Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til brj@firsthouse.no

Følg oss på sosiale medier!

HONDA GL1800 GOLD WING TOUR - Kongen lever.

Kenneth Nordahl-Pedersen
Det foreløpig siste generasjonsløftet av Gold Wing gjorde Honda i 2018, med en helt ny motor, betydelig vektreduksjon, ny fjæring og oppdatert DCT – for å nevne noe. Den ble mer dynamisk i både i design og kjøreegenskaper. Til 2021 er bagasjekapasiteten utvidet, passasjerkomforten skal være forbedret, og lydanlegget er oppgradert.

Oppgraderinger
Det er altså ikke en helt ny modell Honda presenterer når 2021-utgaven av Gold Wing Tour nå lanseres, men det var heller ikke forventet etter de omfattende fornyelsene modellen gjennomgikk i 2018. Likevel er det noen mindre oppgraderinger, og modellens spesifikasjoner fortjener å bli repetert.

Når Hondas ingeniører skulle modernisere ikonet Gold Wing, valgte de å gå grundig til verks. Motor og chassis ble designet i fellesskap for å harmonere best mulig. Motoren med seks sylindere og 24 ventiler ble også optimalisert, og man forbedret ytelsene noe. Kjørestillingen ble flyttet litt fremover og motorsykkelen ble langt mer kompakt enn tidligere.
Den nye versjonen ble hele 40 kg (!) lettere enn forgjengeren.

HONDA GL1800 GOLD WING TOUR

Topp utstyrsnivå
Selv om vekten er lavere enn tidligere, er det fortsatt en stor motorsykkel. Setehøyden er imidlertid på lave 745 mm, og sykkelen har revers drevet av en elektromotor for manøvrering i krypfart. Det kommer nok godt med. Gold Wing Tour er laget for å kjøre med mye bagasje og passasjer. De faste store og lett tilgjengelige koffertene rommer til sammen hele 121 liter. Dette er 11 liter mer enn fjorårsmodellen. Komforten til passasjeren skal være forbedret til årets utgave. Det samme gjelder lydsystemet, som selvsagt kan styres med mobiltelefonen gjennom Apple CarPlay eller Android Auto. For øvrig er utstyrslisten lang, og man skal ha litt spesielle ønsker om man mener at noe mangler. Blant høydepunktene er den 7-tommers store TFT-skjermen og den elektrisk styrte vindskjermen. Ellers har den selvsagt alt man forventer av en moderne motorsykkel i det øvre prissjiktet; ride-by-wire med kjøremoduser, cruisecontrol, smart key og LED-lys i alle lyskilder.

Tallenes tale
Det har skjedd mye siden lanseringen av den første Gold Wing i 1975. Den gang var Gold Wing en naken sykkel med 1100 kubikks motor. I dag er motoren en liggende rekkesekser på 1833 kubikkcentimeter. Motoren skal yte 126 hk. Det i seg selv imponerer ikke så mange, men 170 Nm allerede ved 4500 rpm lar seg høre.  En moderat toppeffekt gir mulighet for høyt dreiemoment, noe som er ønskelig på en så stor maskin som til og med ofte trekker tilhenger.

Gold Wing Tour får nå 11 liter større bagasjeplass i toppboksen, dermed blir den totale kapasiteten på hele 121 liter. Tanken rommer rett over 21 liter. Med et oppgitt forbruk på 0,56 liter per mil gir det en rekkevidde på rundt 37 mil med full tank. Den konvensjonelle girkassen har 6 gir, men Hondas halvautomatiske girkasse (DTC) har 7 trinn. I tillegg til krypkjøringsmuligheten med egen elektromotor både fremover og bakover.

Anton Vestavik er Salgs- og markedssjef hos Hondaimportør Kellox AS. Han er fornøyd med at Honda sitt flaggskip fortsatt troner øverst på luksus- og komforttronen, og unner alle å få oppleve Gold Wing.

Kongen lever videre
Honda Gold Wing har vært kongen av komfort-touring i flere tiår, og den akter ikke å abdisere med det første. De siste par årenes oppdateringer har løftet modellen til nivået som skal til for å tilfredsstille 20-tallets krav. Den er mer dynamisk i både design og kjøreegenskaper, samtidig som komforten og luksusfølelsen er ytterligere forbedret. Kongen lever.

Med presentasjonen av 2021 utgaven av Gold Wing og Gold Wing Tour er Hondas program for året komplett.
Share via
Send this to a friend