Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til knp@nettpartner.no
Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
En samlet bransje
Så er finanskomiteens innstilling vedtatt og alle motorsyklister kan glede seg til lavere avgifter i 2021. Det er nå 100 sikkert!
En samlet bransje, med Motorsykkelimportørenes forening og Snøscooterimportørenes Forening i front, har jobbet for at forslaget til avgiftsreduksjoner på motorsykkel og snøscooter skulle få gjennomslag i forhandlingene på Stortinget. Reitwagen.no har også vært aktivt med i arbeidet med å få frem budskapet om at norske motorsyklister og snøscooterførere ønsker lavere avgifter.
450.000 eiere er fornøyd
Den store velgergruppen på mer enn 450.000 eiere av motorsykler, snøscooter og mopeder har fulgt nøye med statsbudsjettsprosessen. For første gang har Norges Motorcykle Union (NMCU), Motorsykkelimportørenes Forening (MCF) og Norsk MC- Forhandlerforening (NMCF), samt Snøscooterimportørenes Forening (SIF) og Snøscooterklubbenes fellesråd (SKFR) hatt samme budskap rundt det å få lavere avgifter i statsbudsjettet. Saken har vært fremmet av Motorsykkelimportørenes Forening. Støttespillere er også en rekke interessegrupper og reiselivsbransjen som har positive effekter av lavere avgifter på motorsykkel og snøscooter, som igjen bidrar til aktivitet bl.a. for hoteller rundt om i Norge.
Finanskomiteens innstilling ble avgitt i dag
Avgiftene for motorsykkel blir som foreslått av regjeringen, men med den veldig viktige endring at avgiftene på kubikk på sykler under 500 ccm faller bort. Det betyr at motorsykler under 500 cc kan bli helt eller nesten avgiftsfri. Nå står det bare på CO-utslipp. Det finnes flere sykler under 500 ccm som slipper ut lite CO2.
Sykler over 500 cc blir 8.780,75 billigere sett opp mot regjeringens forslag. Reduksjonen er noen få hundrelapper mindre sett opp mot dagens satser, for regjeringen justerte alle avgifter 3,5% opp. Nå blir innslaget på kubikkavgiften fra 225 til 500 kubikk. Vi gjetter at en vil få ca. 30 % i avgiftslettelse.
MCer over 500 ccm får også lavere avgift
Også MC over 500 ccm får lavere avgift. Når innslagspunktet økes fra 225 ccm til 500 ccm, får alle samme lettelse i kroner, enten det er en 550 cc eller 1800 cc. Målt av avgiftene før og etter endringen blir de prosentvise reduksjoner høyere jo mindre sykkelen er. Vi regner med at alle importørene skriver nå om prislistene sine. Det er bare å glede seg til nyttår og takke dem som gjorde dette mulig.
Dermed er et annet eksempel på en populær sykkel i markedet: BMW R 1250 GS. Her vil avgiftslettelsen bety drøyt 12 % i avgiftslettelse. Dette vil nok føre til at det vil selges flere motorsykler i mellomklasse-segmentet i Norge. Det er motorsyklene som har minst CO2- og NOx-utslipp.
Snøscooter blir rimeligere
Avgiftene for snøscooter blir som foreslått av regjeringen, men med den veldig viktige endring at avgiftene på kubikk på maskiner under 500 ccm faller bort. Det betyr at snøscootere under 500 ccm får redusert avgift med opptil kr 2.625,-.
Også snøscootere over 500 ccm får lavere avgift. Når innslagspunktet økes fra 0 ccm til 500 ccm, får alle over 500 ccm samme lettelse i kroner, enten det er en 550 ccm eller 1050 ccm i motoren. Prosentuelt målt av avgiftene før og etter blir endringen høyere jo mindre scooteren er. Den maksimale lettelsen er kr 2.625,-. Det er noe over 10 % avgiftslettelse i snitt.
Alle skriver nå om prislistene sine
Alle importørene skriver nå om prislistene sine Det er bare å glede seg til nyttår og takke dem som gjorde dette mulig. Sist var i 2015 da de samme partiene med Siv Jensen i spissen senket avgiftene med 30 %. Det reduserer avgiftsforskjellene mellom Norge og Sverige. Norske hytteeiere i Sverige har nå fått enda en grunn til å handle norsk. Da kan snøscooteren også bruks i begge landene.
Del denne artikkelen på sosiale medier
Flere nyheter fra Reitwagen.no
Ring Kenneth Nordahl-Pedersen på 951 57 201 eller send en e-post til knp@nettpartner.no