Forhandlerportrett: Alf Graarud Motor AS - Framoverlent familiebedrift med sjel og tæl

Heidi Haakenstad
Reitwagen.no har vært på besøk hos Alf Graarud Motor i Sarpsborg, en motorsykkelbutikk med lange tradisjoner som neste år har 40-årsjubileum. I opptakten til dette jubileet har vi vært innom for en prat med eier og daglig leder Lene Graarud, og samtidig snoket litt i sortimentet.

Godt utvalg i sykler og utstyr
Alf Graarud Motor AS i Sarpsborg består av verkstedavdeling i kjelleren, og butikk i etasjen over. Her er det god plass til alle merkene og modellene som tilbys. Før vi tar en prat med Lene, benytter vi anledningen til å titte på det som finnes av lekre sykler og utstyr.

Helt innerst har Yamaha fått sin egen lille avdeling, og der står blant annet nye MT-09, XSR-125 og Tracer 7 og 9 i skjønn forening. I midten av lokalet glitrer det i Triumph-sykler. Undertegnede har i lang tid  hatt et godt øye til Scrambler 1200, og kjenner at hjertet hopper over et slag eller to ved synet av de to eksemplarene som står utstilt.

Imidlertid er det nok av fristelser, og en Kawasaki Z 900 RS blunker flørtende rundt neste hjørne. Honda er også godt representert med sykler, og det er følgelig et bredt utvalg av både merker og modeller som pryder lokalene. Inntrykket er at her må det finnes noe for enhver smak. De fleste av oss som kjører sykkel, kunne vel gjerne tenkt seg å prøvesmake på litt av hvert, uansett hva vi kjører til daglig.

Daglig leder Lene Graarud på en Yamaha YZF125 (Foto: AGM)

 

God omsetning tross koronautfordringer
Etter å ha gått runden blant sykler og utstyr og blitt tilbudt kaffe er det etter hvert en blid og energisk Lene Graarud, Lene for alle kunder, som setter seg ned for å ta en prat med oss. Alf Graarud Motor AS er en familiebedrift. Etter at Lene tok over ansvaret etter faren, har hun ansvar i toppetasjen, mens bror Henrik er verkstedsansvarlig. Til sammen 20 personer jobber i bedriften, fordelt på 7 – pluss ekstrahjelper sommerstid – på verkstedet, 2 i logistikkavdelingen, 2 i marked/nett og 9 i salgsavdelingen.

AGM har godt utvalg i kjøreutstyr, og fører mange forskjellige merker.

 

Utfordring å få tak i nok sykler
Etter å ha hatt imponerende 30% økning i omsetning fra 2019 til 2020, har AGM ifølge Lene fått kjenne på koronaproblematikken i 2021. Norgesferiering har gjort at etterspørselen etter sykler har vært høy, men det har vært utfordrende å få tak i både nok sykler til kundene og deler til reparasjoner. Dette har satt sitt preg på omsetningen. Noe salg har imidlertid flyttet seg over til nett, og de er tross utfordringene fornøyd med regnskapstallene for 2021 så langt.

Mange fra Oslo og Østlandet
-Vi har mange kunder fra Oslo- og Østlandsområdet, forteller Lene. -Det er ikke så viktig for kundene hvor butikkene ligger. Motorsykkelkunder er i dag svært mobile, og vi har over tid opparbeidet oss mange faste kunder, fortsetter hun. -Det å ta vare på kundene er det viktigste overordnede målet for oss. Vi har mange prosjekter og arrangementer for å få til dette, og fokuserer på og utvikler god fagkunnskap hos våre ansatte.

På verkstedet jobber det hyggelige og kunnskapsrike ansatte. Framover vil AGM også avholde verkstedkurs for kundene sine. Her er daglig leder Lene sammen med Erik, John og Martin.

 

Kurs og planlegging vinterstid
Motorsykkelkjøring er for de aller fleste av oss en sesongbetont aktivitet, og dette gjenspeiler seg naturlig nok i arbeidsmengden gjennom årstidene hos motorsykkelbedrifter. Fra våren og langt ut på høsten er det hektisk aktivitet, mens mot vinteren avtar trykket noe. Da gjennomfører de ansatte møter i Euro Business School, og kurs for å være oppdatert på det som er nødvendig.

I tillegg planlegges arrangementer. -Blant kundene er spesielt AGM week svært populært, forteller Lene. AGM show er et annet populært arrangement, som i disse dager planlegges for neste år.

Lene og Andreas viser fram utstyr i forbindelse med en konkurranse på Instagram. (Foto: AGM)

 

Problemfritt mc-hold og verkstedkurs
Et satningsområde for Alf Graarud Motor er verkstedkursene de har planer om å avholde neste år. Dette er et satsningsområde som henger sammen med en dreining i kundemassen.

Tidligere har motorsykkelinteresse og -kjøring vært noe som nærmest har gått i arv i generasjoner, og de fleste har skrudd og utført mye vedlikehold selv, og denne lærdommen fikk man da i garasjen hjemme.

Nå beskriver Lene Graarud at det er flere nye kunder og motorsyklister som ikke nødvendigvis har med seg den samme fagkunnskapen. Det er viktig for Alf Graarud Motor å bidra både til et problemfritt mc-hold, samt at kundene har den fagkunnskapen som skal til for å gjøre motorsykkelinteressen og kjøringen tryggere. Det å bevisstgjøre og kurse kunden for å bidra til fagkunnskap er derfor et viktig satsingsområde.

Daglig leder Lene Graarud har travle dager bak skrivebordet på Alf Graarud Motor AS

 

Kunder i alle aldre
Kundegruppen spenner aldersmessig fra de yngste med ferskt førerkort til de på godt over 80, som fortsatt føler seg som tenåringer når de setter seg på setet og gir gass ut av krysset.

I det siste har det også vært en økning av kunder som er påvirket av influensere, og som kommer inn og sier at de skal ha en «sånn sykkel som David Beckham kjører» i dokumentaren David Beckham into the Unknown (en custom Triumph Bonneville T100). Motorsyklisme kan de siste årene sies å ha gått fra å være litt harry til plutselig å snuse på merkelappen trendy. Noe av grunnen er kanskje både Beckhams dokumentar og Ewan McGregors Long Way Up/Down/Round-serier.

Videre er om lag 20 % av kundene til Alf Graarud Motor kvinner i alle aldre, noe som samsvarer godt med tallene MC-avisa nylig har beskrevet om andel kvinner som har førerkort i de forskjellige førerkortklassene.

 

Årets «må ha»-produkter
Til slutt må vi spørre om noen produkter har vært mer populære enn andre det siste året. Lene nevner to – Cardo Packtalk, som ifølge produsenten skal ha meget god rekkevidde over mesh, samt airbagvester, som har solgt svært godt det siste året. Alf Graarud Motor er forhandler av vester fra merkene Dainese og Alpinestars.

En av årets mest solgte artikler hos Alf Graarud Motor AS – airbagvest. Martin demonstrerer vesten fra Alpinestars.

 

Hyggelige kunder og kunnskapsrike ansatte
Det er lett å se at Lene synes det er gøy å drive butikk, og vi spør henne om hva som gjør jobben morsom. -Å ha hyggelige kunder og gode, serviceinnstilte og kunnskapsrike ansatte med stå-på-vilje er noe av det viktigste, understreker Lene. -Særlig i perioder med stort arbeidspress.

Ikke minst er de opptatt av å gjøre kundene fornøyde – noe undertegnede selv får nyte godt av bare noen små minutter etter at vi har avsluttet vår samtale. Jeg har nemlig avslørt for Lene min fascinasjon for Triumph Scrambler 1200 – og jammen får den ikke prøveskilter og blir kjørt ut for testing.

Share via
Send this to a friend