MC-avisa med storslagent TEST-nummer!

Bjørn Richard Johansen
MC-avisa kommer for første gang med et storslagent TEST-nummer nå ved inngangen til juni. Alt om de nye modellene. For MC-avisa sine lesere og abonnenter er det et stykke historie. – Grunnen til at det ble et eget testnummer skyldes først og fremst pandemien som styrer så mye om dagen, sier redaktør Oddbjørn Myklebust i MC-avisa.
Er du abonnent kan du glede deg. Er du ikke abonnent kan du bestille ved å kontakte MC-avisa (Se link for å bestille abonnement og siste nummer.)
Redaktør Oddbjørn Myklebust har testet Trident 660, Triumphs råtøffe bidrag til mellomklassen. I dette segmentet er konkurransen allerede stor, men Triumph har utviklet en råtass som helt sikkert vil sikre dem markedsandeler.

– I et vanlig MC-år begynner vi å reise på presselanseringer og testkjøringer i november, og disse fortsetter som perler på en snor helt frem til sommeren, sier Oddbjørn Myklebust i MC-avisa. MC-avisa er Norges største og eldste motorsykkelmagasin.

Det er ikke hver dag noen her i Norge vinner en helt ny motorsykkel, men det gjorde Andreas N. Rødby. Andreas deltok i konkurransen Indian Motorcycle arrangerte sammen med Radio Rock. Premien, den helt nye Indian Chief, har en prislapp på 312.000,-. Litt av en premie for den heldige vinneren.

Hovedredaksjonen er lokalisert med adresse i Sandnes. Så har redaksjonen faste frilansere bosatt rundt om i Norge, som blant annet bidrar med å teste motorsyklene i det nye nummeret som nå kommer på gaten.

Link for å bestille abonnement og siste nummer: Se link.

Kyrre Hagen har testen den nye KTM 1290 Super Adventure S, en sykkel han allerede har et godt øye til. Kyrre har nemlig hatt boene en tidligere utgave av denne i garasjen. KTM vet å levere, og den nye utgaven har ifølge Kyrre blitt enda bedre.

Mange tester er nå samlet
– Det er mange tester som nå er samlet. De er blitt porsjonert ut i de forskjellige utgivelsene og er en naturlig del av det som utgjør MC-avisa. I løpet av vinteren har MC-avisa blitt invitert til tester og show i flere land, men på grunn av gjeldene koronaregler har vi ikke sett det forsvarlig å reise, sier Oddbjørn Myklebust. Vi har fått med oss at store deler av MC-pressen fra andre land har deltatt, men de nordiske journalistene har blitt sittende hjemme.

Yamaha har vist oss en rekke nyheter og oppdateringer de siste årene, en av dem er Tracer 7 GT. Anders Eidevik har testet 2021-utgaven og kan bekrefte at vi her snakker ukomplisert mellomklassetouring.

I TEST-nummeret finner du det som er verd å vite
– Alternativet for oss ble da å utføre alle testene her til lands, forteller Myklebust som er en legende innen motorsykkeljournalistikk i Norge. Så kom de to neste utfordringene. Den første var en vinter som ikke ville gi seg. Da den så ut til å måtte vike for våren, slo den tilbake, gang på gang, og gjorde det lenge uforsvarlig å gjennomføre noen form for motorsykkeltesting.

Suzukis Hayabusa er for mange en av årets store nyheter. Ole-Andreas Isdahl har testet årets utgave av den levende legenden. Hayabusaen tok Ole-Andreas med storm. – Hayabusa er bare en fantastisk motorsykkel, og du trenger ikke kjøre superfort for å ha det morsomt, sier Isdahl.

Utfordring å få modeller å teste. Alt er solgt….
– Neste utfordring var å få tak i nyhetene vi ville teste. Dette ble vanskelig fordi det ikke var sykler å få tak i. Rett og slett, sier Oddbjørn Myklebust. Dette vil nok bli husket som MC-bransjens store utfordring i 2021. Trøbbel med forsendelser og forsinket produksjon på grunn av koronapandemien.

Ducati har også gjort mye for 2021-sesongen. De har blant annet en helt ny utgave av deres legendariske Monster. Ole-Andreas har moret seg sammen med denne Monster 950 og kan bare konstatere at Ducati vet å henge med på den teknologiske utviklingen, dette er bra saker.

– MC-avisa sitt TEST-nummeret skulle egentlig kommet ut for en måned siden, men vi så fort at det måtte utsettes, rett og slett fordi det ikke var sykler verken hos importører eller hos forhandlerne, forteller en litt oppgitt Myklebust. Samtidig er det en positiv indikator på hvor populært MC er i Norge for tiden, sier han.

Honda gjør det bra med deres mellomklasse-modeller. De har blant annet flere 500 cc modeller utrustet med parallelltwinmotor. Anders Eidevik har testet naken/gate-utgaven av disse, CB500F. Anders mener at Honda nok en gang har truffet spikeren på hodet.

En stor bragd. Ros til importører og forhandlere
– Derfor er det faktisk en liten bragd det vi har fått til nå. Men vi hadde ikke fått det til uten god hjelp fra importører og forhandlere som har stått på for å skaffe oss nyhetene vi ønsket. Vi har ikke fått alle førstevalgene, noen recall har satt en stopper for det. Vi satser på at disse kommer etter hvert. Vi kan love noen godsaker allerede i neste utgave, forteller Oddbjørn Myklebust.

Scooter og adventure er en rar kombinasjon. Våre eminente journalister Ole-Andreas Isdahl, Peter O. Carlsson og Anders Eidevik prøvde seg på dette i Telemark. De tok med seg Yamaha Xmax 300 Tech max, Honda Forza 350 og BMW C 400 GT og satte kurs rett ut i skogen.

Ikke alle syklene du finner i denne TEST-utgaven er nye eller oppdatert for 2021. Vi har også tatt med noen småtester for mangfoldet sin del.

Versatil sportstourer er tittelen på artikkelen om Kawasaki Versys 1000 S. Kyrre Hagen har gitt Versys den tittelen fordi den er en svært allsidig og mangesidig. Den kan brukes til så mangt, så sant underlaget er asfalt. Den er svært stabil og god å kjøre, meddeler Kyrre.
Stilsikker råtass, da er det BMW R nineT Scrambler vi snakker om. Vår nettredaktør Anders Eidevik har moret seg sammen med denne vakre retromodellen. Ikke bare ser den bra ut, den har utrolig mye å bidra med både hva kjøreegenskaper og motorglede angår.

KNA Raceway Sokndal
Nå står snart et nytt storslagent motorsportsenter klar i Sokndal. Innendørs crossbane er allerede operativ, men i disse dager legges asfalt på det som blir utendørs baneanlegg.

KNA Raceway Sokndal. Tor Henry Omland har besøkt anlegget som kommer til å bli et motorsportmekka på Sørvest-landet.

Dette er noe av det MC-avisa har å by på i nummer 6-21. Om du ikke er abonnent, bør du bli det, sier Oddbjørn Myklebust med et smil. Prisen er kun kr 599 for 10 nummer. Klikk link for å bestille abonnement og siste nummer: Se link eller gå til “Bli abonnent” under “Abonnement” i menyen for å få opp skjema du kan fylle ut for å bli abonnent på MC-avisa. I tillegg til helårsabonnement tilbyr vi også prøveabonnement (3 nr.) og halvårsabonnement.

Mot Øst, del 5. Turen går videre sammen med Edi Alic. Denne gangen er det vakre Sumatra som står for tur.

– Da er våren her, og en ny MC-sesong er i gang. Håper alle får en fin sesong på ny eller gammel MC. Nyt dagene på to hjul og kjør slik at du alltid kommer trygt hjem. Vi har ikke en eneste motorsyklist å miste, avslutter Oddbjørn Myklebust i MC-avisa.

Reitwagen.no teamet gratulerer med TEST-nummeret og gleder seg til å få det i posten.

Bente Bergøy deltok på «rustløserkurs» på Reve i Klepp.

I bladet kan du også lese om WIMA Norway (Women’s International Motorcycle Association) som har vært svært aktive den senere tid med både mekkekurs og kjøretrening på bane. Bente Bergøy deltok på «rustløserkurs» på Reve i Klepp. 25 damer svingte seg på den svingfoldige gokart-banen om mye nyttig lærdom ble formidlet.

Link for å bestille abonnement og siste nummer: Se link.

Lett MC er i medfart, og salget har økt kraftig de senere årene. På toppen av salgsstatistikken troner Yamaha MT-125. Oddbjørn Myklebust fikk en dag sammen med denne 125-utgaven av MT-serien og kan bare konstatere at her får en virkelig mye motorsykkel for pengene.

Fotos: MC-avisa

Del denne artikkelen på sosiale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend