Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til brj@firsthouse.no

Følg oss på sosiale medier!

Harley-Davidson Ultra Limited - Gudfaren

Kenneth Nordahl-Pedersen
Å slenge støvelen over en H-D Ultra Limited første gang er en følelse preget av ærefrykt. Den er stor, blank og dyr, med en 1868 kubikks motor – men etter bare noen minutter endres ærefrykten til kjøreglede.

I forbindelse med min tur med HOG Oslo Chapter tidligere i høst stilte Lazy Boyz i Oslo en H-D av det gromme slaget til disposisjon. H-D Ultra Limited er merkets flaggskip. Dette er sykkelen som har «alt» hjertet begjærer og kanskje litt til. Motoren er nevnt, og den kommer jeg tilbake til, men også stereoanlegg, cruise control, navigasjon, LED-belysning, lenestoler og bagasjeplass for to på shopping. Sykkelen veier nesten 440 kg med full tank, er 2,6 meter lang og har en prislapp som sier «fra 506.900,-». Voksent!

 

 Overraskende lettkjørt

Det mektige inntrykket fortsetter når jeg setter meg i salen. Eller den fremre lenestolen, som jeg omtalte salen som over. Det er selvsagt flåsete sagt, men utelukkende positivt ment. Man sitter godt, og lange dagsetapper er ikke noe problem. Styret er bredt, og holkene er fete med grov diameter. Knapper og brytere er store på H-D manèr. Når startknappen trykkes inn merker man godt at den 1868 kubikk store twinnen drar i gang, selv om det likevel er langt mer «sivilisert» enn eldre modeller. Og nettopp opplevelsen av at dette er en sykkel som er lett å leve med styrkes når jeg slipper kløtsjen og skal manøvrere slagskipet rundt på parkeringsplassen. Det er nemlig lekende lett! Setehøyden er på beskjedne 74 cm, tyngdepunktet er lavt, og motoren er svært smidig. I sum gjør dette at sykkelen er overraskende letthåndterlig, ikke bare ved krypkjøring, men også på svingete landevei. All ærefrykt forsvinner etter noen minutter i salen, og sykkelen byr rett og slett på mye kjøreglede. Sykkelen er så tillitsvekkende og letthåndterlig at jeg insisterte på at min partner Heidi, med tre måneder gammelt førerkort, måtte prøve den en tur. Etter en liten runde alene satte jeg meg bakpå så hun fikk kjøre hjem. Jeg var litt spent inn i den første rundkjøringen, men det var ingen problem. Kanskje litt drøyt å kalle det en nybegynnersykkel, men sykkelen er på alle måter overraskende lettkjørt.

Også Reitwagens egen Ida Wendel Tømta fikk prøvd Ultra’en en tur, og trivdes godt på den overraskende lettkjørte sykkelen.

 

Kjørbarhet

Ultra Limited er selvsagt ingen racer. Den er tung og stor og laget for lange turer med stor grad av komfort og med plass til det du ønsker å ta med. Fotbrettene tar i bakken lenge før dekkene gir seg, og det sier seg selv at tempoet må være moderat gjennom de krappeste kurvene. Når det er sagt er motoren svært fleksibel, med masse kraft. Dreiemomentet på mektige 164 Nm nåes allerede ved 3000 omdreininger, og det er imponerende lett å bygge opp hastighet. Motoren drar rent allerede rett over 1000 omdreininger, og til sammen gjør dette at det er fullt mulig å kjøre inspirert med denne sykkelen. Det er noe eget og svært tilfredsstillende over det å kjøre aktivt med en så stor sykkel, og Ultra’en er med på notene. Den er dønn stabil i alle hastigheter og retningsendringer er overraskende enkelt. Fjæringen er fast og godt tilpasset vekten. Forspenningen kan justeres manuelt, og skal man kjøre med passasjer og bagasje bør fjæren strammes noe. Jeg opplevde i noen tilfeller at bakdemperen slo i bånn.

Motoren er sentral i Ultra Limited. 114 kubikktommer tilsvarer 1868 kubikkcentimeter.

Komfort og infotainment

Ultra Limited kan altså kjøres og by på kjøreglede, men det er først og fremst en motorsykkel som tar deg på de lengre turene mer komfortabelt enn de fleste andre, og den innbyr til kjøring med lav puls. Vindbeskyttelsen er det beste jeg har opplevd på noen motorsykkel, helt fri for plagsom turbulens og med svært lite vindstøy. Dette gjør at det er trivelig å kjøre lange dagsetapper, men det bidrar også til at lydanlegget kommer til sin rett. Sykkelen er nemlig utstyrt med fire høyttalere fra Bose, hver på 25 watt. Lydanlegget er en del av det H-D kaller Infotainment, eller helt presist «Boom! Box GTS». Hovedkomponenten i systemet er en 6,5 tommer TFT skjerm. Her får du navigasjon, radio og bluetooth-tilkobling til telefon, samt informasjon om sykkelen.

TFT-skjermen sørger for lettlest informasjon om oljetrykk, radiokanal og veien hjem – blant mye annet.

ABS og cruisekontroll

Ultra Limited er som seg hør og bør en H-D tro mot sin designmessige kulturarv. Dette er originalen, og i den grad det finnes modeller fra andre fabrikanter som ligner, er det designmessige kopier. Likevel er dette en moderne motorsykkel med de hjelpemidler man forventer av en modell i dette prissegmentet. Sykkelen er selvsagt utstyrt med ABS både foran og bak, og systemet fungerer svært bra. På en så stor og tung sykkel spiller bakbremsen en betydelig rolle, og bremseskiven bak har samme dimensjon som de foran. Bremsene fungerer meget bra, med god følelse og godt bitt.

Ultraen er også utstyrt med cruise control, eller automatisk fartsholder som det heter på norsk. Denne er intuitiv og opereres enkelt, og fungerer som den bør. Et kjærkomment hjelpemiddel på lange transportetapper.

Blinklysene betjenes med to brytere som på Harley’er for øvrig – en på hver styrehalvdel. Harley sverger til dette systemet, og det fungerer utmerket så snart man har vennet seg til det. Blinklysene slåes av automatisk. Dette fungerer prikkfritt, og langt bedre enn andre systemer jeg har prøvd.

En moderne motorsykkel med klassisk utseende. LED-lys er selvsagt i 2020.

Oppsummert

Turglede, kjøreglede og komfort! Og utstråling. Dette er ikke H-D-familiens Easy Rider, Bad Ass eller Rebel Without A Clue. De rollene er det andre som har. Dette er H-D-familiens Godfather. Lavmælt, kontrollert, og ubestridt overhode, med gullkjede og pondus – og som uten skrupler gjerne kaster et hestehode i senga di.

 

 

__________________________

Tekniske data:

Motor Twin-Cooled Milwaukee-Eight® 114
Boring/slag 102/114
Slagvolum 1868 cc
Kompresjon 10,5:1
Drivstoffsystem Elektronisk innsprøytning
Dreiemoment 164 Nm/3000 omdreininger
Tankvolum 22,7 liter
Forbruk 6,3 l/100 km
Lengde 2600 mm
Setehøyde 740 mm
Gaffelvinkel/forsprang 26 grader/170 mm
Akselavstand 1625 mm
Vekt kjørbar 416 kg
Brems foran 2 x 32 mm skiver, 4-stempel
Brems bak 1 x 32 mm skive, 4-stempel
Pris Fra kr 506.900,-

Del denne artikkelen på sosiale medier

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on reddit
Reddit
Share on telegram
Telegram
Share on email
Email
Share on tumblr
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend