Jonas Iversen blir leder for salget av BMW Motorrad i Norge: BMW har ambisjoner om å øke markedsandelen på 17 prosent ytterligere i årene fremover

Bjørn Richard Johansen
BMW styrker fokus på Norge og flytter ansvaret for markedsutviklingen fra Sverige til Norge. Jonas Klinga gir stafettpinnen videre til Jonas Iversen. Det skjer samtidig som vi vet at BMW selger MC-er som aldri før i Norge. BMW Motorrad stod for hele 1.298 av de 7.411 tunge motorsyklene (17,5% markedsandel) som ble solgt i Norge i 2021.
Rekordår for BMW i 2021. 2022 blir trolig enda bedre.

Teller ned
Jonas Iversen starter i den nye rollen med fokus på BMW motorsykkel i løpet av våren og senest 1. mai. I denne perioden vil Kumar Sakerwalla, som er salgssjef/Försäljningschef for BMW Motorrad i Norden bistå i rollen med fokus på Norge. Iversen skal når han trer inn i rollen rapportere til Kumar Sakerwalla. Dermed er veien kort til Carlos Cabrera, som er general manager og sjef for BMW Motorrad i Norden.

– Jeg vil fullføre noen prosjekter og prosesser i min nåværende rolle før jeg kan bytte fokus. Men litt forberedelser og økt oppmerksomhet på MC vil det nok bli frem til jeg starter opp for fullt i mai, sier Jonas Iversen. Samtidig skal jeg følge godt med på Motorsykkelens Digitale Uke 2022 fra 14. februar til 20. februar. Her tipper jeg det blir mye nyheter om motorsykkel i alle digitale kanaler.

Tre BMWer på tur i Norge.

BMW er viktig og løfter hele MC-markedet som kategori
BMW Motorrad utgjorde hele 1.298 av de 7.411 tunge motorsyklene (17,5% markedsandel). Med tung mc menes to-hjuls motorsykler over 125 ccm. Det viser statistikken over førstegangregistrerte nye motorsykler fra OFV (Opplysningsrådet for Veitrafikken).  Totalmarkedet for tunge MC’er i Norge økte med 11,3 prosent, men BMW Motorrad økte med hele 19 prosent sammenlignet med 2020.

Flott fotos. Perfekt match med omgivelsene.

2021 ble tidenes BMW år globalt
Blant «Topp-10» av de mest registrerte tunge motorsyklene i 2021 fant vi tre kjente modeller fra BMW Motorrad: BMW R 1250 GSA (plass #2), BMW R 1250 GS (plass #6) og BMW F 750 GS (plass #10). Globalt salg økte med 14,8 prosent og ble tidenes BMW Motorrad år med salg av 194.261 sykler og scootere over hele verden. 2021 ble dermed det beste året siden BMW Motorrad ble etablert.

Markus Schramm er konsernsjef i BMW Motorrad.

Ser fremover mot 2022
Markus Schramm
, konsernsjef for BMW Motorrad globalt sa nylig i forbindelse med offentliggjøring av rekordtallene for 2021:

– Jeg gleder meg til 2022 og er stolt over at vi har det beste tilbudet av produkter historisk. Våre fire cruiser-modeller med BMW R 18-modellfamilien går inn i sin første fulle salgsår. I tillegg vil vi i løpet av de første månedene av 2022 lanserte den helelektriske BMW CE 04 og våre fire 6-sylindrede modeller K 1600 GT/GTL/B og Grand America. De er forbedret på en rekke områder og bidrar til at vi har et fantastisk produkt utvalg. Det vil bidra til å styrke vår markedsposisjon og markedsandeler i første halvår av 2022. Så planlegger vi mye nytt også for andre halvår av 2022. Så BMW fans har mye å glede seg til, sier Markus Schramm i BMW Motorrad.

Traver i felt.

Jonas og Jonas
Det svenske BMW markedet kan glede seg. Nå vil BMW gi Jonas Klinga ansvaret for å styrke BMW Motorrad sin markedsandel i Sverige nettopp til denne svensken. I de siste årene har han vært sentral i å øke BMW sin markedsandel i Norge. Nå sender han stafettpinnen videre til Jonas Iversen som som skal lede salget av BMW Motorrad i Norge.

Jonas Iversen gleder seg til å ta fatt i rollen fra 1. mai i år.

Jonas Iversen
– Jeg gleder meg stort, sier Jonas Iversen til Reitwagen.no. 34 åringen er en ivrig motorsykkelist med blandt annet en R100/7 (1000 kubikk), 1979 modell, ombygd til Scrambler, hjemme i garasjen.

– Jeg ser frem til å bli enda bedre kjent med våre nyere modeller også, sier han engasjert. Hjemme bor også samboer og to barn. I tillegg til den store interessen for MC, er han ivrig på sykkel og langrenn.I hverdagen kjører han selvsagt BMW iX3 til BMW kontoret på Fornebu. Men til våren håper han å kunne gjøre mer av pendlingen på to hjul fra hjemmet i Asker Kommune.

Jonas Iversen her i en pause på en F850GS på Sardinia i Italia.

Iversen startet sin karriere i Toyota, men har siden 2015 jobbet for BMW Group. Først som regionsjef for BMW Financial Services, og siden 2020 har han jobbet i Corporate Sales avdelingen hos BMW Norge.

Jonas Iversen gleder seg til å endre fokus fra fire til to hjul.

– Det skal bli veldig spennende å få jobbe med våre fantastiske modeller på 2 hjul i tett samarbeid med et kompetent team og våre dyktige forhandlere, ikke minst i en bransje drevet så mye av «passion», forteller Iversen og sikter til motorsykkelmarkedet.

Jonas Klinga får nå ansvar for BMW Motorrad i Sverige.«All-time-high» i Norge
– BMW sin markedsandel i 2021 var «all-time-high». BMW Motorrad var det meste registrerte merket blant tunge MC’er, med en markedsandel på over 17%, sier Jonas Klinga. Det har vært veldig artig å jobbe med det norske markedet. Her har jeg blitt veldig godt kjent med alle de dyktige BMW forhandlerne fra nord til sør. Jeg er sikker på at Jonas Iversen nå kommer att leda BMW Motorrad vidare på bästa sätt i Norge, sier han engasjert på telefon fra BMW sitt kontor i Stockholm.

Jonas Klinga takker forhandlerne i Norge for et godt samarbeid i de årene han har hatt ansvaret for markedet i Norge.
Share via
Send this to a friend