"Drømmen er MC" - Digital «Motorsykkelens Uke» fra mandag 15. februar til lørdag 20. februar

Bjørn Richard Johansen
“Motorsykkelens Uke” blir kickstart med masse informasjon før årets motorsykkelsesong. Aktørene som samarbeider om initiativet har samlet nær 500.000 medlemmer eller følgere. Videre vil budskapet gjennom Motorsportforbundet nå hele idretten med 2.1 millioner medlemmer i Norges Idrettsforbund. NMCU årsmøtet lørdag 13. februar marker inngangen på det som blir “Motorsykkelens Uke 2021” i Norge. Gjennom den påfølgende uken blir det mye informasjon om MC i alle kanaler – for å kickstarte MC-sesongen i 2021. Budskapet er “Drømmen er MC” hvor vi inspirerer til å besøke forhandler for råd, innspill og en god handel. Siden det er Corona og Covid-19 blir det meste lagt til rette digitalt.
Motorsykkelens Uke 2021 har fått en egen logo og symbol. Drømmen er MC.

Drømmen om MC
– Målet med “Motorsykkelens Uke 2021” er å løfte frem den gode historien om livet på motorsykkel tidlig på året. Det meste vil foregå digitalt som følge at vi er mitt i Corona-tiden. Derigjennom skape litt glede i hverdagen for alle som nå ser frem mot MC-sesongen. Budskapet er “Drømmen er MC”. Med lavere avgifter kan man også gjøre en virkelig god handel hos forhandler nå tidlig på året, sier Morten Gjestad hos Erling Sande AS og Herman Ronaas som er to av deltakerne som har vært med å planlegge “Motorsykkelens Uke 2021”.

Morten Gjestad hos Erling Sande AS.Vi vil få ut det positive MC-budskapet «Drømmen er MC» til alle aktører som samarbeider om prosjektet – som samlet sett organiserer mer enn 500.000 medlemmer, følgere eller deltakere. Videre vil vi nå ut i Norges Idrettsforbunds nettverk som organiserer Norges Motorsportforbund og har 2,1 millioner medlemmer.

Alle er med for å spre glede og engasjement for motorsykkelen
Alle de store merkene som selges i Norge er med på Motorsykkelens Uke 2021: Aprilia, BMW, Daelim, Ducati, Gilera, Harley-Davidson, Honda, Husqvarna, Hyosung, Indian, Kawasaki, Keeway, KTM, Kymco, Moto Guzzi, MV Agusta, NIU, Peugeot, Piaggio, Rieju, Slingshot, SMC, Suzuki, SYM, Triumph, TGB, Vespa, Yamaha og Zero.

Motorsykkelens Uke sparkes i gang i forbindelse med årsmøtet til NMCU.

Bredt samarbeid i Corona tiden i MC bransjen
Formålet med uken er å løfte frem MC-interessen, bidra med kunnskap og stimulere til salg av moderne og sikre motorsykler. Inviterte og involverte i prosjektet er Norges Motorcykkel Union (NMCU), Norges Motorsportforbund (NMF) som er en del av Norges Idrettsforbund, Motorsykkelimportørenes Forening (MCF) som importerer alle de store mc-merkene i Norge, Norsk MC-Forhandlerforening (NMCF), som organiserer landets MC-faghandlere, Trygg Trafikk, NAF og NAF MC, KNA – Kongelig Norsk Automobilklubb som bl.a. eier og pusser opp MC-bransjens viktigste treffsted utenfor Oslo; Tyrigrava, WIMA – nettverket for damer på MC, The Litas, en åpen kjøregruppe for kvinner på MC, Motorsykkelsiden på Facebook med over 50.000 følgere, Autoriserte Kjøreskolers Landsforbund, ATL, og Trafikkforum som organiserer landets førerskoler/opplæring, MC-Messa 2022 – Norges Varemesse, Hubriding.no, Straand Hotel/De Historiske Hotel og spisesteder i Norge og nyhetsportalen Reitwagen.no og Motor24.noMC-Avisa, som er Norges største og eldste motorsykkelmagasin, er mediepartner for “Motorsykkeluken 2021”.

Rolf W. Marthinsen i Motor24.no er en av de som vil være involvert med å lage podcast sendinger under Motorsykkelens Uke.Hver dag denne uken vil journalist for MC-avisa Rolf W. Marthinsen Motor24.no lage podcaster om ulike tema. Podcastene vil være representative for hva som er tema de ulike ukedagene. Rolf Marthinsen har som mål å ha to gjester i hver sending. Gjester som bor geografisk langt unna intervjues på telefon. Og det blir andre gode produksjoner også denne uken: Bl.a. gjennom at MC Avisa vil også gjøre mye, inkludert mc-journalister som Ole-Andreas Isdahl og Peter Ozsvat Carlsson med sin friske og spennende Calvat’s Garage sendinger. Videre deltar Erik Kjuus med Motorsykkel Podden.

MC avisa som nylig utga den altomfattende Norsk Motorsykkelkatalog 2021 er mediepartner i forbindelse med Motorsykkelens Uke.

Motorsykkelens uke 2021 – Fokus på å forberede oss på årets MC-sesong
Målet med «Motorsykkelens Uke» er å kick-starte fokus på det gode liv på MC tidlig i 2021. Uken starter med NMCU årsmøtet på Gardermoen lørdag 13. februar – hvor budskap fra årsmøtet vil bli formidlet til motorsyklister, alle som er interessert i og drømmer om motorsykkel, mediene i Norge.

Leder i NAF MC Oslo, May Liss Urang

Deretter blir søndag 14. februar en dag vi planlegger å sette fokus på motorsykkelens viktighet for norsk reiseliv i samarbeid med De Historiske Hotell og Spisesteder/Straand Hotel/Hubriding.no.

Så blir det et positiv MC-tema på agendaen i digitale kanaler, MC-mediene, hos forhandlere og importører gjennom uken fra mandag 15. til lørdag 20. februar. Temaene er: Mandag – MC drømmen og viktig som næringsutvikling, samt sikre kjøp hos forhandler. Tirsdag: Stadig flere damer/Kvinner kjører MC. Onsdag – rekruttering – ungdom og MC. Torsdag: Moderne MC-er/digital utvikling, elektrifisering, MC inn i fremtiden. Fredag: Enkel teknisk vedlikehold på MC. Lørdag: Superlørdag – Besøk og bestill ny MC, Nytt utstyr og kurs + førstehjelp/Når ulykken er ute – Hva gjør du da? Søndag: Oppsummerings pressemelding og utspill etter den spennende uken.

Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.

I fjor høst da Motorsykkelens Uke ble lansert sa blant annet noen nøkkelpersoner i bransjen dette:
– Det er flott at vi gjennom en uke tidlig i året kan ha fokus på viktige tema som gjør at vi MC-entusiaster har mulighet til å starte forberedelsene til en ny sesong. Det gir oss også god mulighet til å få påfyll av ny kompetanse som trygg og god kjøring, nye kjøreteknikker og diskutere å få informasjon om hvordan best beherske motorsykkelen, sier Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.

Odd Terje Døvik, styreleder, NMCU.

– Målet er å skape en motorsykkelens uke helt tidlig i sesongen. Her vil vi få mulighet til å sette fokus på Norges Motorcykkel Union, NMCU sine viktigste saker, og ikke minst alle de vedtak vi har gjort på NMCU årsmøte som går av stabelen ved inngangen til uken, sier styreleder Odd Terje Døvik i NMCU. Dermed får vi noe å glede oss til tidlig på året. Aktiviteter hos forhandlere i regi av samarbeidspartnerne i prosjektet vil gjøre det ekstra trivelig å besøke din lokale forhandler for «å drømme litt» om sesongen som snart kommer, sier Odd Terje Døvik.

Steinar Sandbye er leder av Motorsykkelimportørenes Forening, MCF.

– Målet er å skape aktivitet i butikk og på digitale plattformer hvor vi får se og kan få kunnskap om 2021-modellene, samt ha foredrag, mediedekning og samtaler om motorsykkel, trygg og god kjøring, samt fokus på flotte kjøreopplevelser. Det sier Steinar Sandbye som er leder av Motorsykkelimportørenes Forening, MCF og en av initiativtakerne. Selv om ikke alle modeller er på plass så tidlig, vil utvalget av motorsykler garantert bli stort. Vi vil fremover diskutere med aktørene hvordan vi best kan bidra med å gjøre dette konseptet til en suksess, slik at alle med motorsykkel i Norge planlegger en tur innom sin lokale MC-forhandler i forbindelse med uken.

Terje Bredal som er styreleder Norsk MC-Forhandlerforening, NMCF.

– Dette er en veldig god ide som vi støtter fullt ut, sier Terje Bredal som er styreleder Norsk MC-Forhandlerforening, NMCF. Og så er det noen måneder frem til arrangementet som gir oss tid å planlegge godt. Her er jo også konseptet at den lokale forhandler står fritt til å skape noe avansert eller noe helt jordnært. Alt i samarbeid med sine kunder, lokale mc-klubber, nettverk og NMCU m.fl.

Kenneth Nordahl-Pedersen i Fjellkjør gruppen på Facebook gleder seg til Motorsykkelens Uke.

Det finnes mange store Facebook grupper i Norge som kommer til å koble seg på. Motorsykkelsiden med 50.500 følgere deltar. Det samme gjør Fjellkjør som har fokus på gode kjøreruter og grusveier i fjellheimen rundt om i Norge.
– Fjellkjør er med og fremmer motorsyklisme i alle former. I festtoget holder vi Adventure-fanen, og gleder oss til kick off for 2021. Vi stepper opp, og har flere arrangement under planlegging. Et av dem er nyvinningen «Fjell- og Fjordkjør» i slutten av mai. Sjekk Fjellkjør på Facebook, sier Kenneth Nordahl-Pedersen som er en av de sentrale koordinatorene for Facebook-gruppen. Han er også en av landets mest anerkjente motorsykkeljournalister og skribenter i BIKE i mange år.

Eli Johanne Stene som er president i WIMA, damer på MC.

– Dette blir et spennende prosjekt som også lyser litt opp nå i Covid-19 tiden. La oss krysse fingrene for at det i februar igjen er mulig å møtes i litt større forsamlinger igjen – men om det ikke går blir det et godt digitalt konsept også. Om det er mulig i midten av februar kommer dette til å bli en kjempesuksess. Videre et godt tilbud og en god anledning til å besøke forhandleren helt tidlig i sesongen, sier Eli Johanne Stene som er president i WIMA, damer på MC. WIMA Norway har som formål å fremme aktiviteter, kvalifikasjoner, velvilje og vennskap mellom kvinnelige motorsykkel-entusiaster i Norge.

Børre Skiaker (i rød jakke) som er generalsekretær i KNA og motorsykkelentusiast gleder seg til Motorsykkeluken 2021 og til åpningen av nye Tyrigrava.

– Vi vil bl.a. sette fokus på det som nå skjer rundt oppussingen av Tyrigrava som flott møteplass og informasjonssenter for bl.a. MC-interesserte. Det har pågått et omfattende oppussingsarbeid på Tyrigrava i 2020. Nå er endelig fasaden utvendig oppusset. Den 1. mars planlegger vi å starte innvendige oppussing. Planen er å flytte inn etter sommeren. Det ser vi frem til. Da kommer vi tettere på miljøet og kan starte en mer detaljert og målrettet tilrettelegging på Tyrigrava. Vi satser på å holde serveringen åpen fra ca 1. mai 2021. Velkommen, sier Børre Skiaker som er generalsekretær i KNA. – Motorsykkel er et praktisk nyttekjøretøy, MC miljøet er sosialt og åpent, og MC er et spennende og flott fritidskjøretøy. Selv kjører jeg scooter i hverdagen og betrakter det som min «elbil,» mens turer gjennomføres på en tung reise-enduro. Jeg støtter initiativet om Motorsykkelens Uke og synes det er fint med økt fokus på MC, samarbeid mellom aktørene og trafikksikkerhet. At idrettsbevegelsen koples på er flott, det er jo der de som virkelig ønsker å kjøre fort hører hjemme, sier Børre Skiaker i KNA.

HUB-riding og reiseliv blir et av temaene under Motorsykkeluken 2021. Fra venstre Anne-Hege Svartdal, daglig leder, Visit Telemark, Elisabeth Lid, næringssjef Kviteseid Kommune, Ole-Andreas Isdahl, kartoppkjører, MC Avisas Team BikerDudes, Bjørn Nordskog, ordfører Kviteseid Kommune, Bjørn Richard Johansen, styremedlem i Straand Hotel og MC-entusiast, Lars Arne Straand, adm. direktør og 5. generasjon vertskap, Straand Hotel. Helt til høyre Katrine Straand som driver det Historiske hotellet sammen med Lars Arne.

– Vi på Straand ser frem til en ny sesong og gleder oss til å ta imot motorsyklistene så fort værforholdene tillater det. Vi ser frem til å være med på Motorsykkelens Uke 2021 hvor vi sammen med våre kollegaer i De Historiske Hotel og Spisesteder får mulighet til treffe vår viktig målgruppe, motorsyklisten. Vi ser frem til å være ute hos forhandlerne enten digitalt eller fysisk avhengig av koronasituasjonen og da kan vi sammen bygge oppunder nye drømmer om gode kjøre- og overnattingsopplevelser i et fantastisk nettverk av hoteller og HubRiding.no baser, sier Lars Arne Straand som er adm. direktør for Straand Hotell (en del av De Historiske Hotel og Spisesteder) som han driver med sin kjære Kathrine Straand. Sammen med Bikerdudes har de utviklet Hubriding.no konseptet som har brakt innovasjon inn til reiselivssektoren med utgangspunkt i å skape gode kjøreruter for MC, sykkel og classic car.

Share via
Send this to a friend