Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til brj@firsthouse.no

Følg oss på sosiale medier!

Drømmer om å kjøre på fabrikkteam i USA

May Liss Urang
Håkon Fredriksen (18 år) drømmer om å kjøre på fabrikkteam i USA. En drøm som faktisk kan bli mulig. Håkon har skrevet kontrakt med det franske Team BUD Racing Kawasaki for 2021. Og han gleder seg til å vise hva han er god for når han reiser over til Frankrike.

Solid støtte av pappa
Med seg på reisen blir selvfølgelig pappa Thomas Fredriksen. Og det er viktig for Håkon da han legger venner og alt annet på is og ofrer det meste for å komme lengst mulig i sporten motocross. Det er meg og pappa, det kommer det alltid til å være, sier Håkon. Og pappa Thomas er enig.

Fått god hjelp av Yamaha. Nå blir det Kawasaki og Frankrike
Så hvordan startet det hele, lurer vi på? Og det er selvfølgelig pappa som er årsak til den store interessen hos Håkon. Det begynte ved 3 års alderen, sier Håkon. Pappa har alltid vært interessert i ting som bråker og når første cross sykkel kom i hus var det gjort. Det begynte med KTM og Honda. De to siste årene har jeg kjørt Yamaha med hjelp i fra Yamaha Scandinavia. Ved flytting til Frankrike blir det Kawasaki.

I løpet av de årene Håkon har kjørt motocross har han de siste årene oppnådd gode resultater. Han kan blant annet vise til 6 NM gull, pallplasser i SM, 8. plass i MXGP klassen på lag VM i Assen 2019, 1. plass i Coupe de l’avenir 2019, 1. plass i ADAC supercross Stuttgart 2019, 2. plass i Herning SX 2020, 1 heatseier i EMX 250, 5 podium i EMX 250, 3. plass totalt i EM 250 2020. I tillegg til mange seiere i nasjonale løp i Norden.

Bilde er tatt av Teamfotografen

Høy fart og mye adrenalin
Det kuleste med sporten er høy fart og mye adrenalin. Og adrenalin blir det jo masse av når det er mye hopping som igjen skaper en stor risiko. Det er liten margin mellom himmel og helvete og man kan få alvorlige skader, sier Håkon.

Vi blir litt nysgjerrig og lurer på om det har blitt mye skader og hva som benyttes av sikkerhetsutstyr når man kjører? Vi får høre at det har blitt noen småskader som knekte kragebein, armer, fingre og tær og noen slag i hodet som følge av litt knall og fall. Men at det benyttes sikkerhetsutstyr som hjelm, brynje, kneskinner og støvler. Nakkekrage og albubeskyttelse har Håkon valgt å ikke bruke da det hindrer bevegeligheten for mye. Jo lenger frem jeg ser neste moment uten en nakkekrage som hindrer dette, jo bedre kan jeg forberede meg på å gjøre momentet på en god og riktig måte.

Motocross og Supercross innebærer jo selvfølgelig sjansen for skader og det er klart at jeg noen ganger har høy puls under konkurranser, sier pappa Thomas. Det er en del av idretten vi driver med. Jeg er veldig opptatt av at Håkon har det beste utstyret som kan brukes og at sykler er 100% i orden, Håkon og jeg har alltid vært veldig fokusert på oppgavene han skal gjøre, summen av dette reduserer risiko for skader og jeg blir roligere.

Krevende bane
Så hvordan foregår et løp lurer vi på? Normalt så varer et løp i to omganger (heat) på ca. 30 minutter. Altså en drøy time. Banen har vanligvis ujevnt underlag av løs sand og jord med mange innlagte naturlige hopp. Hoppene kan være fra 1 meter til 40 meter lange. Motocross er en veldig fysisk krevende idrett, hvor både styrke og kondisjon er viktig.

For at Håkon skal klare å prestere et det viktig at han bedriver annen trening når han ikke kjører motocross. Vi lurer selvfølgelig på hvilken treningsform han liker best og her svarer Håkon at han både løper, sykler og trener styrke. Og gjerne flere ganger om dagen. Han liker seg godt på litt offroadløyper i skogen. Og på vinteren liker han å gå på ski.

Ellers så prøver han og kjører mest mulig motocross, men ikke hver dag. Det blir normalt 4-5 ganger i uka på baner rundt om i Viken fylke. Det er viktig å gi kroppen tid til å restituere seg og da må jeg gjøre andre ting enn å trene sier Håkon.

Venner og kjæreste inspirer
På fritiden tilbringer Håkon tid med venner og han har selvfølgelig en kjæreste. Og siden han ikke har noen mekaniker i Norge, så skrur han selv. Det tar fort noen timer når jeg setter i gang å skru, sier Håkon.

Vi lurer på om det er flere unge førere i Norge som satser på samme nivå og får høre at det er tre til som kjører på ca. samme nivå som Håkon og alle sammen satser på utlandet. Men ingen av de andre i Frankrike. Men, de vil møtes på landslagssamlinger når det arrangeres.

Bilde er tatt av Teamfotografen

Fremtidsmål
Et av Håkons store mål er å kjøre Supercross i USA. Det er det største arrangementet i hele sporten, sier Håkon. Løpende går innendørs og farten er lavere, men det vanskeligere hopp. Det er ingen norske førere som har gjort dette før og Håkon satser på å bli den første. Håkon har stor tro på at det å sette seg mål og å ha ambisjoner er viktig. Man må ha noe å strekke seg etter, og han mener det er mulig å komme seg til hovedklassen på 450ccm i løpet av 5 år.

Håkon har imponert meg mange ganger, sier pappa Thomas. Han har en helt unik evne til å forbedre seg hver dag. Han gjør jo mye av oppgavene helt på egenhånd og gjerne aleine, han bruker timevis i verkstedet og er opptatt av at sykler og utstyr er 100% i tillegg til all fysisk trening. Motivasjonen til å trene hardt hver eneste dag og gjennomføre alle planlagte treninger i all slags vær og årstider, spise riktig mat, få nok søvn og jakten på detaljer for å bli best koster mye.

Det innebærer vanvittig mye jobb for å komme dit han har kommet både for Håkon og familien, sier pappa Thomas Fredriksen.

Bilde er tatt av Teamfotografen

Venstre støvel
Vi lurer på om Håkon har noen spesielle ritualer han må utføre før han går ut på startlinja. Og det har han. Jeg må alltid ta på seg meg venstre støvel først, også tar jeg en «fistpump» med pappa før jeg kjører ut, sier Håkon.

Vi ble selvfølgelig nysgjerrig på denne venstre støvelen og måtte forhøre oss litt mer rundt den. Vel, ler Håkon. Første gang jeg tok på venstre støvel først så gikk det kjempebra, og da måtte jeg jo fortsette med det. Nå har det blitt en vane, så venstre støvel kommer alltid først på. Hjelper det da lurer vi på? Det er ikke alltid den venstre støvelen funker i konkurransen, men fungerer mentalt da, sier Håkon.

Vi må jo også spørre om Håkon har noen forbilder og får til svar at James Stewart, tidligere crossfører som har inspirert han fra han var liten.

Hva ser du for deg at du gjør den dagen du ikke lenger skal kjøre motocross. Målsetningen er å bli så god at jeg kan leve av det videre og kanskje ta på meg treneroppdrag. Om dette ikke går skal jeg bli brannmann, sier Håkon.

Følg Håkon Fredriksen på: https://www.instagram.com/haakonfredriksen427/

Motocross
Motocross er Norges desidert største motorsykkelgren og står for hovedandelen av NMFs medlemmer. Det er et betydelig antall anlegg for Motocross over hele landet og banene ligger ofte i kupert terreng med sand-eller jordunderlag. Grenen har også aktiviteten Freestyle Motocross/FMX underlagt seg. Vil du vite mer om motocross se Norges Motorsportforbund sine nettsider: https://www.nmfsport.no/motorsykkelsport/motocross/

Del denne artikkelen på sosiale medier

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on reddit
Reddit
Share on telegram
Telegram
Share on email
Email
Share on tumblr
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend