Indian skjerper sin FTR og gjør den mer sportslig.

Kenneth Nordahl-Pedersen
Indian lanserer allerede nå sin nye FTR som 2022 modell. Den får skarpere motorrespons, blir lavere og mer sportslig, og dermed mindre autentisk mot flat-track temaet. Det forsikres dessuten at den vil være i salg allerede i år.

Mindre flat track, mer roadster

I 2019 introduserte Indian sin 1200 FTR.  Dette var en modell som hyllet den amerikanske flat-track kulturen både med design og egenskaper. Drøyt to år etter lanseres nå en oppdatert og omarbeidet utgave. Modellnavnet dropper «1200» og er nå bare FTR. Den vil selges i fire varianter; standardmodellen FTR, den litt mer utstyrsmettede FTR S, og toppmodellen FTR R Carbon. Den fjerde utgaven er FTR Rally som viderefører flat track arven med større trådeikefelger og grovmønstrede dekk. De tre første har 17-tommers støpte aluminiumsfelger og rene gatedekk. Fjæringsveien er også redusert, og sammen med en bratter gaffelvinkel skal dette gjøre kjøreegenskapene skarpere.

Standardutgaven FTR en utstyrsmessig den enkleste med analog instrumentering og et nøkternt uttrykk. Den er tilgjengelig i fargen sort, med enkelte røde detaljer. Denne kan også leveres som A2 modell.

FTR S har en 4,3 tommers berøringsskjerm som kan kobles til telefon via bluetooth. Den leveres standard med Akrapovic eksosanlegg, samt elektroniske hjelpemidler som tre kjøremoduser, wheelie-kontroll, antispinn, og sving-abs. Fardealternativene er Maroon Metallic og White Smoke.

Toppmodellen FTR R Carbon har som navnet tilsier fått en rekke plastdeler som erstattet av deler av karbonfiber. Eksosanlegget fra Akrapovic er i sort, og fjæringskomponentene er fra Öhlins og er fullt justerbare. Det hele toppes med premium setetrekk og nummerert merking på tankkonsollen.

Scramblerversjonen FTR Rally beholder som nevnt sine flat track-egenskaper. Fra forhandler er den utstyrt med grovmønstrede dekk og trådeikefelger i dimensjonene 18 tommer bak og 19 tommer foran. For øvrig har modellen fått de samme tekniske oppdateringene som sine søsken, dog med analog instrumentering. Også Rally kan fås som A2 utgave.

 

Motor

En av de mest signifikante oppdateringene på 2022-modellen er at FTR nå får teknologien som deaktiverer den bakre sylinderen på tomgang. Dette reduserer drivstofforbruket, men det viktigste er at varmestrålingen til føreren reduseres ved køkjøring og bykjøring. Dette har vært rapportert som et problem av enkelte eiere, særlig i varmere deler av verden. Også motor-mappingen er endret for å gi en mykere gange med mer forutsigbar gassrespons. Kaldstarter skal også nå gå mye lettere, noe som er blitt rapportert som et tidvis problem på tidligere modeller.

Den oppdaterte motoren er fortsatt på 1203 kubikkcentimeter og yter rundt 120 hk. Dreiemomentet er på 120 Nm ved 6000 omdreininger.

 

Tilbehør

Tilbehørskatalogen til Indian er svært omfattende, med gode muligheter for å gjøre sykkelen din mer personlig og slik du vil ha den. Også utvalget av merkebekledning er omfattende, slik at man kan la omgivelsene forstå hvilken motorsykkel du kjører uansett hvor du er og hva du driver med. På dette området er det mange konkurrenter som har mye å lære.

 

Priser

Indian er ikke et billigmerke, og det finnes alternative merker med lavere prislapp, men trolig vil Indians kjøpergruppe akseptere de tusenlappene  det koster ekstra å kunne smykke seg med en Indian. Basismodellen begynner på 224.900,-, og S-modellen med en betydelig mer omfattende elektronikkpakke har en prislapp på kr 248.900,- og den nummererte toppmodellen med karbonfiber og Öhlins-komponenter koster kr 269.900,-. Rally-utgaven er basert på standardmodellen, og koster fra kr 234.900,-.

Share via
Send this to a friend