Adventuredrøm for små damer

May Liss Urang
Vi vet av erfaring at mange jenter sliter med å rekke ned til bakken på flere av de motorsyklene som finnes på markedet. Og når man ikke rekker lenger oppover enn ca. 160 cm på strømpelesten, så kan drømmen om en adventure motorsykkel bli vanskelig å oppnå. Noen produsenter tilbyr imidlertid alternativer. Vi har testet Triumph Tiger 900 GT Low, og vi rakk ned. Og, vi forelsket oss tvert.

Etter en henvendelse til Hasse Näslund hos Triumph i Sverige med spørsmål om det var mulig å få prøvekjøre en Triumph Tiger 900 GT Low, fikk vi kort tid etter en hyggelig e-post fra Lene Graarud hos Alf Graarud Motor AS i Sarpsborg. Her var det bare å komme å hente en motorsykkel og vi skulle få låne den så lenge vi ønsket.

Vi må jo innrømme at vi var litt spente når vi dro for å hente motorsykkelen. To førere, henholdsvis 159 cm og 160 cm på strømpelesten, og ingen backup plan i tilfelle vi ikke rakk ned. Men, vi hadde jo lest at sittehøyden på det laveste skulle være 76 cm, så vi tok sjansen.

Stor var gleden da det gikk akkurat med setet justert på lavest høyde. Og vi kan allerede nå fortelle at den kjøregleden vi opplevde på denne motorsykkelen svarte til alle forventninger og litt til.

Jennie er superfornøyd på vei hjem i regnet etter Tigeren var hentet. Foto: May Liss Urang

 

Like bra til pendling som til tur
Så hva har vi gjort når vi har hatt motorsykkelen på lån. Jo, vi har pendlet til jobb i den tette Oslotrafikken og fått øve på krypkjøring inn mot flaskehalsen Vålerengatunellen. Vi har kjørt på tur på morsomme svingete veier og kjent på Tigerens gromme bremser, vel avstemte gassrespons og gode dreiemoment. Vi har kjørt på motorvei og satt pris på den komfortable ergonomien og cruise control’en. Vi har kjørt på grus og testet offroad-mode. Den er velegnet og fin til å stå på når man kjører. Beina føltes lange nok og kjørestillingen ble ganske riktig med våre korte bein, og avstanden til styret var også veldig bra.

May Liss tester Tigeren på grus. Foto Jennie K. Urang

Til turkjøring er den velegnet med sin store tank på 20 liter, og vi opplevde et gjennomsnittlig bensinforbruk på rundt 0,42 liter pr. mil. Og du kan kjøre godt over 30 mil før du får klar beskjed på den suverent tydelige TFT-skjermen om at det snart er på tide å fylle opp tanken. Og da kan du fortsatt kjøre 6-10 mil til før det er tomt. Motorsykkelen kan utstyres med fine og romslige aluminiumskofferter og da fremstår den virkelig med potensial til å ta deg jorden rundt.

Den har blitt sammenlignet med andre lave motorsykler som vi hadde tilgjengelig til daglig bruk. Ikke under noen omstendigheter følte vi at denne motorsykkelen var for høy eller at vi ikke rakk ned. Vi har blitt imponert over kjøreegenskapene, og vi konkluderer med at Triumph Tiger 900 GT Low passer til det meste og de fleste. Dette en svært kapabel all-rounder, som vil ta deg hvor du enn ville ønske å kjøre.

Dette opplever vi som positivt:

  • God sittestilling/ergonomi, behagelige vinkler i albuer, hofter og knær
  • God og trygg å kjøre på alle underlag
  • Sterk motor, fin girkasse og effektive bremser
  • Flere kjøremodus og innstillingsmuligheter
  • Stor tank/rekkevidde og bagasjemuligheter
  • Store fine speil
  • Ferdig fabrikksenket og lav nok for oss smådamer

Dette opplever vi som negativt:

  • Litt stor avstand fra vindskjerm til fører som kan gi rom for noe turbulens i høy hastighet
  • Har ikke midtstøtte
  • Litt rykkete gass ved av- og påslag (kan kanskje fikses ved annen mapping)
  • Enkelte av testførerne syntes at setet var litt hardt

Totalinntrykk –  Her får man veldig mye motorsykkel for pengene.

Tigeren er lettkjørt og morsom på svingete veier. Foto: Jennie K. Urang

 

Testførerne
Til daglig så kjører testførerne en Yamaha MT07, BMW F700 GS og Triumph Tigert 800 XRT. Vi har i tillegg prøvekjørt hverandres motorsykler samt noen andre modeller som appellerte til prøvekjøring nå i høst. Flere ulike typer motorsykler med forskjellige høyder og kjørestil. Blant annet:

  • Yamaha MT07 (med setehøyde 80,5 cm, deretter senket 2 cm til setehøyde 78,5 cm). Typisk nakensykkel. Liten og lett. Ekstremt lettkjørt og kompakt.
  • Yamaha MT10 SP (med setehøyde 82,5 cm, deretter senket 2 cm til setehøyde 80,5 cm). Typisk nakensykkel. Større og tyngre enn MT07. Litt mer sportslig sittestilling. Kraftig motor.
  • BMW F700 GS (senket til 79 cm og deretter satt på lav sal. Setehøyde utgjør ca. 77 cm). Adventuresykkel, lett å kjøre.
  • Triumph Street Twin (setehøyde 75 cm). Retro/classic motorsykkel. Lettkjørt med kul motorlyd.
  • Triumph Tiger 800 XRT (setehøyde 81 cm på lavest posisjon, satt på lav sal så setehøyde utgjør 78,5 cm). Adventuresykkel, lett å kjøre. Forrige generasjon Tiger.

Så hvem er vi
Ingeborg Hagen, høyde 164 cm, beinlengde fra skritt til hæl 75 cm.
Jennie K. Urang, høyde 160 cm, beinlengde fra skritt til hæl 75 cm.
May Liss Urang, høyde 159 cm, beinlengde fra skritt til hæl 76 cm.

Fra venstre: May Liss Urang, Ingeborg Hagen og Jennie K. Urang.
Foto: Halvor Urang

 

Kjørestøvler er avgjørende
Høyden på en motorsykkel oppleves veldig variert avhengig av hvilke typer kjørestøvel vi benytter. Vi har derfor testet Tigeren med litt forskjellige støvler. Og det finnes masse støvler på markedet med forskjellige type såler med oppbygde høyder både foran og bak.

  • Vi prøvde med Forma Adventure Low, en støvel med god såle som bygger litt opp.
  • Vi prøvde med TCX Lady Smoke WP, en støvel med god såle som bygger opp med 2 cm foran og har en hæl på 3 cm.
  • Vi prøvde med Falco 662 Misty, en støvel med god såle som bygger opp med 3 cm foran og har en hæl på 5 cm.
  • Vi prøvde med Daytona Burdit CXR, en normal turstøvel med normal sålehøyde.
  • Vi prøvde med Forma Latino, en turstøvel med lavt skaft og normal sålehøyde.

Alle støvlene ovenfor rakk vi ned med, men vi kan vel si at kjørestøvler med høye såler gir en boost for selvtilliten da vi kan få bakkekontakt med større del av foten.

Tykkere såle og høyere hæl kan gjøre underverk for selvtilliten.

 

Hvorfor velge denne type motorsykkel
Siden vi hadde fått lov til å låne en motorsykkel i 14 dager følte vi oss veldig privilegert, og syntes det var på sin plass å sjekke ut litt hva de kvinnelige kundene i butikken var på jakt etter. Så vi stilte Lene Graarud noen spørsmål.

Hvor stor etterspørsel er det på Triumph Tiger 900 GT Low? Her er det økende etterspørsel. Jobben vår er å klare å få tak i nok, sier Lene. Dette har vært et problem i år.

Hvor mange har dere solgt da, lurte vi på? Vi har bare fått 4 stk. og disse ble solgt omgående.

Lene Graarud på Triumph Tiger 900 GT Low

Vi lurer selvfølgelig på om dette er en motorsykkel det er vanskelig å få tak i siden de kun har fått 4 stk. i år, og hvis man vurderer å kjøpe en, hva som lønner seg å gjøre? Dette er en populær motorsykkel, spesielt for lave damer. Men det er også enkelte menn som ikke er så høye som foretrekker denne type motorsykkel. Akkurat nå jobber vi med å få inn flere for neste sesong. Og vi anbefaler at kundene planlegger dette litt i forkant av kjøp. Vi er spente på hvordan leveringene til året blir som en følge av Covid19, sier Lene.

Da ble vi selvfølgelig nysgjerrig på om de solgte denne kun til kunder i nærområdet eller om de også solgte denne til andre deler av landet. Her svarte Lene at Triumph går til hele landet, vi har gode sendingsavtaler som gjør at vi selger over alt. For noen uker siden sendte vi en Triumph Tiger 900 GT Low nordover.

Vi lurer jo på om Triumph Tiger 900 GT Low er den eneste motorsykkelen AGM har i adventure segmentet som er lav nok for små damer? Ja, det stemmer originalt ut av esken. Men de fleste adventure motorsykler kan senkes, du får lav sal og kan bruke damestøvler med høy hæl. Det er flere og flere damer som kjører og vi satser mye på utstyr til damer. For neste sesong bestiller vi enda mer, så mulighetene er mange for å få det til uansett valg av adventure motorsykkel.

Bestselger hos damer
Vi må jo spørre om hvilken type motorsykkel AGM selger mest av til damene og om AGM kan si noe om hvordan de fleste damer gjør sine valg? Her får vi til svar at bestselgere hos oss blant damer er Yamaha MT07, Kawasaki Z650 eller Triumph Bonneville serien til Triumph. Når det er sagt så er antall damer blitt mange flere, og vi selger et mye bredere spekter av motorsykler til damer nå enn før. Mange har ferske førerkort og ønsker ikke de største motorsyklene, men også her finnes det damer som har kjørt i tiår og som har samme handle- og kjøremønster som menn, sier Lene.

Yamaha MT07

Vi hører jo ofte at mange har et sterkt ønske om å rekke ned med hele foten når de skal kjøre motorsykkel og lurer på om dette er noe AGM hører ofte fra damene? Mange liker det som en trygghet, vi anbefaler det til nybegynnere. Damer som har kjørt mye motorsykkel løser det godt uansett er mitt inntrykk, sier Lene.

Og da lurer vi selvfølgelig på om damer er veldig opptatt av skotøy når de velger motorsykkel? Det er ikke noe jeg har inntrykk av sier Lene, med unntak av de som er lave. Det har kommet mange varianter på markedet og i butikken har vi et godt utvalg for damer, både lave sko og høye støvler. Den siste og beste nyheten er Alpinestars Kaira som har innebygget hæl, uten at det syntes på utsiden. Meget praktisk, samtidig som den ser bra ut. Det viktige med skotøy for damer er at de er annerledes over vristen, litt bredere i leggen og noe kortere i skaftet. Det gjør at de passer bedre.

Imponerende butikk
Vi er jo litt imponert over butikken som møter oss i Sarpsborg. Den er stor, lys og luftig. God plass til utstyr og annet tilbehør man trenger, og flere seksjoner for forskjellige motorsykkelmerker. Vi har også fått med oss at AGM er gode på sosiale medier og ofte annonserer konkurranser på sin Facebookside, noe som er veldig populært. De arrangerer også motorsykkelturer og kjørekurs for sine kunder.

Vi lurer på om det er noen spennende aktiviteter på agendaen nå som høsten, og snart vinteren, er i anmarsj?

Her får vi beskjed om at AGM satser på mange arrangementer utover høsten selvfølgelig i tråd med Covid19 retningslinjer. Lørdag 7. november inviterer vi til kurs på Airbag både for dame og herre. Vi har bestilt mer dameklær enn noen gang og bygger i vinter om avdelingen så dette får et eget område. Det blir også julelunsj og moteshow utover høsten og vinteren. Følg oss gjerne på facebook så er dere oppdatert, sier Lene!

www.agmshop.no

 

Alf Graarud Motor AS (AGM) holder til i Sarpsborg. Der har du muligheten for å komme til butikken og se på produkter, prøvekjøre en motorsykkel eller rett og slett bare slå av en prat. Med over 35 års erfaring i bransjen vet vi litt av hvert om både motorsykler og det som hører med sier, Lene Graarud, daglig leder i Alf Graarud Motor AS.

AGM har også Norges største nettbutikk, www.agmshop.no, innenfor MC og motocross. I januar 2018 startet de også nettbutikk i Sverige. Hos AGM får du kjøpt nye og brukte landeveis- og motocross sykler samt originaldeler og uoriginale deler (OEM). Du finner et stort utvalg av kjøreutstyr til deg selv og tilbehør til din motorsykkel. AGM har også eget verksted som driver vedlikehold og reparasjoner av motorsykler. Hos AGM kan du faktisk få absolutt alt du trenger for din hobby enten du har hatt MC i mange år eller ønsker å begynne.

 

For mer info om Alf Graarud Motor AS se lenker:
https://www.agmshop.no/
https://www.facebook.com/agmshop.no
https://www.instagram.com/alfgraarudmotor/

Share via
Send this to a friend