Stadig flere unge kjører MC: Rekruttering og ungdom

Bjørn Richard Johansen
Stadig flere unge kjører MC. Norges Motorsportforbund merker også stor interesse for motorsykkel blant unge, sier president Emilie Westbye. Samme tendens ser NAF MC som satser mye på å gi et godt tilbud til unge med interesse for motorsykkel. Jennie Katrine Urang forteller litt om NAF sitt fokus på Unge under 33 år.
Emilie Westbye er president i Norges Motorsportforbund med et godt ungdomstilbud for MC interesserte.

Trygge omgivelser. Mye god trening.
– Motorsykkelkjøring på bane er en viktig arena for å tilegne seg kunnskap og ferdigheter i trygge rammer. Som en del av Norges Idrettsforbund har vi i Norges Motorsportforbund mange ungdommer med samme interesse, og et godt miljø å være en del av, sier Emilie Westbye som er president i Norges Motorsportforbund.

Tony Isaksen er generalsekretær i Norges Motorsportforbund.

Unge får lånt utstyr, så lett å bli med
– For mange kan kanskje terskelen oppleves som litt høy for å komme i gang med motorsport. Men det er ikke riktig. Hos svært mange av våre klubber får man låne både sykkel og utstyr uten å måtte gå til store innkjøp selv, forteller Emilie Westbye i Norges Motorsportforbund.

– Det gjør at flest mulig kan få prøve motorsporten og bli kjent med den før man skaffer til veie eget utstyr. Mange klubber legger også til rette for at man kan få kjøpt pent brukt utstyr, understreker Westbye.

Jennie Katrine Urang er aktiv i ungmiljøet hos NAF MC.

NAF MC satser på ungdom
En av de som er veldig aktiv i “Ung miljøet” for motorsykkel er Jennie Katrine Urang. Hun er med i NAF MC Oslo sin unggruppe. Her møtes unge med interesse for motorsykkel. De kjører turer, har faglige samlinger og sosialt samvær.

Inspirert av foreldrene. Først billappen. Så MC-lappen.

Flott interesse!
– MC har vært en stor del av livet mitt siden jeg var liten. Både mor og far kjører motorsykkel og jeg begynte å sitte på med dem når jeg var rundt tre år gammel. Vi hadde mange fine turer opp gjennom barndommen min, forteller Jennie Katrine Urang. Men selv om jeg hadde vært passasjer store deler av livet var det riktig nok lappen på bil som var viktigst for meg å få i boks først. Motorsykkel kunne vente.

Ut på tur. Gøy faktor, sier Urang.

– Etter hvert vokste også interessen for fotografi, og når jeg ble 18 år gammel fikk jeg lov til å delta som fotograf på NAF MC Oslo sitt oppfriskningskurs, forteller Jennie Katrine Urang. Etter det ble jeg mer eller mindre klubbens fotograf og er med og tar bilder på forskjellige arrangementer.

Fikk prøve MC. Da var det gjort. Lappen neste!
Når jeg ble en del av klubben som fotograf var det et relativt lite ung-miljø. Men de som var der var åpne og ønsket meg velkommen selv om jeg ikke kjørte motorsykkel enda. Jeg begynte etter hvert også å delta på NAF MC Oslo sin stand på MC Messen. Videre på MC Messens vårmønstring i 2017.
– Her fikk jeg lov til å prøvekjøre en motorsykkel for første gang. Etter noen runder på sykkelen med en kjørelærer bakpå var det som om alle brikkene falt på plass, dette skulle jeg. Jeg måtte ta lappen, forteller Urang.

Trives best å kjøre sammen med flere. Men her alene på dette bildet.

14 unge på tur
– Sykkel ble kjøpt inn, og det bar tilbake til Tempo Trafikkskole hvor jeg også hadde tatt lappen på bil. A2 lappen var i boks sommeren 2018, og da følte jeg meg virkelig hjemme på NAF-klubben. Ung-miljøet som hadde begynt med bare 3-4 stykker hadde vokst sakte, men sikkert fram til da, og på min første dagstur med UNG-33 var vi rundt 14 stykker, forteller Jennie Katrine Urang engasjert.

– Sommeren 2020 tok jeg utvidelseskurs til A lappen og fikk prøvekjøre flere sykler i jakten på den sykkelen som passet meg best. Valget endte på Triumph Tiger 900 GT Low som jeg nå venter i spenning på å kunne ta ut til våren, og virkelig bli kjent med min nye bestevenn, forteller Urang.

På turer
– Jeg har hovedsakelig kjørt med en eller flere andre, så det å kjøre alene er egentlig litt rart for meg. Det høres kanskje litt merkelig ut, men jeg har blitt så vant til å ha andre foran eller bak meg at det nesten føles litt ensomt å kjøre alene, forteller hun. Jeg vil tro det er en vanesak, men jeg synes det er veldig koselig at flere vil kjøre sammen med meg.


Om NAF MC Oslo og UNG33
– Jeg synes NAF MC Oslo har et veldig fint og åpent miljø. Det spiller ingen rolle om man nettopp har tatt lappen eller om man har kjørt i 50 år, man er velkommen uansett, forteller Jennie Katrine Urang. Jeg er nå på mitt andre år som medlem av ung-komiteen. Selv om UNG33 prosjektet ble avsluttet i 2020, så har vi fått et så stort miljø med unge motorsyklister at ung-komiteen har nok å jobbe med.

Fredrick Andersen er president i NAF. NAF, Norges Automobilforbund, som har ca. 483.000 medlemmer i hovedorganisasjonen og vel 9.500 medlemmer i NAF MC.

Flott vennskap med MC som fellestrekk
– Vi jobber med arrangementer og turer, både lange og korte, for unge motorsyklister (fra 33 og yngre), hvor vi har jobbet for å få med flere unge som kanskje ikke har så mange andre å kjøre med.

– Det har vært spesielt artig å være med og planlegge UNG33 sin årlige helgetur, hvor vi planlegger en langhelg på to hjul som strekker seg over fire dager, sier hun. Jeg har jo også lært underveis at jeg er relativt dårlig på stedsnavn så fort vi kommer utenfor Oslo. Jeg har heller ikke den beste retningssansen. Men, så lenge jeg har en GPS kommer jeg meg alltids fram, selv om jeg kanskje ikke ville plassert meg foran for å lede en gruppe, avslutter Jennie Katrine Urang i NAF MC med et smil.

Snart vår og sesong igjen. Jennie gleder seg.

Noe av det vi har sett som er viktig både for oss i komiteen og de unge medlemmene våre er den sosiale biten. Ikke bare det å kjøre på tur sammen, men med ungkvelder hvor vi møtes på klubben, blir kjent og har det hyggelig sammen. På ungkveldene sitter vi som regel og skravler i mange timer, ikke bare om motorsykkelrelaterte ting, og det er en stor del av det sosiale samværet. Vi har også en chat på Messenger som pleier å være ganske aktiv i motorsykkelsesongen, både med spørsmål om noen vil være med ut å kjøre og mer generelle spørsmål om sin eller andres motorsykler, deler, tilbehør osv. Vi har dessverre måttet begrense oss mye i forhold til denne pandemien og med tanke på smittevern, og det merket vi svært godt i 2020, til og med i chatten som ikke var så aktiv som den pleier.

Vi håper at vi i 2021 kan være litt mer sosiale, og møtes igjen selv om vi må holde avstand.

 

Share via
Send this to a friend