende skjerm, som er utviklet spesielt for MC.

En annen spennende funksjon er smarttelefon-tilkobling som gir deg tilgang til en rekke apper og funksjoner. Her er det bare å installere den gratis SUZUKI mySPIN-appen og koble sammen smarttelefonen for å overføre skjermen til GTs store TFT LCD-skjerm i full farge. Da viser skjermen kontakter, kalender, musikk og for eksempel kartapper som du har installert på din smarttelefon. SUZUKI mySPIN er kompatibel med både iOS og Android.

Fullfarge TFT-skjerm med tilkobling til smarttelefonen din. Du trenger ikke lenger separat GPS.

Del denne artikkelen på sosiale medier

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on reddit
Reddit
Share on telegram
Telegram
Share on email
Email
Share on tumblr
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend