Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til knp@nettpartner.no
Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
KTM og BRP først
Planen er over tid å tilby kundene de fleste merker, både av kjøretøygrupper og utstyr, og være gode på samarbeid med andre butikker og aktører i og rundt bransjen. Først ut er KTM og BRP med sine kjøretøy. Målet er at butikken åpner i løpet av første halvår 2024.
Gamle travere og ungt engasjement
Satsingen betyr også at en av bransjens gamle travere Torbjørn Kaarud (69), som i en årrekke jobbet i Norges ledende motorsykkelimportør Kellox, og var sekretær for Motorsykkelimportørenes Forening (MCF), er tilbake med sitt engasjement for motorsykkel- og ATV/UTV-bransjen. Kaarud er styreleder i det nye foretaket, men hovedfokuset hans vil fortsatt være eiendomsutvikling. Hans konkurrent fra ’90- og 2000-tallet, Kjell Ramleth (73), er også tilbake i bransjen gjennom etableringen av LEKS Motor Oslo AS.
– Strategien til LEKS Motor Oslo bygger på at totalmarkedet for motorsykkel, ATV/UTV, vannscooter og snøscooter kan bli betydelig større i Norge. Får vi totalmarkedet til å vokse vil alle merker og forhandlere tjene på dette, sier Erlend Lønnum. Han blir daglig leder for LEKS Motor AS.
-Også vi som ny forhandler i Oslo-området vil tjene på det. For å få til ønsket markedsvekst må en aktør ta et langt større grep om markedet. Vi skal ha fokus på kompetanseutvikling, service, verksted, ungdom/rekruttering, den eldre målgruppen av nye MC-førere, og ikke minst kvinner. Og vi skal å støtte opp om arbeidet med å nå målene i nullvisjonen, fortsetter Lønnum.
Interkommunale selskap, landbruket, hjelpeorganisasjoner
– Videre vil vi satse på å tilby norske kommuner og interkommunale selskap (IKS) innen blant annet brann, vannverk, eiendom og helse, samt Politiet og Forsvaret produkter og rammeavtaler, og ikke minst stor grad av service, sier Erlend Lønnum. Tilsvarende vil vi jobbe aktiv for å gi landbruksnæringen og hjelpeorganisasjoner som Norges Røde Kors og Norsk Folkehjelp god service.
Flott med en ny bedrift i kommunen
– Næringsutvikling og handel er viktig for kommunen. Dette er gode nyheter og det betyr at vi får 4-5 nye arbeidsplasser på Rud i Bærum, sier ordfører Lisbeth Hammer Krog i Bærum kommune.
– Enda viktigere er det at vi får en ny ung næringsdrivende som ønsker å satse i kommunen vår, i det som er utfordrende tider for mange i næringslivet. Jeg ønsker lykke til og gleder meg til å stå for den offisielle åpningen senere i vinter, sier Lisbeth Hammer Krog. Det er også veldig bra at LEKS Motor AS i praksis er nærmeste nabo til Bærumungdommens motorsenter/Rud Rampland. Her kan det ligge muligheter for et spennende samarbeid med ungdommens motorsenter.
Ønsker kontakt med flere merker
– Vi starter ut med KTM og BRP, men har som mål å etablere et MC-senter der kundene kan få mulighet å se et rikt utvalg av produkter. Begge disse har ønsket å få en god butikk for å tilby sine produkter i Oslo vest, sier Erlend Lønnum. Nå håper vi andre merkeaktører og utstyrsleverandører tar kontakt med oss så vi kan komme i dialog om å finne måter å samarbeide på. LEKS Motor Oslo vil også utvikle et godt digitalt tilbud, inkludert nettbutikk, knyttet til merkevaren og domene LEKS.no og LEKSmotor.no.
– Det er også veldig hyggelig at vi nå blir kontaktet av mekanikere og selgere som kan våre produktgrupper, med spørsmål om å få jobb hos oss. Vi skal satse på å skape et godt, spennende og engasjerende arbeidsmiljø. Interessen for å jobbe hos oss lover godt, sier Erlend Lønnum.
BRP vil vokse i Oslo
– Stor-Oslo er et betydningsfullt marked for oss og vi ser frem til å ønske velkommen en forhandler som vil tilby våre produkter i denne regionen. Oslo og Oslo vest, med sine nær 1,5 millioner innbyggere, utgjør et betydelig marked for oss, uttaler direktør for BRP i Skandinavia, Valto Ristimella. Alle de involverte i LEKS Motor Oslo er erfarne BRP, Can-Am, Lynx, Skidoo og Seadoo entusiaster. Det betyr mye for oss å ha aktive BRP-brukere som eiere og drivere av butikken på Rud utenfor Oslo.
– Vi i BRP ser frem til å berike kundeopplevelsen ved å tilby butikk-, kompetansesenter og verkstedtjenester lokalisert i stor-Oslo området, avslutter Rune Nordby, salgssjef i BRP Norway.
KTM satser i regionen
– Vi gleder oss til å få en forhandler også i denne delen av Oslo. Her tror vi det er et betydelig vekst potensial for KTM, sier Anders Erik Sarbäcken, daglig leder for KTM i Skandinavia. I Norge er dette den regionen der det selges mest motorsykler, og der vi kan forvente betydelig vekst i årene fremover, med økt urbanisering og innflytting rundt Oslo. Videre ser vi en stadig voksende befolkning av unge, eldre og kvinner som ønsker å kjøpe seg motorsykkel, og de fleste av disse bosetter seg i by-sentrale strøk rundt Oslo. Å kunne tilby våre kunder god service via aktive og gode forhandlere er en viktig suksessfaktor for KTM, avslutter Sarbäcken
Look to Sweden
I Sverige har vi sett at dette er en trend med blant annet suksessen Bike Trollhättan AB, ikke mange timene fra norskegrensen på E6 nord for Göteborg, og Probike med ulike avdelinger i Sverige.
– På mellomlang og lang sikt er det et mål å skape et slikt senter i Oslo, sier Torbjørn Kaarud. Han har i de siste 10 årene jobbet med hytteutvikling i Norge og solgte for noen år siden selskapet til det private equity fondet Altor. Hovedfokus fremover er å utvikle hans nye hytteutviklingsselskap MTM Gruppen med hytteprosjekter blant annet i Rauland i Telemark og i Norefjell i Buskerud.
– Men jeg har lenge hatt lyst å bruke litt av min tid på det som virkelig er gøy, og det er det jo med motorsykkel og de tilhørende kjøretøygruppene vi skal satse på, sier Torbjørn Kaarud. Han blir styreleder i selskapet. Det vil også bidra til at jeg får ta del i et miljø med mange dyktige unge mennesker, noe jeg gleder meg til. Så tror jeg at kundeservice og god butikkdrift fortsatt blir sentralt i mange mange år, selv om vi lever i en stadig mer digital verden.
Ungdom og erfaring
En annen av mc-Norges store legender, Kjell Ramleth, som var helt sentral i veksten av motorsykkelmarkedet i 1970, 1980, 1990 og 2000 tallet, vil være med i vår rådgiver gruppe, «advisery board», i LEKS Motor Oslo.
– Yamaha og mc-markedet i Norge har utrolig mye å takke Kjell Ramleth (73) for, sier Erlend Lønnum. Jeg er vokst opp med han og han var den første jeg ringte når jeg nå bestemte meg for å etablere mitt eget selskap. På ’70-, ’80-, ’90- og 2000 tallet fantes det nesten ikke en kjendis som ikke kjørte motorsykkel med Kjell Ramleth i kulissene. De var den tids forbilder og langt forut for sin tid. Han forsto viktigheten av å ha influencere som gode støttespillere. Her har vi mye å lære av nestorer som Ramleth, sier Erlend Lønnum.
Fokus på kunden
– Vårt mål er å legge til rette for det som skal bli en av landets mest kundevennlige butikk. Vi vil sikkert ikke bli de billigste, men vi vil bli best på service. Fokus på service, delt lidenskap med kundene, tilgjengelighet og åpningstider vil være våre viktigste konkurransefortrinn, sier Erlend Lønnum. Videre vil vi aktivt støtte opp om nullvisjonen enstemmig vedtatt av Stortinget. Både med hensyn til å få ned antall ulykker, drive holdningsskapende arbeid og bidra til å skape positivt engasjement rundt den kommende elektrifiseringen av MC, ATV/UTV, snøscooter og vannscooter segmentet.
Fantastisk læretid hos MC Oslo
– Jeg har hatt 4,5 flotte år på MC Oslo, og lært mye. Her har jeg hatt mange kunder og solgt hele 950 motorsykler i disse årene, sier Erlend Lønnum. Men nå er jeg 24 år, så jeg tenkte det var på tide å satse på å etablere min egen virksomhet.
I tillegg til Erlend Lønnum og Torbjørn Kaarud blir Bjørn Richard Johansen styremedlem og medeier i selskapet. Bjørn Richard Johansen har vært sentral i utviklingen av blant annet det digitale servicekonseptet og kjørerutene i Hubriding.no i Norge, og Reitwagen.no som er landets største nyhetsportal for mc, ATV/UTV, snøscooter og vannscooter med mer. Han er levenede opptatt av viktigheten av førerutvikling, kjøreopplevelser og ikke fart, og fokus på at flere kvinner og flere ungdommer bør få mulighet å kjøpe og kjøre motorsykkel.
– Det skal bli spennende å være med å bidra med å hjelpe Erlend, som jeg er «reservepappa» for, med å få dette prosjektet til å bli en suksess, sier Bjørn Richard Johansen.
Hubriding.no
Bjørn Richard Johansen er også styremedlem i Straand Hotel med fokus på å gi alle med motorsykkel gode opplevelser. Videre er han sentral rådgiver for motorsykkel, ATV/UTV og snøscooter bransjen for å bidra til god politikkutvikling for hele kjøretøygruppene i Norge.
Følg utviklingen på butikkens egen nettside www.leksmotor.no.
___________________________
Reitwagen.no gjør oppmerksom på at Bjørn Richard Johansen, er samfunnsredaktør i Reitwagen.no, og rådgiver for Motorsykkelimportørenes Forening, Snøscooterimportørenes Forening og ATV Importørenes Forening AS. Han er investor i LEKS Motor AS gjennom sitt private investeringsselskap LYSK AS.
Del denne artikkelen på sosiale medier
Flere nyheter fra Reitwagen.no
Ring Kenneth Nordahl-Pedersen på 951 57 201 eller send en e-post til knp@nettpartner.no