Tips for klargjøring av snøscooteren din for vinteren fra Snøscooterimportørenes Forening, SIF.

Erlend Lønnum
Etter å ha hvilt en sommer er snøscooteren snart klar for å brukes igjen. For å komme lett i gang på en trygg og god måte er det noen ting du kan gjøre selv og noen ting som bør gjøres av et verksted.
Viktig å gjøre vedlikehold før sesongstart. Her noen tips og råd i artikkelen.

Service hos forhandler
Sørg for at snøscooteren har fått utført nødvendig service og vedlikehold. De fleste snøscootere bør innom verksted minst en gang i året avhengig av kjørte kilometer og bruk. Har du en nyere snøscooter er det viktig at den følger serviceprogrammet. Da beholder du garantien, bidrar til å holde verdien og gjøre det enklere å selge i fremtiden i tillegg til at du får maksimalt ut av den i sesongen.

De fleste importører har et nettbasert forhandlersøk. Her kan du finne din lokale forhandler for hjelp, deler, utstyr og service. Videre finner du nyttig informasjon på Snøscooter.no og Reitwagen.no.

Typisk bilde fra flott minne fra snøscootertur i solnedgangen.

Sjekkliste på egenhånd
Styre, gass og brems. – Sjekk at de fungerer korrekt.
Gassen skal bevege seg lett og raskt. Når du slipper opp, skal den automatisk gå til bake til tomgang. Sjekk samtidig nødstoppen og at bremsen ikke er svampete, men presis og holder trykket.

Erna Solberg på snøscootertur i Finnmark.

Starte
Hvis din snøscooter er utstyrt med manuell startsnor, dra den ut og se etter rifter og dårlig tilstand på snoren. Sjekk håndtaket for sprekker og at det returnerer inn når du slipper opp. Sjekk at nøkkelen beveger seg jevnt i tenningslåsen og at den fungerer. Smør opp om nødvendig, men pass på at du bruker smøring som tåler kulde.

Rune Norby er styreleder i Snøscooterimportørenes Forening, SIF. Her ute på tur.

Lad batteriet
Et batteri trenger vedlikeholdslading, og kan bli toppet bedre opp av en batterilader enn ved kjøring. Står batteriet over sommeren, bør det kobles fra eller vedlikeholdslades. Holder ikke batteriet lenger på strømmen, og raskt mister effekten må det byttes.

Reim
Ta av drivreimen og inspiser inn og utsiden. Se etter at den ikke er brent, og at den ikke har løst seg opp.

Olje
To-takt snøscootere bruker litt olje. Sjekk at det er tilstrekkelig med olje, og fyll om nødvendig. På en 4 taksmotor blandes det ikke olje fra en egen tank. Peil oljen fra peilepinnen etter anvising i manualen. Dette er en fin anledning til å samtidig bytte sjekke oljen på girkassen. Søk om nødvendig råd av forhandler.

Slik ser det ut når snøen ligger på Femunden i februar.

Karosseri, understell og fjæring
Se over understellet og fjæringen på snøscooteren. Sjekk at det ikke er lekkasjer, svetting eller annen misfarging.

Bakre løpehjul: Se etter rifter, tegn på slitasje og at hjulene snurrer lett.

Sjekk sleider: I snøscooterens understell er det sleider som beltet glir på. Disse blir slitt, og må byttes jevnlig. Sjekk slitasjevarsleren og bytt før det slites gjennom. Da unngår du unødvendig slitasje på understellet og beltet.

Erik Kirkvold er styreleder for Snøscooterklubbenes Fellesråd, SKFR.

Smørepunkter: Smør opp smørepunkter og bevegelige steder med egnet fett.

Belte: Sjekk beltet for slitasje, hull og rifter samt manglende kammer. Samtidig lønner det seg å sjekke at det er riktig spenn i henhold til manualen. Stram/ slakk etter behov.

Ski: Sjekk at skiene er i god stand, har riktig vinkel og tilstrekkelig med styrestål. Da får du en snøscooter som er lett og sikker å håndtere.

Kjent motiv fra møte med Politiet på fjellet.
Share via
Send this to a friend