Norsk Sportsvognsklubb - NSK - Vårturen, som ble sommertur, som igjen ble til en sommerferie.

Ulf Johannessen
Turutvalget i Norsk Sportsvognklubb var ute i god tid. Først ble en vårtur etter tradisjonelt vis planlagt og booket. Så ble en sommertur til svenske herregårder og slott planlagt og booket. Og så kom coronaen… Her er Ulf Johannessen sin historie om turen som satte deltakerrekord hos Norsk Sportsvognsklubb, NSK, med til sammen 62 biler i sommer. Norsk Sportsvogn Klubb (NSK) ble stiftet i 1977 for å fremme interessen for sportsvogner i Norge. Dette skjer blant annet ved månedlige møter for medlemmene, ved å arrangere turer og treff i inn- og utland.
Ulf Johannessen er en av mange ildsjeler i  Norsk Sportsvogn Klubb.

Ulf Johannessen
Ulf Johannessen har vært aktiv i en rekke bilmiljøer, med veteranvogner, sportsbiler og bilsport. Han er aktiv i styret i Norsk Sportsvogn Klubb og opptatt av bilopplevelser og bilhobbypolitiske saker. Bor i Ås kommune og med i Reitwagen.no teamet. Reitwagen har ambisjon om å bli den ledende portalen for alle med interesse for motorsykkel, ATV (All-terrain vehicle), snøscooter, båt/vannscooter og classic car/veteranbil i Norge. Reitwagen – er navnet på den første motorsykkelen som ble laget i 1885 av de tyske oppfinnerne Gottlieb Daimler og Wilhelm Maybach i byen Stuttgart i Tyskland. Den var en sykkel med petroleumsdrevet motor, og fikk navnet Reitwagen (fritt oversatt «ridebil»).

Her er Ulfs historie.

Foto: Stein Jarnfeldt

Coronaen kom, men det gir oss mange gode øyeblikk med våre flotte biler
Hotellene stengte, så vårturen ble avlyst. Sverige ble rødt, så sommerturen ble også avlyst. Smitteutviklingen gikk imidlertid rette veien, og vi tenkte at når fellesferien kommer vil restriksjonene lette og nordmenn flest dra på Norgesferie. Det viste seg å slå til. Og da kunne vi tilby medlemmene et fiks, ferdig sommerferie-opplegg.

For å gjøre det så fleksibelt som mulig, konverterte vi det som skulle vært vårturen til første del av turopplegget, med tre overnattinger. Så la vi til en andre del, også med tre overnattinger. Man kunne da velge første del, andre del, eller begge deler. Til sammen en hel liten sommerferie med skog, fjell, fjord og Sørlandet – det meste av hva Norge har å tilby.

Foto: Stein Jarnfeldt

17. juni startet drømmeturen
17. juli gikk starten fra Høvikodden i Bærum. Der møtte til og med en lokal politipatrulje opp og bekreftet at hele vårt følge så lovlydige ut og ønsket oss god tur. Og god tur skulle det bli. Men ikke på de mest opplagte veiene. Veivalget fulgte for en stor del KNAs suverene kart over «De hemmelige turistveiene». Det ble en dagstur mot Geilo og Vestlia Resort gjennom Sigdal og Eggedal, med innlagt lunsj etter de beste norske mattradisjoner på Haglebu Fjellstue.

Vestlia er en gjenganger på mange av våre turer, og leverte denne gangen også. Derfra bar det over Hallingskarvet, Geiteryggen til Aurlandsvangen. Vi tok turen opp til Stegastein for å nyte den fantastiske utsikten fra en av Norges flotteste utkikkspunkter, 650 m.o.h. med panoramutsikt over Aurlandsfjorden. Over Aurlandsfjellet tok vi veien til Lærdalsøren Hotell og lunsj, godt akkompagnert da hotellverten fyrte opp sin Ford GT 40 for oss gjester. Neste overnatting var på det som må være et av landets mest legendariske hotell, vakre Kviknes Hotell i Balestrand.

Foto: Stein Jarnfeldt

Magiske natur og veier – Norge på det flotteste
På turens tredje dag gikk ferden sørover, over Vossevangen, Hardangerbrua, Kinsarvik og til Odda, for så å gå videre mot Røldal og Haukeligrend, til neste overnattingssted, Hovden i Setesdal. Så bar det mot det blide sørland. Over Bykle og Suleskard, og noen skikkelig hemmelige veier som førte oss til Maritim Fjordhotell i Flekkefjord. Her var det lagt inn en ekstra «hviledag», som en del benyttet til en ekstra rundtur med sportsbilen, mens andre nøyde seg med en rusletur i byen, som ellers viste seg som en hyggelig overraskelse.

Når man snakker Sørlandet er det gjerne Kristiansand og Arendal, Grimstad og Lillesand det dreier seg om. Men Flekkefjord var en ordentlig sørlandsperle det også. Og for ikke å bryte sørlandsidyllen for tidlig, var det nok en overnatting, på Arendal Herregård.

Deltakerrekord
Turen satte deltakerrekord på en tur med Norsk Sportsvognsklubb, (NSK), med til sammen 62 biler. Og god stemning er vi jo vant med fra tidligere. Men denne gangen var det nok også rekord i positive tilbakemeldinger. En rekord som klubbens turutvalg i ydmykhet rett og slett mener at skyldes gleden ved å kunne være sammen igjen. Nettopp i disse tider.

Les mer på hjemmesiden www.sportsvogn.no

Forsidefotos: Stein Jarnfeldt

Mer om Norsk Sportsvognklubb (NSK)

  • Norsk Sportsvogn Klubb (NSK) ble stiftet i 1977 for å fremme interessen for sportsvogner i Norge. Dette skjer blant annet ved månedlige møter for medlemmene, ved å arrangere turer og treff i inn- og utland, samt årets store treff, «Vårmønstringen».
  • NSK har hovedsete i Oslo, men har egne lokalavdelinger i Rogaland, på Sørlandet og i Trondheim. NSK har egne merkeregistre for noen av bilmerkene, så som Austin Healey, Fiat X1/9, TOYOTA MR2, Triumph TR, ItalExcotic, en underavdeling for motorsportinteresserte og tre lokalavdelinger. Klubben disponerer møtelokale i Oslo, i tillegg inviteres det til besøk hos forskjellige bilrelaterte firmaer. Medlemskap i klubben gir gunstige rabatter ved handel hos en rekke bedrifter som klubben samarbeider med.
  • NSK er tilsuttet «Landsforbundet av Motorhistoriske Kjøretøyklubber» (LMK), og kan via denne blant annet tilby gunstig forsikring på kjøretøy eldre enn 30 år. Dersom du ønsker mer informasjon, eller medlemskap, ta kontakt med: Norsk Sportsvogn Klubb, Boks 869 Sentrum, 0104 OSLO …eller trykk her for å melde deg inn direkte via web.

 

Share via
Send this to a friend