WIMA med fokus på trafikksikkerhet og mc-kjøring i Bergen

Anette Sundsbak
Terje Solbakken Trafikkskole arrangerte torsdag 8. september en samling under temaet «Trafikksikkerhet og mc-kjøring». Med seg på laget hadde de Hans Olav Hellesø og Geir Birkenfeldt fra Statens Vegvesen, Tore Johannesen fra mcsikkerhet.no og Eli Johanne Stene fra WIMA.
Eli Johanne Stene, president i WIMA Norway innledet før kurset.

80 lærevillige
Over 80 lærevillige stilte opp. Og «lærevillig» er et viktig stikkord. Terje Solbakken refererte selv til Atle Antonsen og Bård Tuftes refleksjoner om at man i femtiårsalderen er ferdig med å ta lærdom inn – og bare er interessert i å dele det man kan videre. Men på to hjul kan man aldri slutte å ta til seg ny kunnskap. Mye har endret seg siden mange av oss tok lappen, og det aller meste kan de aller fleste bli litt bedre på.

Tore Johannessen er en av landets mest anerkjente trafikklærere og sentral i MCsikkerhet.no

Dobbeltime
En dobbeltime med teori fikk publikum utdelt – aldeles gratis. Vi har alle behov for å få bekreftet igjen og igjen, fra lærebokforfatteren Tore Johannesen, sensor Birkenfeldt, og kjørelærerne Solbakken og Viken at det aller viktigste du kan gjøre når du er «ute å kjøre» – er å gå av gassen.

Aktiv dialog under seminaret.

Underskinner på autovern
Det ble diskutert underskinner på autovern, førerutvikling, årsak til ulykkene og forslag til forebygging. Vi kommer ikke utenom at vi som førere har ansvar for egen kjøring, egen læring og eget handlingsrom i trafikken. Det hjelper aldri at det var noen andre sin skyld. Hvis du lager deg rom for forflytning, fartsreduksjon og uforutsette hindringer, er det større sjanse for at du kommer hel og fin hjem igjen.

WIMA setter flotte og viktige tema på agendaen.

Gruppekjøring
Gruppekjøring er hyggelig. Og vanskelig. Eli fra WIMA understreket hvor viktig det er å ta hensyn til hverandre, å ivareta de med minst kjøreerfaring, og å gjøre klare avtaler i forkant av felleskjøring. Hvis man avklarer hva hver enkelt er komfortabel med av fart, forbikjøringer og avstander i forkant, får alle en bedre tur. Det er ikke bra for de minst erfarne å ligge sist i kolonnen. Uregelmessighetene blir større jo lenger bak man ligger i feltet, og man må justere farten hyppigere og mer enn de som ligger lenger fremme.


Viktig å være våken i trafikken
Ingen av oss våkner i morgen til en ny og bedre veistandard eller ferdig utlærte, men kanskje med en skjerpet bevissthet om hva vi bør foreta oss. Og hva vi ikke bør foreta oss.

Sesongen går mot slutten, men ennå har vi noen mil igjen før vinteren innhenter oss. Bruk de til å kjøre. Øve. Være bevisst. Ta med ungdommene på en tur hvor du går foran som et godt eksempel.

Og ikke kjeft dem huden full. Vi har alle vært kalv. Ta dem inn i varmen og behandle dem som voksne. Det gir ofte god effekt.

Når snøen kommer, kan du bruke de kalde dagene på å se noen fantastisk informative og gode video-snutter om hvordan det kan være lurt å gjøre tingene, på mcsikkerhet.no

Og du, – visste du at hvis du har litt nedlegg i en sving, og ser at det går for fort, – så svinger sykkelen mer dersom du reduserer farten?

Mange deltakere og stor suksess.

Alle foto: Jone Håkonseth

Share via
Send this to a friend