Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til brj@firsthouse.no

Følg oss på sosiale medier!

ADVENTURE-BOMBE: Triumph Tiger 1200

Kenneth Nordahl-Pedersen
Allerede for to år siden kom de første spionbildene. Nå er den nye Tiger 1200 endelig her, og Triumph sikter høyt. Med kardang-drift og 150 hk skal de spise markedsandeler. For Triumph finnes det bare en relevant konkurrent, og Triumph vil ikke spille andrefiolin.

Triumph har jobbet lenge med den nye 1200’en. Modellutvalget og tankegangen kjenner vi godt igjen fra lillebror Tiger 900 som ble lansert i 2020, og også designlinjene kjenner vi godt igjen. Og det er et kompliment. 1200’en har nemlig også fått et vesentlig smidigere design, men slankingen er ikke bare visuell. Den nye Tiger 1200 er hele 25 kilo lettere enn forrige modell. Tiger 1200 kommer i prinsippet i fire modeller; GT Pro / GT Explorer, og Rally Pro /Rally Explorer. I tillegg finnes en basisversjon som bare heter GT, og som vi ikke tror vil velges av så mange her i landet.

 

 

Den nye Tiger 1200 familien

Som i 900-familien får man også Tiger 1200 i både GT- og Rally-versjoner. Som navnene antyder er GT mer asfaltorientert, med støpte alu-felger og 19-tommers framhjul. Rally-utgaven har trådeikefelger og offroad-dimensjonen 21-tommer foran. Begge modellene har 18-tommers bakhjul (!). Både GT og Rally kan også fås med tilnavnet Explorer. Denne utgaven har 30 liters tank og har en del tilbehør montert som standard og er ferdig rigget for de riktig lange turene. Den ordinære utgaven av GT/Rally har 20 liters tank. Den nye Tiger 1200 er rundt 25 kilo lettere enn forrige modell. Det er betydelig. Sammenlignet med det som Triumph omtaler som den nærmeste konkurrenten, BMW R1250 GS, er den opp til 17 kilo lettere med sammenlignbare spesifikasjoner. Foreløpig er dette bare oppgitte data fra Triumph, men det er likevel oppsiktsvekkende tall.

 

Ambisjon

Med de fire (fem) modellalternativene ønsker Triumph å ha en modell som passer den enkelte adventure-kunden. Adventure-segmentet er ganske bredt, med mange ulike modeller som prioriterer ulike egenskaper, og retter seg mot ulike kundegrupper. Sport, touring, komfort, terreng – alt krever ulik vekt på egenskaper. 19-tommers støpte hjul vekter svingegenskaper på asfalt noe høyere (GT), og med 21-/18-tommers hjul frir man med Rally-utgavene til kundene som legger vekt på offroad-kapasitet. Men i motsetning til konkurrenter i denne enden av skalaen (f.eks. KTM og Honda), vil ikke Triumph gi slipp på kardang-drift. Tvert imot mener de at dette er noe svært mange kunder i segmentet prioriterer høyt.

Ambisjonen til Triumph er å bli den nye målestokken blant adventure-motorsykler. DET er et hårete mål!

 

Motor: En helt ny T-plane trippel

Med en fullstendig ny 1160-kubikks tresylindret rekkemotor med ujevn tenningsrekkefølge (180/270/270 grader), skal motoren levere dreiemoment og krefter i lave turtall som en twin, samtidig som den har livligheten og effekten til en trippel i det øvre turtallsregisteret. Det betyr maks dreiemoment på 130 Nm ved 7000 rpm i en relativt flat momentkurve, og 150 hk på topp ved 9000 rpm. Som vi etter hvert er blitt vant med fra Triumph sine tresylindrede motorer, er effektkurven tilnærmet lineær.

Sammenlignet med forrige generasjon er dette en helt ny motor. Absolutt alle komponenter er lettere og mer kompakte, og hele motoren er mindre i omfang. Også eksosanlegget har vært gjennom en omfattende slankekur, og skal fremheve den distinkte trippellyden.

 

Kardang

Kardang-drift er en noe tyngre løsning enn kjede-drift. Likevel velger Triumph å fortsette med denne løsningen. De har gjort omfattende kundeundersøkelser, og er klare på at dette er en løsning de fleste kundene ønsker. Det forenkler vedlikeholdet i forhold til et kjede som må strammes/justeres og smøres, og dessuten byttes langt hyppigere. Baksvingen er imidlertid også omarbeidet kraftig. Man har droppet singel-arm løsningen som både den forrige versjonen hadde og som BMW bruker. I stedet har man laget en ny dobbel svingarm med en mindre og lettere kardang-klokke, og en egen «tri-link» design. Til sammen har man med denne løsningen spart 1,5 kilo ufjæret vekt.

 

 

Teknologi

Den nye Tiger 1200 har selvsagt en omfattende teknologipakke, i tråd med det de viktigste konkurrentene leverer. Sentralt er det nye Showa semi-aktive fjæringsoppsettet som automatisk velger forspenning etter fører og bagasjevekt. Føreren velger sine demperpreferanser elektronisk enten ved å velge en av 9 forhåndsinnstillinger, eller selv velge sin egen innstilling. Valgene gjøres via kontroller på styret.

På Explorer-modellene har Triumph montert en radar bak som oppdager og varsler om objekter i blindsonene. Jeg spurte Triumphs representanter under en modellpresentasjon hvorfor de ikke har montert radar foran som ville muliggjøre adaptiv cruise-kontroll. Dette ble forklart ved at kundeundersøkelser viste at en stor andel av kundene ikke hadde tillit til et slikt system og/eller ikke ønsket det. Sett opp mot kostnadsøkningen systemet ville representere, valgte de å la det være. Personlig tror jeg det er en teknologi som om få år er vanlig på premium-modeller akkurat som på biler.

Ellers finner vi altså alt det vi forventer; sving-ABS, hill-hold, varmeseter, varmeholker, dekktrykkssensor, adaptiv svingbelysning, stor TFT-skjerm og opp til seks forskjellige kjøremoduser. Smarttelefonen kan kobles til via en egen Triumph-app, men dessverre har heller ikke Triumph valgt å installere Apple CarPlay/Android Auto. I stedet velger de en egen løsning de påstår er bedre. Basert på mine erfaringer med løsningen på Tiger 900, og andre merkers egne løsninger, er jeg skeptisk. La oss håpe det viser seg å være ubegrunnet.

Quick-shifter er standard på alle Pro/Explorer versjonene, og det er selvsagt LED-teknologi på alt av belysning.

 

Kjøremoduser

De seks nevnte kjøremodusene er avhengig av versjon. «Off road Pro»-modus er bare tilgjengelig på Rally-modellene og slår av både traction-kontrollen og ABS helt. Ellers finner vi i GT Pro/Explorer modusene Road, Rain, Sport, Rider-configurable og Off-Road. På basismodellen GT er det bare Rain, Road og Sport.

Menyene styres med en «joy-stick» på styret, og gassen er elektronisk styrt (ride-by-wire). Dette muliggjør ulike kjøremoduser, men også cruise-kontroll som selvsagt er standard.

 

Utstyr

Allerede fra lansering vil det være mer enn 50 artikler i tilbehørskatalogen til Triumph. Bagasjeløsninger fra Givi er tilpasset modellen, og vi kjenner igjen plastkoffertene Trekker og alu-boksene Expedition. Sistnevnte kan også fås i sort.

Selvsagt finnes det godt med beskyttelsesutstyr som motorvernbøyler, tankbeskyttelse, lyktebeskytter, og ekstralys, for å nevne noe. Og fra før vet vi at Triumph har et bra utvalg med tilpasset kjøreutstyr.

En liten godbit kan kanskje være en Triumph-utgave av Sena K50 Intercom med lydenheter fra Herman Kardon.

 

Priser og tilgjengelighet

Vi har snakket med Liv Heidi Osland hos Triumph-forhandler Team MC Bergen. Hun gleder seg stort over den nye modellen, og har allerede skrevet kontrakt på et par.

-Vi opplever stor interesse, og har solgt noen allerede før kundene har sett sykkelen. Det som er utfordringen er at vi ikke får levert så mange som vi vil ha, og vi forventer å være utsolgt omtrent før syklene er i butikken, sier Osland. Hun tror Explorer-utgavene med stor tank blir de mest populære. Videre oppgir hun at Triumph har besluttet at kundene i Norge skal tilbys 5 års garanti på alle nye Triumph-modeller. Det er gode nyheter.

Liv Heidi Osland fra Team MC Bergen (til høyre i bildet) gleder seg til å få 1200’en i butikken, men er redd de ikke vil klare å skaffe nok sykler til å dekke etterspørselen. På bildet er hun sammen med Eli-Johanne-Stene og Anette-Sundsbak (arkivbilde).

 

Triumph er opptatt av at den nye Tiger 1200 skal være pris og kostnadsmessig konkurransedyktig. Med serviceintervall på 15.000 km (eller 12 måneder), er man på nivå med Ducati og KTM, og et godt stykke forbi BMW’s 10.000 km. Prislisten til Tiger 1200 spenner fra kr 237.500,- på basismodellen GT, som vi tror ikke vil være særlig interessant for det norske markedet, til den dyreste Rally Explorer som er priset til kr 285.600,-. En BMW R1250 GSA med tilsvarende utstyrsnivå som Tigeren har som standard vil du måtte betale over 300’ for. I denne prisklassen er kanskje ikke de 15.000 kronene avgjørende, men det er likevel et bevisst valg fra Triumph å legge seg under BMW i pris.

 

Tekniske spesifikasjoner

Motor:                         1160 cc, tresylindret
Maks effekt:               150 hk @ 9000 rpm
Maks dreiemoment:    130 Nm @ 7000 rpm
Gir:                             6-trinn. Quick shifter
Framhjul:                    GT: 19-tommer (alu), Rally: 21-tommer (trådeiker)
Bakhjul:                      18-tommer (alu/trådeiker)
Fjæring foran:             Showa 49 mm. Semi aktiv, 200 mm vandring (Rally: 220 mm)
Fjæring bak:               Showa monoshock. Semi aktiv, 200 mm vandring (Rally: 220 mm)
Setehøyde:                  Justerbar: GT: 850-870 mm, Rally: 875-895 mm
Våt vekt:                     240-261 kg (avhengig av modell)
Bensintank:                 Aluminium, 20 l (Explorer: 30 l)

 

All informasjon og alle vurderinger er basert på oppgitte data fra Triumph. Alle bilder er fra Triumph.

Del denne artikkelen på sosiale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend