Motorsykkelsiden med over 50.000 følgere lanserer støttefond: Norges største MC-Facebook gruppe med godt initiativ

Bjørn Richard Johansen
For noen dager siden passerte Motorsykkelsiden 50.000 følgere og vokser stadig mer. Nå lanserer initiativtakerne Jeanette Larsen og Morten Onsvåg som er administratorer motorsykkelsidens støttefond. Landets største Facebook gruppe for MC vokser jevnt og har 50.100 følgere lørdag morgen.
Velkjent profilbilde når vi går inn på Motorsykkelsiden på Facebook.

Startet i 2011
Motorsykkelsiden, som er landets største Facebook gruppe for MC-interesserte, startet som et prosjekt i regi av taxieier Johnny Mellum for å få taxisjåfører i Oslo til å dele informasjon når de kunne møtes for å kjøre motorsykkel. De rakk nemlig aldri å snakke med hverandre så de trengte en plattform. Vi er nå tilbake i 2011. Resten er historie. I dag administreres den av to ildsjeler på hver side av Oslofjorden Son i Vestby kommune i Viken og Horten kommune i Vestfold og Telemark. Videre har det i dag kommet en rekke andre flotte Facebook grupper som er gode med å dele informasjon, eller mer fokusert på turer, opplevelser eller motorsykkelmerker.

– Dette er alle viktige plattformer for å dele informasjon om den flotte interessen vår, sier Morten Onsvåg.

Jeanette Larsen med sin datter Desiree Sterner som kjører racing.

Løses med frivillighet
I dag er det Jeanette Larsen og Morten Onsvåg som er administratorer for siden. De har lagt ned 1.000 vis av timer til glede for alle oss som er opptatt av å kjøre motorsykkel. Jeanette er designer og driver sitt eget selskap Punkt&Prikke grafisk design mens Morten jobber som saksbehandler i Oslo kommune. Mens Jeanette har lang bakgrunn fra grafisk design har Morten lang bakgrunn fra forsvaret, før han tok utdannelse som snekker. Parallelt har de dyrket interessen for motorsykkel og MC i mange år og har nå vært administratorer for Motorsykkelsiden i fem år.

Morten Onsvåg i kjent positur på sitt dråg av en sykkel.

Mer enn 50.100 følgere
– Når vi passerte 50.000 medlemmer hadde vi en liten brainstorming, forteller Morten Onsvåg. Vi er veldig mange medlemmer på ett sted, og tenkte at dette må kunne brukes til noe fornuftig.

– Hvert eneste år leser vi dessverre om drepte og skadde motorsyklister. Akkurat det kan vi ikke gjøre noe med. Men vi ønsker å prøve å gjøre noe med konsekvensene. Når det blir slik at familier får revet bort familieforsørger, eller rasert familieøkonomi på grunn av varig skade. Det er her vi kan gjøre en forskjell, sier Jeanette Larsen.

– Vi oppretter derfor et fond. Vi vil samle inn penger og dele ut til personer/familier som er rammet. Tenk hva vi kan få til når vi er så mange, sier en engasjert Morten Onsvåg.

Komite bestående av NMCU, Trygg Trafikk og WIMA Norway
– Vi er opptatt av at det skal være ryddig og seriøst. Vi ønsker derfor godt begrunnede og dokumenterte søknader. Vi setter ned en komité som vil behandle disse. Komiteen skal bestå av representanter fra forskjellige organisasjoner fra mc-miljøet, forteller Jeanette Larsen.

I skrivende stund har NMCU, Trygg Trafikk og WIMA Norway sagt seg villige til å være med i komitéen. På denne måten håper vi å kunne gjøre en forskjell.

VIPPS og bank for bidrag
– Vi kan ikke hjelpe alle, men håper å kunne gjøre en forskjell for noen. Dette er selvsagt 100% veldedig. Vi begynner selvsagt med blanke ark og tom konto. Vi er avhengig av medlemmenes hjelp. Ønsker du å bidra: Vipps til: 636763 eller gi til konto-nummer 1506.52.09621.

Dokumenterte søknader om støtte sendes til stottefond@gmail.com

Stort hjerte for motorsykkelen
– Det begynte som en hobby men har vel til tider tatt litt av. Men vi har sett at det er en kanal med mange følgere, og den vokser stadig, sier Jeanette Larsen. Hun kjører selv en eldre Suzuki GSR 600. Videre er familien sterk engasjert ved at datteren Desirée kjører roadracing. På grunn av denne hobbyen blir det ikke like mye tid til å kjøre sykkel selv lenger, men det går i motorsykkel i en eller annen form hele dagen, uka lang. Morten kjører en 2002 Harley Davidson Electra Glide, og kjørte i overkant av 20.000 km i fjor.

Litt mer om Motorsykkelsiden:

Her ser du Motorsykkelsiden sine husregler(reglene er dynamiske. Dvs. hvis det oppstår en ny problemstilling, kan det hende at reglene må endres)

  1. Vi har nulltoleranse for trolling, mobbing og hets!
  2. Vi publiserer ikke ulykker av hensyn til pårørende.
  3. Kontrollvarsling, identifisering av politiets sivile biler og tjenestemenn er ikke tillatt.
  4. Alle former for pornografiske bilder vil bli fjernet.
  5. Vi diskuterer ikke religion eller politikk, men lar det være rom for alle.
  6. Alle etnisiteter er velkomne!
  7. Alle private annonser som er mc-relaterte er selvfølgelig tillatt. Tips og informasjon som flere kan ha glede av er også tillatt.
  8. Kommersiell reklame skal avtales på forhånd. Er du i tvil, kontakt admin på Motorsykkelsiden.
  9. Alle innlegg som inneholder oppfordring til Spleis, Sponsor.me, spons eller generell tigging om penger vil bli slettet.
  10. Brudd på nevnte regelverk vil kunne føre til sletting av innlegg, og i ytterste fall utestengelse.
Share via
Send this to a friend