Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til brj@firsthouse.no

Følg oss på sosiale medier!

Reitwagen.no forklarer - Begreper, ord og uttrykk samt terminologi: ATV og UTV

Mathias Voss Borgenhov
Det er lett å bli forvirret av fagspråk, terminologi og begreper relatert til ATV og UTV. Hva betyr alle forkortelsene og hva indikerer de? Reitwagen.no forklarer.
Polaris SPORTSMAN ATV | RANGER, RZR og GENERAL UTV.

Produsentene konkurrerer naturligvis om kundene og driver hverandre fremover med stadig utvikling av nye funksjoner som gir små og store forbedringer. Reitwagen.no forklarer her om ord og uttrykk, samt terminologi, begreper som ofte brukes om ATV/UTV-er. Les også mer om ATV i denne tidligere saken.

Polaris General 1000 Deluxe, UTV, Side By Side

Dette er kjøretøy med mange ekstreme egenskaper, noe som igjen resulterer i mange betegnelser. Her skal jeg forklare deg noen av de viktigste. For enkelthets skyld vil jeg også oversette en del av forkortelsene til engelsk før jeg forklarer dem på norsk.

Innledningsvis er det greit å definere ATV og UTV.

ATV: ALL TERRAIN VEHICLE
Fire- og sekshjuls terrengkjøretøy med plass til en eller to personer, normalt utstyrt med styre (ikke ratt). Disse er spesielt utviklet med egenskaper tilpasset kjøring og arbeid i ulendt terreng. Mer om egenskaper nedenfor.

Polaris 570 EPS, Black Edition, 2021, ATV

UTV: UTILITY TASK VEHICLE eller UTILITY TERRAIN VEHICLE
Velg din favoritt. De lærde strides. Fire- og sekshjuls terrengkjøretøy med ratt og plass til to eller flere personer plassert i sjåførsete og passasjersete(r). Dette er også årsaken til at mange kaller en UTV for et Side by Side kjøretøy; Her sitter man ved siden av hverandre. Spesielt utviklet med egenskaper tilpasset kjøring og arbeid i ulendt terreng. Enkelte modeller er riktignok utviklet for fart og moro. I Norge er andelen arbeidsmaskiner dominerende i dette segmentet.

Polaris General XP4, UTV, Side By Side

ORV: OFFROAD VEHICLE
ORV begrepet blir stadig mer brukt og omfatter også kjøretøy med offroad egenskaper. Det er kanskje ikke så rart siden dette er en fin samlebetegnelse for både ATV og UTV! Her er hele spekteret inkludert. For orden skyld kan det være greit å ekskludere mopeder og andre, tilsvarende kjøretøy. Det er ikke nok med riktig utseende, skinnet bedrar i mange tilfeller; Terrengegenskapene må stå sentralt.

PRODUSENTENE
Her er det flere å velge mellom! Flere aktører er sunt for utviklingen av bransjen, teknologi og standarder.

Blant de mest etablerte her til lands er Kawasaki, Polaris, Yamaha, Can-Am (BRP), TGB, CF Moto og Arctic Cat.

Den japanske produsenten Yamaha bærer etternavnet til grunnleggeren Torakusu Yamaha. Arctic Cat (nå eiet av Textron) og Polaris Industries er amerikanske selskaper der navnet er konstruert uten bruk av forkortelser. Kawasaki navnet er en sammenføyning av de Japanske ordene kawa og saki.

Can-Am står for Canadian American og inngår i selskapet BRP som er fellesbetegnelsen for Bombardier Recreational Products i Canada. TGB er Taiwan Golden Bee. Med forbehold om at kilden min stemmer, er CF-Moto opprinnelig et datterselskap av «Chunfeng» i Kina som forkortes og omformuleres til CF-Moto.

BELTEKIT
De større produsentene tilrettelegger for mulighet til å bytte fra hjul til belter. Særlig praktisk om en ønsker en helårsmaskin som også kan kjøre på snø eller i områder med myr.

Polaris Sportsman 6×6 BigBoss med belter

AWD: EKTE FIREHJULSDRIFT, ON DEMAND
AWD; ALL WHEEL DRIVE. Dette begrepet ble innført av Polaris; Firehjulsdrift som reagerer lynraskt og automatisk kobler inn alle fire hjulene når du trenger ekstra feste. Ekte firehjulsdrift gir trekkraft på alle fire- (eller seks) hjul. Systemet går automatisk til tohjulsdrift (2WD) når firehjulsdriften ikke lenger trengs.

Polaris har videreutviklet All Wheel Drive og leverer alle modeller med ON-DEMAND system som automatisk kobler fra forhjuls-driften når forhjulene roterer i samme hastighet som bakhjulene eller raskere. Dette gjør at maskinen blir mer stabil og lettmanøvrert, noe som også resulterer i mindre slitasje på både underlag og dekk. Så fort bakhjulene mister grepet og roterer raskere enn framhjulene kobles begge framhjul inn sømløst og gir deg ekte 4×4.

EPS: PROGRESSIV SERVOSTYRING
EPS; ELECTRONIC POWER STEERING; i Norge best oversatt til ELEKTRONISK PROGRESSIV SERVO. I Norge selges ATV og UTV både med og uten EPS. Ved økt hastighet avtar servokraften for bedre kjørefølelse og stabilitet. Noe som gir deg den perfekte kjøreopplevelsen i alle hastigheter.

DPS: DYNAMISK SERVOSTYRING
DPS: DYNAMIC POWER STEERING; Dynamisk Servostyring. Can-Am har varemerkebeskyttelse (DPS™) for dette begrepet.

DIGITAL INSTRUMENTERING
Førerplassens informasjonssentral; Med digital turteller, tripteller, timeteller og bensinmåler får du all viktig informasjon i nøyaktige tall. Enkelte modeller har også blåtann for kommunikasjon med mobilen. Speedometer fås både i digital og analog utførelse, alt etter modell.

Polaris Scrambler XP1000 S Black Pearl, ATV

IRS: UAVHENGIG HJULOPPHENG BAK
IRS; INDEPENDENT REAR SUSPENSION. Uavhengig hjuloppheng gjør at alle hjulene har bakke­kontakt, noe som gir stabil og sikker kjøring.

Polaris General XP 1000, UTV, Side By Side

EFI: ELEKTRONISK DRIVSTOFFINNSPRØYTING
EFI; ELECTRONIC FUEL INJECTION. Automatisk justering ved lufttrykks- og temperaturendringer gir raskere start, kjappere gassrespons og bedre drivstofforbruk.

ADC og EBS: OVERLEGEN KONTROLL
ADC og EBS; ACTIVE DESCENT CONTROL og ENGINE BREAKING SYSTEM. Med ADC-systemet aktivert kobles forhjulene inn ved motorbrems for å gi bremseeffekt på alle fire hjulene. Dette er blant annet en fordel ved kjøring med tung henger i bratte nedoverbakker for å redusere faren for at hengeren dytter maskinen.

Polaris ATV med bagasjeboks festet med Lock and Ride

LOCK & RIDE
Lock & Ride-system er utviklet for effektiv innfesting og fjerning av utstyr og tilbehør helt uten verktøy. Systemet er konstruert ved hjelp av ekspanderende festemekanismer; Plasser utstyret i et av kjøretøyets mange punkter for Lock & Ride, vri på festemekanismen og vipps; utstyret sitter fast.

TURF-MODE
Ved kjøring i Turf-Mode kobles det ene bakhjulet fra slik at maskinen blir etthjulsdrevet. Perfekt ved kjø­ring på plener og følsomt underlag for å unngå slitasje på både dekk og terreng. Det gir dessuten en krappere svingradius og bedre manøvreringsevne ved kjøring på trange steder.

 NOEN FLERE FORTKORTELSER

Her er noen flere forkortelser typisk brukt i relasjon til terrengkjøretøy, og hva de står for:

  • QUAD: I NORGE SOM OFTEST BRUKT OM MC-REGISTRERT VERSJON AV ATV
  • ABS: ANTI-LOCK BRAKING SYSTEM; BLOKKERINGSFRIE BREMSER
  • LED: LIGHT EMITTING DIODE
  • OEM: ORIGINAL EQUIPMENT MANUFACTURER
  • ITC: INTELLIGENT THROTTLE CONTROL; ELEKTRONISK GASSHENDEL
  • HO: HIGH OUTPUT
  • LE: LIMITED EDITION
  • D.E.S.S. DIGITALT KODET SIKKERHETSSYTEM
  • CVT: CONTINUOUSLY VARIABLE TRANSMISSION: VARIATORDRIFT

Kort om ATV i Norge:
Access importeres av Erling Sande ASArctic Cat importeres av Erling Sande AS, Can-Am importeres av BRP NorgeHisun importers av Erling Sande ASHonda importeres av Kellox,  Kawasaki importeres av Norsk Motor ImportPolaris importeres av PolarisSMC importeres av Norsk Motor ImportSuzuki importeres av Erling Sande ASSYM importeres av Norsk Motor ImportTGB importeres av Norsk Motor ImportYamaha importeres av Yamaha Motor Norge AS. For å se mer om merkene trykk på linker eller se her for samlet oversikt: LINK

For mer informasjon: ATV Importørenes Forening.
Arbeidet drives gjennom et sekretariat som kan nås på epost al@adlo.no, telefon 90 11 89 00. Sekretariatets adresse er c/o Arve Lønnum, Pb 2944 Solli, 0230 Oslo

Polaris | Can-Am | Yamaha | TGB | CFMoto | Arctic Cat | Kawasaki

Del denne artikkelen på sosiale medier

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on reddit
Reddit
Share on telegram
Telegram
Share on email
Email
Share on tumblr
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend